تاریخ : 14:22 - 1402/02/25
کد خبر : 1097830
سرویس خبری : فرهنگی
 

مناظره  جالب امام صادق(ع) با ابو حنیفه

مناظره جالب امام صادق(ع) با ابو حنیفه

کارگر آنلاین | پرسش : جریان مناظره امام صادق(علیه السلام) با ابو حنیفه در منابع اهل سنت چگونه نقل شده است؟

پاسخ تفصیلی: ابوحنیفه، عبدالله بن ابى شبرمه و ابن ابى لیلى بر جعفر بن محمّد الصادق(علیه السلام) وارد شدند. حضرت به ابن ابى لیلى فرمود: این چه کسى است که همراه تو است؟ عرض کرد: این مردى است که داراى بصیرت و نفوذ در دین است.

 


حضرت فرمود: گویا او در امر دین به رأى خود قیاس مى کند؟ گفت: آرى. حضرت به ابى حنیفه فرمود: اسم تو چیست؟ گفت: نعمان. حضرت فرمود: در تو نمى بینم که چیزى را به خوبى بدانى؟ آن گاه حضرت شروع به طرح مسائلى نمود. در تمام موارد ابوحنیفه جوابى نداشت که بدهد، آن گاه حضرت فرمود: اى نعمان! پدرم از جدّم حدیث نقل کرده که رسول خدا(صلى الله علیه وآله) فرمود: اوّل کسى که امر دین را به رأى خود قیاس کرد ابلیس بود. خداوند متعال به او فرمود: سجده کن بر آدم.

 


او در جواب گفت: «أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِی مِنْ نار وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِین»(1)؛ (من از او بهترم; زیرا مرا از آتش خلق کردى و او را از گل آفریدى.) پس هر کس دین را با رأى خود تبیین کند، خداوند او را در روز قیامت با ابلیس مقرون سازد؛ زیرا او را در قیاس متابعت کرده است.

 


ابن شبرمه مى گوید: آن گاه حضرت از ابوحنیفه سؤال کرد: کدام یک از این دو اعظم است: کشتن انسان یا زنا؟ ابوحنیفه گفت: کشتن انسان. حضرت فرمود: پس چرا خداوند ـ عزّوجلّ ـ در قتل نفس دو شاهد را کافى دانسته ولى در زنا چهار شاهد را لازم مى داند؟

 


باز فرمود: کدام یک اعظم است: نماز یا روزه؟ ابوحنیفه گفت: نماز. حضرت فرمود: پس چه شده حائض را که روزه خود قضا مى کند ولى نماز خود را قضا نمى نماید؟ واى بر تو! قیاست چگونه حکم مى کند؟ از خدا بترس و در دین به رأى خود قیاس مکن(2).(3)

 


پی نوشت: (1). سوره اعراف، آیه 12.
(2). الطبقات الکبرى، شعرانى، ج 1، ص 28 ; حلیة الاولیاء، ج 3، ص 193.
(2). گردآوری از کتاب: اهل بیت از دیدگاه اهل سنت، على اصغر رضوانى، مسجد مقدس جمکران، قم ، 1385 ه.ش، ص 99.

 

منبع/ سایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی