تاریخ : 18:23 - 1393/05/29
کد خبر : 2897
سرویس خبری :
 

مجلس به وزیر علوم رأی ((عدم اعتماد)) داد/ فرجی‌دانا عزل شد

مجلس به وزیر علوم رأی ((عدم اعتماد)) داد/ فرجی‌دانا عزل شد

نمایندگان مجلس با تصویب استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، به فرجی‌دانا رای عدم اعتماد دادند.

فرجی دانا
کارگرآنلاین: ، جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی به بررسی استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اختصاص داشت و بهارستان‌نشینان پس از سخنان نمایندگان موافق و مخالف استیضاح، در نهایت از فرجی‌دانا سلب اعتماد کردند. بر این اساس رضا فرجی‌دانا از مجموع 270 رای ماخوذه با 145 رای موافق، 110 رای مخالف و  15 رای ممتنع نتوانست اعتماد دوباره وکلای ملت را برای صدارت بر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کسب کند. فرجی‌دانا نخستین وزیر کابینه دولت یازدهم بود که در عرصه محک مجدد نمایندگان مجلس قرار گرفت. وی اواخر مهرماه سال گذشته به مجلس معرفی شد و آبانماه 92 توانست از مجموع 221 رأی مأخوذه نمایندگان، با کسب 159 رأی موافق و 70 رأی مخالف و 32 رأی ممتنع، سکان وزارت علوم را به دست گیرد. اما از زمانی که فرجی دانا عهده دار این وزارتخانه شد، اقدامات صورت گرفته توسط وی تنش‌های بسیاری بوجود اورد؛ به طوری که وی در این مدت کوتاه مسئولیت خود، تذکراتی را از مجلس ، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مراجع عظام و رئیس جمهور دریافت کرد. در نهایت پس از گذشت 8 ماه صدارت فرجی‌دانا بر وزارت علوم، طرح استیضاح وی با 51 امضا تقدیم هیئت رئیسه شد که با میانجی گری‌ علی لاریجانی رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان و دادن مهلت یک ماه به وزیر، این طرح در مجلس به تعویق افتاد. گرچه این مهلت یک ماه نتوانست در روند مدیریتی فرجی دانا در وزارت علوم تغییری حاصل کند و با پایان یافتن این فرصت تنها راه باقی مانده برای نمایندگان منتقد به جریان انداختن استیضاح بود با این تفاوت که رئیس مجلس هم اینبار از بهبود اوضاع در این وزارتخانه ناامید شده و مجبور به اعلام وصول این طرح شد. امضاکنندگان طرح استیضاح فرجی‌دانا، در متن طرح خود تاکید کرده بودند که مطابق اصل 89 قانون اساسی به‌دلایل ذیل خواهان استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به‌علت عدم پایبندی ایشان به رویه‌های قانونی، مصالح کشور، مشی اعتدال و وعده‌های داده شده در زمان رای اعتماد مجلس و به‌تبع آن ایجاد و فراهم‌سازی بستر و ترویج افراطی‌گری در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی هستند. 1 ــ عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفته‌شدگان قانونی بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی و متأسفانه ارائه مجوز پذیرش افراد رد صلاحیت شده در این دوره‌ها علی‌رغم تأکید مراجع ذی‌صلاح و قانونی در کشور و بازگرداندن برخی اساتید اخراج شده توسط هیئت‌های رسیدگی به تخلفات و یا مراجع ذی‌ربط دانشگاه‌ها 2 ــ اعزام گروه‌های سیاسی بعضاً دارای سوابق تندروی کارشناسان ارزیابی عملکرد رؤسای دانشگاه‌ها که زمینه ایجاد تنش را در دانشگاه‌ها فراهم نموده و تغییر شیوه انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها برخلاف رویه‌های جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و خلاف دستور صریح ریاست محترم جمهوری 3 ــ منصوب نمودن عناصر دارای سوابق مشخص در فتنه 88 در مسئولیت‌های مهم ستادی وزارتخانه و عزل اشخاص عالم، متعهد و مدیر از برخی دانشگاه‌ها و نصب افراد دارای سوابق تند افراطی به‌ویژه در مدیریت‌های میانی دانشگاه‌ها 4- عدم مواجهه درست با تحرکات سیاسی ضدانقلاب و ضدنظام برخی عناصر فعال در دانشگاه‌ها و میدان دادن به برخی نشریات دارای رویکرد ضددینی و گرایشات شدیداً قومی و تجزیه‌طلبانه و یا الحادی در محیط‌های دانشگاهی و احیای برخی تشکل‌های افراطی و آشوب‌طلب منبع: خبر گزارری تسنیم