تاریخ : 14:31 - 1402/02/26
کد خبر : 1097836
سرویس خبری : فرهنگی
 

ضرورت اهتمام به ارتقای جایگاه ایران اسلامی در نظم جدید جهانی

ضرورت اهتمام به ارتقای جایگاه ایران اسلامی در نظم جدید جهانی

کارگر آنلاین | عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تاکید بر لزوم نقش آفرینی ایران اسلامی در نظم جدید جهان، گفت: استفاده از خلاءهای موجود در بی نظمی و تحولات کنونی می تواند جایگاه کشور را در نظم جدید جهانی ارتقا داده و باعث شود در آینده کشورهای دیگر با ایران اسلامی و متحدینش وارد تعامل شود. 

به گزارش کارگر آنلاین ،  دکتر محمدصادق کوشکی در گفتگو با سراج24، پیرامون نظم جدید جهانی و جایگاه رفیع کشورمان در این نظم جدید، اظهار داشت: دوره ای از بی نظمی در جهان وجود دارد که ناشی از تحولات در دنیای قدرت و دست یابی کشورهای مختلف به قدرت است. 

 

وی افزود: تا یک دهه پیش یک جهان تک قطبی با نظم آمریکایی و مشارکت متحدان آن وجود داشت و این صورت بندی از سال 1991 و فروپاشی شوروی آغاز شده بود و تقریبا تا یک دهه پیش ادامه داشت اما از آنجا که ساختارهای قدرت در جهان ایستا نبوده و پویا است شاهد بوده ایم کشو های مختلف تلاش داشته اند خود را به حلقه قدرتهای اول جهان نزیک کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان داشت: چین یکی از کشورهایی بود که رسیدن به قدرت را برای خود محقق کرد، هند هم در تلاش است، روسیه نیز در حال تلاش برای احیای جایگاه سابق خود در نظام بین الملل است، همچنین اتحادیه اروپا به عنوان یک مجموعه منسجم تلاش دارد در این مسیر حرکت کند و حتی کشورهایی مانند برزیل هم مایل هستند در این مسیر حرکت کنند. 


کوشکی عنوان داشت: هوشمندی و آمادگی دو عنصری هستند که در دوره تحول به سوی نظم جدید جهانی اهمیت داشته و باید مسئولان کشور ما این دو مولفه مهم را در اولویت عملکرد خود قرار داده تا در جهانی که به سوی چند قطبی شدن پیش رفته هوشمندانه فرصتها را تشخیص داده و آماده انجام هر اقدامی که لازم است باشند تا عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشیم. 

وی تصریح کرد: تغییرات در دنیای تک قطبی در جهان که در واقع با حاکمیت آمریکا بر جهان بود به طور جدی خدشه دار شده و الان شاهدیم که جهان تجربه چند قطبی بودن را شروع کرده است به طوری که جنگ اوکراین یک مثال از خاتمه جهان تک قطبی و ورود به جهان چند قطبی است. 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: در حال حاضر آمریکا و اروپا در یک طرف و روسیه و چین نیز در طرفی دیگر از جهان قدرت قرار دارند که این یک نماد از پایان جهان تک قطبی است، اما در چنین شرایطی در برخی نقاط شاهد خلأ قدرت خواهیم بود به این معنی که با تضعیف آمریکا در غرب آسیا یک خلأ ایجاد می شود که فرصت بسیار مناسبی را برای جمهوری اسلامی فراهم می کند که در قالب اتحادیه هم گرایی به عنوان کشورهای محور مقاومت عمل کند. 

ضرورت اهتمام به ارتقای جایگاه ایران اسلامی در نظم جدید جهانی

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص نقش آفرینی ایران اسلامی در نظم جدید جهانی، اضافه کرد: ما مفهوم جدیدی از هم گرایی براساس مقاومت را شاهد هستیم که می تواند تکمیل کننده خلأ موجود در غرب آسیا باشد که اگر جمهوری اسلامی موفق به این حرکت شود در جهان چند قطبی پیش رو جایگاه بالاتری پیدا خواهیم کرد چون جهان چند قطبی حساب ویژه ای را روی منطقه خلیج فارس و غرب آسیا باز کرده و به دنبال دستیابی متوازن به منافع در این مناطق است. 

کوشکی با اشاره به مرحله گذار از تحولات تا رسیدن به نظم جدید گفت: در صورتی که جمهوری اسلامی با هوشمندی از این فرصت استفاده کند قدرتهای آینده جهان برای استفاده از منافع غرب آسیا ناگزیر خواهند بود با جمهوری اسلامی و متحدینش وارد تعامل شوند که باعث می شود جایگاه کشور ما در ساختار جدید جهان به طور جدی افزایش پیدا کند. 

استاد دانشگاه تهران در پایان با اشاره به اهمیت و ضرورت فرصت شناسی از موقعیت های ناب و ارزنده برای کشورمان، عنوان کرد: هوشمندی، آمادگی، برنامه ریزی و مدیریت برای تحولات پیش رو در زمان حاضر بسیار با اهمیت هستند که می توانند برای پر کردن خلأ موجود و مدیریت و ساماندهی تحولات آینده بسیار کارساز بوده و باعث شوند فرصت را از رقبا ربوده و به بهترین شکل ممکن از هر فرصتی استفاده کنیم.

 

8900