تاریخ : 15:35 - 1399/07/06
کد خبر : 159728
سرویس خبری : حوادث
 

13 نفر در یزد تا یک قدمی مرگ پیش رفتند

13 نفر در یزد تا یک قدمی مرگ پیش رفتند

رییس سازمان اورژانس یزد از مسمومیت ۱۳ نفر یزدی با گاز مونوکسید کربن خبر داد و سوزش چشم، تنگی نفس، خشونت صدا و کاهش سطح هشیاری را از علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن دانست.

دکتر «احمد دهقان» از مسمومیت ۱۳ نفر از اعضای یک خانواده یزدی به واسطه گاز مونوکسید کربن خبر داد و گفت: این حادثه مشکوک به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است که بامداد روز گذشته اتفاق افتاده ولی علت و نوع حادثه را باید از طریق آتش‌نشانی پیگیری کرد.

وی ضرورت رعایت نکات ایمنی در مورد وسایل گرمایشی در فصل سرما را یادآور شد و گفت: هم زمان با فرا رسیدن زمستان رعایت این نکات سلامتی و ایمنی بسیار ضروری است و بی‌توجهی به این نکات می‌تواند جان افراد را نیز تهدید کند.

رییس سازمان اورژانس یزد با اشاره به عنوان قاتل خاموش برای مرگ‌های ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، یادآور شد: مونوکسید کربن اصولاً  گازی بدون بو و رنگ است و در صورت انتشار در محیط و به دنبال بالا رفتن غلظت آن، فرد ناخودآگاه دچار مسمومیت می‌شود.

وی علائم مسمومیت ناشی از این گاز را شبیه علائم بیماری آنفلوآنزا خواند و در این باره گفت: سوزش چشم، تنگی نفس، خشونت صدا و کاهش سطح هشیاری از علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است که با توجه به میزان غلظت آن در خون می‌تواند منجر به اغما و نهایتاً مرگ شود.

این مسئول همچنین خاطرنشان کرد: گاز مونوکسید کربن به علت تمایلی که برای ترکیب شدن با خون دارد، به سرعت با هموگلوبین خون ترکیب می‌شود و این ترکیب شدن حدود ۲۵۰ برابر تمایل ترکیب شدن اکسیژن با خون است لذا با بالا رفتن درصد آن در هوای اطراف، مسمومیت و ایجاد اختلال در کار قلب و مغز اتفاق می‌افتد.

دکتر دهقان در پایان در رابطه با نکات برخورد با فردی که دچار مسمومیت با این گاز شده است نیز خاطرنشان کرد: اگر با مصدومی که دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شده است، روبرو شویم باید به سرعت مصدوم را از محیط آلوده خارج کنیم و بعد با اورژانس تماس بگیریم و تا زمان رسیدن اورژانس نیز علائم حیاتی بیمار را کنترل کنیم.


منبع : hadese24