تاریخ : 08:44 - 1399/08/10
کد خبر : 251331
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

پیش‌بینی قیمت دلار امروز 10 آبان 99 / ریزش بیشتر دلار محتمل است؟

پیش‌بینی قیمت دلار امروز 10 آبان 99 / ریزش بیشتر دلار محتمل است؟

در حالی که قیمت دلار در اوج نوسانات اخیر تا کانال ۳۲ هزار تومان هم پیش رفته بود اما اکنون مدتیست که در کانال ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان متغیر است. آیا ممکن است قیمت دلار از این میزان هم کمتر شود؟

 برگزاری انتخابات آمریکا، پیش‌بینی کاهش قیمت طلا، اعلام بسته جدید ارزی توسط رئیس کل بانک مرکزی و تحریم هشت شرکت فعال بخش پتروشیمی شاید چهار سیگنال مهم بازار ارز در اولین روز هفته باشد.
 
در بین این چهار سیگنال شاید فقط تحریم جدید بتواند به میزان محدودی تقاضا در بازار ارز را تحریک کند و احتمالا هم این عامل نتواند بر سه عامل دیگر غلبه کند.
 
نایب رئیس اول اتحادیه طلا و جواهر هم به تجارت‌نیوز گفته است: با توجه به انتخابات آمریکا در هفته آینده از یک طرف و کاهش طلای جهانی و قیمت دلار، به نظر می‌رسد قیمت طلا و سکه کاهشی باشد.
 
علاوه بر این، رئیس کل بانک مرکزی گفته است: عرضه ارز در سامانه نیما به سرعت افزایش یافته و جزئیات بسته جدید ارزی صادرات و واردات هفته آینده اعلام می‌شود.
 
سهراب اشرفی درباره وضعیت احتمالی بازار در هفته پیش رو به تجارت‌نیوز گفته است: احتمالا از شنبه تا چهارشنبه شرایط مانند هفته‌ای که گذشت خواهد بود. در هفته‌ای که گذشت دستگیری برخی فعالان معاملات فردایی توانست کمی در کاهش قیمت‌ها موثر واقع شود، اگر پلیس فتا این اقدام را ادامه دهد و جلوی معاملات فردایی گرفته شود شرایط ممکن است بهتر هم شود.
 
او ادامه می‌دهد: به هر صورت اگر در سه روز شنبه، یک‌شنبه و دوشنبه همچنان نظرسنجی‌ها بایدن را جلوتر نشان دهد روال هفته گذشته ادامه خواهد یافت و حتی ممکن است قیمت دلار مقداری جزئی کاهش پیدا کند تا به نرخ نیما نزدیک‌تر شود.
 
در همین مورد رویا ذبیحی‌سامانی، مدیرپرتفوی مشاورسرمایه‌گذاری مدبران هما هم در دنیای اقتصاد پیش‌بینی کرده است: انتخاب بایدن، امید به توافق با آمریکا، رفع تحریم‌ها، کاهش انتظارات تورمی و برگشت ثبات به اقتصاد ایران را افزایش می‌دهد، موجب ثبات نرخ ارز و حتی کاهش آن به سمت اعداد تعادلی می‌شود. درصورت بازگشت به برجام، ارز حاصل از صادرات نفتی به کشور برگشته و دست بانک‌مرکزی برای کنترل ارز بازتر می‌شود. علاوه بر این موارد، رفع تحریم موجب افزایش فروش نفت ایران و تامین کسری بودجه و عدم نیاز به چاپ اسکناس یا افزایش نرخ اوراق بدهی می‌شود. در صورت انتخاب ترامپ، ناامیدی از بهبود شرایط آتی و ریسک سیاسی افزایش پیدا کرده و ادامه اوضاع بد اقتصادی، از جمله تراز تجاری منفی، عدم دسترسی به منابع ارزی و ممکن نبودن صادرات نفت و کاهش امید به توافق، موجب رشد نرخ ارز می‌شود. در کنار نتایج انتخابات آمریکا، در صورتی که ایرادات اساسی مثل رشد نقدینگی و کسری بودجه، کنترل نشود، وضعیت ارز سامان پیدا نمی‌کند و بدون رفع تحریم‌ها در کوتاه‌مدت نمی‌توان افقی بلندمدت را برای اقتصاد متصور بود.

منبع : تجارت نیوز