تاریخ : 13:07 - 1399/08/14
کد خبر : 263047
سرویس خبری : فرهنگی
 

نفاق و تفرقه هیچ جایگاهی در امت اسلامی ندارد

نفاق و تفرقه هیچ جایگاهی در امت اسلامی ندارد

سخا عیدروسی گفت: اگر مسلمانان به آموزه‌های الهی توجه داشته باشند، متوجه می‌شوند که نفاق و تفرقه هیچ جایگاهی در امت اسلامی ندارد.

به گزارش کارگر آنلاین، وبینار بانوان تقریبی کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، در آخرین روز برگزاری سی و چهارمین دوره این کنفرانس با حضور بانوانی از کشورهای شرق آسیا برگزار شد.

در این وبینار که شامگاه سه شنبه ۱۳ آبان ماه با حضور بانوانی از کشورهای پاکستان، اندونزی، مالزی و ترکیه، برگزار شد، آیس دریاتی، استاد حوزه و فعال فرهنگی از کشور اندونزی در سخنانی با اشاره به اینکه ویروس کرونا باعث مشکلات بزرگ اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، تربیتی و پرورشی شده است، به آیات قرآن درباره آزمایش انسان ها پرداخت و گفت: بیماری کرونا نیز آزمایش خداوند است که انسان ها با مشکلات اقتصادی و گرسنگی و سایر مشکلات روبرو شده اند.

وی با اشاره به روایتی از امام جعفر صادق(ص) که می فرماید: «هنگامی که خداوند بنده ای را دوست بدارد او را به مصیبت دچار می کند» گفت: از این رو متوجه می شویم که فلسفه وجودی بیماری کرونا برای ترفیع مقام است و می بینیم که این ویروس کوچک توانسته است غرور انسان ها را پایین بیاورد. لذا باید این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.
 
باشبو: در دوران کرونا باید سلامت جسمی را در کنار سلامت روان مدنظر قرار داد
 
در ادامه، نسلیشاه باشبو، استاد دانشگاه و فعال فرهنگی کشور ترکیه در سخنانی اظهار داشت: در این دوران پاندمی به کنفرانس هفته وحدت که بعد از انقلاب اسلامی ایران همه ساله برگزار می شود، بیشتر از پیش احتیاج پیدا می کنیم. زیرا در کنفرانس های قبلی وحدت، در مورد اتحاد و برابری و وحدت تبادل نظر می شد لیکن در این دوران مخصوصاً در دورانی که در خانه‌هایمان مانده ایم و متوسل رسانه های اجتماعی شده ایم موضوع کرونا ضرورت داشت.

وی ادامه داد: در این زمان سه زاویه دید متفاوت وجود دارد. بعضی ها فقط از دیدگاه مادی به مساله نگاه کرده اند. بعضی ها هم تمام مادیات را رها کرده به طور کلی از منظر معنوی به مساله نگریسته اند. اما بهترین دیدگاه، هم مادی و هم معنوی می‌تواند باشد. بطوریکه در امت اسلامی بعضی ها تنها متمرکز بر مسایل بهداشتی و پروتکل های سلامتی هستند و بعضی ها متمرکز معنویات، به عبارت دیگر پروتکل های بهداشتی را رها کرده و بیشتر رویکرد معنوی به این وضعیت دارند.
 
باشبو خاطرنشان کرد: از یک طرف پروتکل‌ها را باید رعایت کرد و از طرف دیگر توسل به خدا و دعا را نباید به فراموشی سپرد. اگر از یک سو مسایل واکسن و سلامتی مطرح می شود، بایستی از سوی دیگر به فکر مسلمانان از جنبه روحی و روانی هم بود. اگر از یک طرف به مسایل بهداشتی اهمیت داده شود، از سوی دیگر در امت اسلامی جوامع و انسان هایی دچار ضعف شدند که بایستی به آنها نیز کمک رسانی کرد.

قانیتا: تفرقه میان انسانها همواره موجب شکست بوده است

خانم قانیتا، فعال فرهنگی کشور اندونزی نیز ضمن تبریک ولادت رسول  خدا (ص) و هفته وحدت خاطرنشان کرد: ما در طول تاریخ بشریت می بینیم که هر زمان وحدت و انسجام بین انسانها وجود داشته است حتما به پیروزی رسیده اند، و هر زمانی که نفاق و تفرقه وجود داشته است، انسانها حتما شکست خورده اند، بنابراین اتحاد و انسجام بین انسانها یک بحث اساسی و مهم است که باعث پیروزی انسانها می شود.

وی افزود: به همین علت است که دشمنان برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان تلاش می کنند. پیامبر اسلام(ص) می فرماید "اختلاف رحمت خداست" چون جامعه را کامل می سازد.
 
قانیتا تاکید کرد: جامعه ایده آل جامعه ای با استعدادهای مختلف است که انسانها باید نقش و استعداد خود را بشناسند و به آن عمل کنیم. جامعه اگر کامل باشد منتظر ظهور حجت خدا امام زمان(عج) خواهد ماند. لذا موضوع وحدت، موضوع اساسی در جامعه مهدوی است.
 
وی خاطرنشان کرد: اگر ما رضایت امام زمان(عج) را می خواهیم باید چیزهای غیر اساسی  را کنار بگذاریم و هدف ظهور حجت باشد؛ این وظیفه ما منتظران امام زمان هاست که ان شاءالله خداوند توفیق دهد تا استعدادهای خود را بشناسیم و به وظایف خود عمل کنیم و ان شاءالله پیامبر(ص) نیز از ما راضی باشد.

سخا عیدروسی فعال فرهنگی از کشور مالزی هم با تاکید بر اینکه آزادی مهمترین نعمتی که بشریت به آن نیازدارد، اظهار کرد: هر یک از ما باید به آزادی دیگران احترام بگذاریم، تعالیم اسلامی به انسان‌ها می‌آموزد که از هرگونه ظلم و ستم و بندگی غیر از بندگی در قبال الله مبرا باشند.

وی اضافه کرد: طاغوت اصطلاحی برای انسان‌هایی است که حقوق آزادی دیگران را سرکوب و سلب می‌کنند؛بنابراین شکل بخشی از طاغوت در این دوران، آن فعالان محرک طرز تفکر صهیونیستی یهودی است که افراد دیگر، یا سایر ملت‌ها یا سایر انسان‌ها را مجبور می‌کند که مطابق اراده خود به عنوان کسانی که ساخته‌اند، از آزادی خود منصرف شوند که درعین حال خود این طاغوت ستم و جنایات مختلفی به میهن و مردم فلسطین و همچنین به جهان اسلام و به طور کلی به مستضعفین مرتکب شده‌اند.

این فعال فرهنگی از کشور مالزی با بیان اینکه ما از رد و محکومیت دستورالعمل عادی‌سازی روابط با جنبش صهیونیستی اسرائیل که تلاش کرده است توسط نخبگان سیاسی برخی کشورهای عربی ایجاد شود اطمینان حاصل می‌نماییم، گفت: آنها به استقلال بشر و به ویژه به مردم فلسطین به عنوان برادران عرب و مسلمانان خیانت کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه مسلمانان به عنوان بندگان الله معرفی شده‌اند، گفت: اگر مسلمانان به آموزه‌های الهی توجه داشته باشند، متوجه می‌شوند که نفاق و تفرقه هیچ جایگاهی در امت اسلامی ندارد.

سخا عیدروسی، رژیم صهیونیستی را یکی از عاملان تفرقه و نفاق در جهان اسلام خواند و تصریح کرد: امروز جنایات جنبش صهیونیستی نه فقط خانه‌ها، خانواده‌ها و زندگی مردم فلسطین را نابود کرده است بلکه همچنین موفق شده است که سران سایر کشورهای عربی را برای عادی‌سازی روابط با سردمداران جنبش صهیونیستی جلب کند که این نشان می دهد توانایی جنبش صهیونیستی در مبارزه با ظهور جامعه مسلمانان توسط رهبر انقلابی امت اسلامی در جمهوری اسلامی ایران شکست خورده است.

فعال فرهنگی اندونزیایی مطرح کرد: لزوم همراهی علوم و دین برای مقابله با ویروس کرونا

وا اوده زینب، فعال فرهنگی از اندونزی هم طی سخنانی اظهار کرد: نقش دانشمندان و شخصیت‌های مذهبی در مواجهه با ویروس کرونا در جهان اسلام اهمیت بسیاری دارد چراکه جامعه مسلمانان به سخن و فرمایشات این افراد توجهی ویژه دارند.

وی بر لزوم همراهی بیشتر علم و دین تاکید کرد و گفت: اگر بتوانیم از آموزه‌های دین در کنار علوم تجربی و نوین استفاده کنیم به پیشرفت مورد نظر در جوامع اسلامی خواهیم رسید.

جعفری: جریان‌های تفرقه‌آمیز به دنبال برجسته‌سازی تناقض میان علم و دین هستند

معصومه جعفری، مدیر حوزه علمیه خواهران الزهرا(س) پاکستان هم طی سخنانی اظهار کرد: موضوعی که الان کل دنیا و جوامع اسلامی را در بر گرفته تهدیدها و فرصت‌هایی است که فضای مجازی در عصر کرونا برای جوامع اسلامی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) و اصحاب ایشان همواره از تهدیدها فرصت می‌ساختند، افزود: همه اهل بیت(ع) از هر فرصتی برای تبلیغ معارف اسلام استفاده کردند بنابراین ما نیز می‌توانیم در ایام کرونا که با گسترش فضای مجازی فرصت‌های آموزشی زیادی پیش آمده و جوامع اسلامی توجهی به آن نداشته اند برای تبلیغ اسلام و معارف آن استفاده کنیم.

مدیر حوزه خواهران از پاکستان با اشاره به اهمیت و ضرورت ارتقاء سواد رسانه ای و ارتباط جوامع اسلامی، گفت: هوشمندی در فضای مجازی باعث تبدیل شدن تهدیدهای کرونا به فرصتی برای جوامع اسلامی است تا دانشمندان و علمای مسلمان با ارتقای سواد فضای مجازی نهایت بهره را از این فرصت ببرند.

وی با بیان اینکه جریان‌های ضددینی و تفرقه آمیز از سوی دشمنان به شیوه خاصی طراحی شده و سعی می‌کنند دوگانگی و تناقض علم و دین را در کرونا برجسته کنند، ابراز کرد: استفاده کثیر از فضای مجازی اگر به صورت بصیرت افزا باشد، می‌تواند نمونه مؤثری در آگاهی بخشی مسلمانان نسبت به تبار شناسی جریان های سیاسی در فضای مجازی باشد.

جعفری گفت: استفاده از فضای مجازی می تواند موجب تألیف قلوب و اتحاد جهان اسلام و فرصت مناسبی برای به اشتراک گذاری تجربه های علمی تربیتی و دینی در جهان اسلام باشد و موجب تسهیل در انجام ارتباطات فردی و جمعی در حوزه های اجتماعی شود.

وی با بیان اینکه نباید در مواجهه با ابرازهای نوین ارتباطی موضع تدافعی داشته باشیم، افزود: ما باید خود را مجهز به این ابزار کنیم. با قاعده مندی و نظارت مؤثر علما و نخبگان فرهنگی از این فضا مانند فضای حقیقی محافظت کنیم و به جای فرار و حذف صورت مسأله باید به دنبال شناخت و استفاده از فضای مجازی در راستای مقاصد اسلامی بود.


منبع : مهر