تاریخ : 23:49 - 1399/08/21
کد خبر : 281783
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

صندوق پالایشی یکم (ETF) منفی باز نمی‌شود/ آخرین خبرها از تزریق یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بورس

صندوق پالایشی یکم (ETF) منفی باز نمی‌شود/ آخرین خبرها از تزریق یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بورس

تحولات بازار سرمایه و دلایل افت شاخص بورس در برنامه گفت و گوی ویژه خبری امشب مورد بررسی قرار گرفت.

آخرین تحولات بازار سرمایه امشب ۲۱ آبان ماه با حضور خدارحمی کارشناس بازار سرمایه و سدیدی عضو هیئت مدیره بورس ایران در برنامه گفت و گوی ویژه خبری مورد بررسی قرار گرفت.

 

سدیدی با اشاره به این که اکوسیستم بورس مجموعه دارایی ها و شرکت هایی است که اگر بخواهیم تقسیم کنیم ۳۰ الی ۳۵ درصد آن در ذیل ساختار نفتی قرار می گیرد گفت: وقتی فضا اینگونه است صرفاً با رگلاتور روبرو نیستیم، وقتی در مورد بازار صحبت می کنیم در مورد نظام تصمیم گیری مجموعه ها صحبت می کنیم.

 

او با اشاره به این که نقدینگی، بازار های خود را انتخاب می کند اظهار‌کرد: روزی که اقبال به سمت بازار سرمایه اتفاق افتاد ارزش بازار یک چهارم نقدینگی کشور بود، ولی در نقطه اوج بازار ارزش بازار به ۴ برابر نقدینگی کشور تبدیل شد.

 

عضو هیئت مدیره شرکت بورس تهران با اشاره به این که بازار ۵۰ میلیون ذینفع دارد افزود: بازار سرمایه الان سه برابر جی دی پی کشور است لذا سیاستگذار و تصمیم گیر بر اساس شرایط اقدام می کنند. وقتی ۷ میلیون کد به ۲۱ میلیون کد افزایش پیدا می کند به این معناست که فضای فعالیت عوض می شود و سرعت تصمیم گیری ها باید افزایش یابد.

 

او اظهار کرد: ریزش و صعود مدام در بازار اتفاق می افتد، از اردیبهشت وقتی سیل نقدینگی وارد بازار شد، شناوری ۲۵ درصد تکلیف شد لذا کارگزاری ها اعتبارات شان پائین آمد این ها برای این بود که فشار تقاضا از بازار برداشته شود و عرضه و تقاضا با هم برابر شود.

 

این مقام مسوول در خصوص تبلیغ دولت درباره صندوق پالایشی یکم و کاهش ۳۰ درصدی ارزش آن تا به حال اظهار‌کرد: بطور قطع بازگشایی صندوق پالایشی یکم با ضرر نخواهد بود. سیاست گذار تدبیری خواهد کرد که این صندوق با بازدهی منفی باز نشود.

 

سدیدی با اشاره به این که از دی ۱۳۹۸ جمعیت سهامداری یک سوم مرداد ۹۹ بود اظهار‌کرد: موج عظیم اقبال به بازار در ۱۰۰ الی ۱۱۰ روز کاری اتفاق افتاد.

 

او با اشاره به این که باید در یک فضای کاملاً علمی و مبتنی بر اعداد اقدام به تحلیل کرد اظهار‌کرد: ای تی اف ها ابزاری برای رشد بازار بود، دولت ۶۰ هزار میلیارد اوراق منتشر کرده و همچنین سازمان خصوصی سازی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کرد که جمع آن ۹۰ هزار میلیارد تومان می شود یعنی دولت انتفاعی از این حرکت هیجانی نبرده است، صندوق دارایی یکم در راستای افزایش عرضه در بازار بود، ولی بازار روند معکوس پیدا کرد، طبیعتاً منطقی است که سیاست گذار اقدامش را به عقب بیندازد لذا سیاست گذار با یک روند معقول و منطقی سهام را باز خواهد کرد.

 

صندوق پالایش یکم,اخبار اقتصادی,خبرهای اقتصادی,بورس و سهام


منبع : سرپوش