تاریخ : 13:55 - 1399/08/20
کد خبر : 278218
سرویس خبری : فرهنگی
 

حقیقت توبه

حقیقت توبه

کمیل از امیرمؤمنان(ع) درباه استغفار و حقیقت توبه سؤال می‌کند: یا أمیرالمؤمنین! بنده ‌اى مرتکب گناه مى‌ شود و از آن استغفار مى ‌نماید، حدّ استغفار چیست؟ فرمود: اى پسر زیاد، حدّ استغفار توبه است.عرض کردم: فقط همین؟! حضرت فرمود: نه! عرض کردم: پس چگونه است؟ فرمود: هرگاه بنده مرتکب گناه شد بگوید: استغفرا...! و بجُنباند

کارگر آنلاین  |  کمیل از امیرمؤمنان(ع) درباه استغفار و حقیقت توبه سؤال می‌کند: یا أمیرالمؤمنین! بنده ‌اى مرتکب گناه مى‌ شود و از آن استغفار مى ‌نماید، حدّ استغفار چیست؟ فرمود: اى پسر زیاد، حدّ استغفار توبه است.عرض کردم: فقط همین؟! حضرت فرمود: نه! عرض کردم: پس چگونه است؟ فرمود: هرگاه بنده مرتکب گناه شد بگوید: استغفرا...! و بجُنباند.عرض کردم: منظور از جُنباندن چیست؟ فرمود: منظور حرکت دادن دو لب و زبان است به قصد آن که حقیقت دنبالش باشد.عرض کردم: حقیقت چیست؟ فرمود: تصدیق قلبى و این‌که در نظر بگیرد، به گناهى که از آن استغفار نموده، بازنگردد.کمیل عرض کرد: اگر چنین روشى در پیش گرفتم، از استغفارکنندگان خواهم بود؟ فرمود: نه! کمیل عرض کرد: پس این چگونه است؟ فرمود: براى آن که تو هنوز به ریشه استغفار نرسیده ‌اى.کمیل عرض کرد: پس ریشه استغفار چیست؟ فرمود: برگشت و توبه از گناهى که از آن استغفار نمودى و آن نخستین درجه عابدان است و ترک گناه.استغفار شش معنى دارد: نخست، پشیمانى بر آنچه گذشت.دوم، تصمیم همیشگى بر عدم بازگشت به آن گناه.سوم، این‌که حقوق مردم را که بین تو و آنان است ادا کنى.چهارم، این‌که حقّ ا...را در هر واجبى به جاى آورى.پنجم، آن‌که گوشتى را که از ناروا و حرام بر پیکرت روییده، آب کنى تا پوستت به استخوانت بچسبد و میان پوست و استخوان گوشت تازه بروید و ششم، جسم خود را رنج طاعت بچشانى، همچنان که بر او لذّت گناه را چشانده بودى.

پایگاه عرفان