تاریخ : 08:32 - 1399/08/04
کد خبر : 236337
سرویس خبری : حوادث
 

ماجرای جسد نوزاد رها شده در حاشیه شهر اصفهان چیست؟

ماجرای جسد نوزاد رها شده در حاشیه شهر اصفهان چیست؟

انتشار تصویری دردناک از جسد نوزاد رها شده در بیابان های حاشیه شهر اصفهان درحالی که بر روی بدن برهنه و خاکی او جای دندان های سگ دیده می شود دل بسیاری از مردم را به درد آورد.

به گزارش کارگر آنلاین، فعال اجتماعی ساکن منطقه حصه که برای نخستین بار عکس این نوزاد را در شبکه اجتماعی خود منتشر کرد، گفته بود این نوزاد متعلق به یکی از زنان کارتن خواب در مناطق حاشیه ای شهر اصفهان است که فعالان اجتماعی بارها معضلات آنها را به گوش مسئولان استان و شهر اصفهان رسانده اند.

کوروش محمدی، رئیس انجمن آسیب شناسی ایران با تاکید براینکه در بحث آسیب های اجتماعی در مناطق حاشیه نشین شهر اصفهان بیشتر از اینکه در مسیر اصولی و رفع معضلات این مناطق حرکت کنیم، درگیر نگاه های فردی و سلیقه ای هستیم، اظهار کرد: دستگاه های متولی در مناطق حاشیه نشین به شدت دچار ناکارآمدی هستند و به شرایطی رسیده ایم که در بحث آسیب های اجتماعی مناطق حاشیه نشین یا اصلا متولی نداریم و یا متولی بسیار ضعیف و ناکارآمد است و همین موضوع مسائل و مشکلات را به سمتی برده که بی کفایتی و بی تفاوتی در این حوزه بیداد می کند.

مناطق حاشیه نشین به ورود و دخالت حاکمیتی نیاز دارند

محمدی با اشاره به اینکه امروز مناطق حاشیه ای درگیر بی توجهی و سوء مدیریت هستند، گفت: به متولی پاسخگو و ورود حاکمیتی به مناطق حاشیه نشین نیاز داریم و در این راستا باید مدیران نظارتی و ارشد استان ورود کرده و دستگاه های متولی را وادار به انجام وظایف خود در رابطه با مناطق حاشیه نشین کنند. اینها شهروندان ما هستند که حقوق آنها باید دیده شود، حقوق آنها فقط یارانه و صدقه و خیریه نیست، اتفاقا این توهین و هجمه ای علیه منزلت آنهاست، بلکه نیاز به حقوق برابر، شرایط شغلی و معیشتی دارند.

نمی توانیم با نقشه راه ۴۰ سال گذشته پیش برویم

محمدی خاطرنشان کرد: نمی توانیم با همان نقشه راهی پیش برویم که در ۴۰ سال گذشته نتیجه ای نگرفته و روز به روز بر تعداد افراد آسیب دیده در مناطق حاشیه نشین افزوده می شود. وقتی خانمی از خانه طرد شده، بیکار است، کارتن خواب است، اعتیاد دارد و باردار هم هست بعید نیست جنازه بچه ای در بیابان رها شود و این فاجعه رقم بخورد. باید حتما به این مورد و موارد مشابه توجه شود، اما نباید فکر کنیم فقط همین یک مورد بوده است، بلکه معتقدم مناطق حاشیه نشین آبستن حوادث بدتر از این هست و باید به آن توجه شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه شرایط به گونه ای پیش رفته که متاسفانه هیچ دستگاهی پاسخگو نیست، گفت: آنقدر با این مسائل سطحی برخورد شده و از قوانین تفسیر و استنباط های رفع تکلیف کننده برای دستگاه های متولی انجام شده که امروز هیچ دستگاهی خود را متولی نمی داند.

مناطق حاشیه نشین در کشور متولی ندارد

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان ضعف شناسایی و تعیین متولی پاسخگو با تمام مسئولیت های قانونی و مدنی نسبت به آسیب های مناطق حاشیه نشین را راهکار حل این مسأله دانست و افزود: ما هیچ متولی برای مناطق حاشیه نشین در کشور نداریم و به همین دلیل این مناطق درحال گسترش است.

وی از تشکیل کمیته اضطراری رسیدگی به امور مناطق حاشیه ای شهر اصفهان در شورای اسلامی شهر خبر داد و گفت: بنا داریم با حضور فعالان اجتماعی مناطق حاشیه نشین و نه مسئولان، مسائل مناطق را مطرح و تصمیم گیری کنیم، چون تجربه نشان داده هرچقدر ما تصمیم گرفته ایم بی فایده بوده، اما مردم این مناطق باید تصمیم بگیرند و به ما بگویند چه کنیم.


 


منبع : ایسنا