تاریخ : 18:38 - 1399/08/26
کد خبر : 295170
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

دو نکته مهم برای دستیابی به بالاترین سود در بورس

دو نکته مهم برای دستیابی به بالاترین سود در بورس

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در گام نخست پرتفوی یک سهامدار از توزیع مناسب برخوردار باشد؛ سهامی را انتخاب کرده باشد که از ارزش بازار بالا برخوردار بوده، سهام شناور مناسبی داشته، دارایی محور و صادرات محور باشد. در گام دوم نیز حدود ۱۰ سال از حضور و معامله آن در بازار سرمایه گذشته باشد.

به گزارش کارگر آنلاین به نقل از سنا، علیرضا عسگری مارانی اظهار کرد: مهمترین نکته برای موفقیت در بازار سرمایه داشتن نگاه بلندمدت است. قطعاً سرمایه گذاری در بورس در کمتر از یک سال، سود مناسب به دنبال نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه بارها حرکت از سمت بازار پول محور بودن به سمت بازار سرمایه محور بودن از سوی فعالان بازار سرمایه تاکید شده، ادامه داد: معنا و مفهوم این موضوع بسیار ساده است؛ زمانی که تصمیم برای تبدیل شدن به بازار سرمایه محور شدن داریم، باید عموم مردم را به این مهمانی دعوت می‌کنیم، دانش مالی آنها را افزایش دهیم و فضای معامله در بورس را برای آنها آماده کنیم.

این فعال بازار سرمایه افزود: وقتی به مردم سهم واگذار می‌کنیم، دیگر دولت نمی‌تواند مکانیزم قیمت گذاری را به روال قبل انجام دهد. سهم دیگر مال مردم است؛ پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها مال مردم است، حال مردم یا مستقیم یا غیر مستقیم در این صنایع شریک هستند. پس دیگر نمی‌شود، منافع ذی‌نفعان مختلف را جا به جا کرد و ضرر و زیان برای سهامداران به همراه داشت.

انقلاب بازار سرمایه

عسگری مارانی در ادامه با بیان این مطلب که شرایط کنونی اقتصاد نشان از انقلاب بازار سرمایه دارد، اظهار کرد: در این شرایط مردم و عموم جامعه ذینفع بازار سرمایه خواهند بود؛ آنها ذینفع مستقیم هستند و باید برای ثروت و دارایی‌های مردم حرمت نگه داشت. دولت هم باید خود را برای این موضوع آماده کند.

این فعال بازار سرمایه در ادامه به ارزش بازار صنایع فعال در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: صنعت پتروشیمی، پالایشگاهی، بیش از نیمی از بخش بانکداری، کل صنایع خودروسازی، صنعت سیمان، فولاد، سنگ آهن، مس و در واقع تمامی صنایع فعال در بازار سرمایه ایران در سطح بین‌المللی، جای حرکت و رشد بیشتر دارند. حال سوال مهم این است که چرا حرکت نمی‌کنیم،؟

عسگری مارانی در پاسخ به این سوال، ۲ عامل اصلی را عنوان و خاطرنشان کرد: دولت نباید در درآمدهای بنگاه‌ها و قیمت تمام شده بنگاه‌ها دخالتی داشته باشد. در واقع زمانی که یک دارایی را واگذار می‌کند، به عنوان پدر خانواده باید انصاف را رعایت کرده و نگذارد نرخ آنها دستخوش تغییر شود.

وی در ادامه به عامل دوم اشاره کرد و افزود: دومین عامل وجود یک اکوسیستم در بازار سرمایه است؛ بازار سرمایه مثل طبیعت می‌ماند، یک اکوسیستم دارد که باید این چرخه درست کار کند. شرکت‌های سرمایه گذاری، بازارها، صندوق‌ها وظیفه خودشان را انجام دهند، رگلاتورها و واسطه‌ها نیز وظایف خود را دارد. همچنین ارکان اصلی بازار از جمله شرکت بورس، فرابورس، بورس کالا، بورس انرژی و فناوری و سپرده گذاری نیز به وظایف خود رسیدگی کنند. هر کدام از این بخش‌های عنوان شده به خوبی کار نکند، باید اصلاح شود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، باید در این انقلاب بازار سرمایه همه جامعه، هم قسم شوند. همه باید متوجه شویم که در کدام موارد باید دقت کنیم تا بازار سرمایه‌ای قوی، شاداب و در سطح بازار سرمایه‌های منطقه و بین‌المللی داشته باشیم.

نقش مهم فرهنگ سازی

عسگری مارانی در ادامه نقش فرهنگ سازی و شناسایی بورس به عموم مردم را یک اقدام بسیار مهم دانست و گفت: در این راستا باید برای یک بچه‌ای که متولد می‌شود، سجام اختصاص داده شود. مفهوم سرمایه گذاری در بورس و بازار سرمایه را برای یک بچه‌ای که کلاس اول ابتدایی می‌رود، شرح داد.

وی ادامه داد: در واقع باید این چرخه را طوری بچرخانیم که در ۷ سال آینده کسی نباشد که کد بورسی نداشته باشد، با بورس آشنا نباشد و در کتب آموزشی دبستان و دبیرستان تمامی مفاهیمی سرمایه گذاری در بازار سهام شرح داده شود.

لزوم نگاه بلند مدت

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به لزوم نگاه بلند مدت در سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: اگر سهم یا دارایی را به صورت بنیادی می‌خرید، مانند یک خانه است. دیگر هرروز به آن نگاه نمی‌کنید، آن را در دارایی بلند مدت برده‌اید. وقتی هم چیزی را در دارایی بلند مدت ببرید، وظیفه شما این نیست که در کوتاه مدت قیمت آن را نگاه کنید، مگر اینکه واقعاً شرایط آن صنعت در منطقه یا کشوری که هستید، یا در اقتصاد جهانی خیلی تغییر کند.

عسگری مارانی ادامه داد: بنابراین شاید تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که به امر سرمایه گذاری، مفهوم صبوری را هم اضافه کنید و نگران حرکت‌های بازار از نظر عرضه و تقاضا نباشید. البته این موضوع به شرط آن است که مسئولین ما هم مقداری بیشتر احساس مسئولیت و وظیفه کنند و در قبال اینکه مردم این سهم را خریده‌اند، وظایف اصلی شأن را انجام دهند.

وی در ادامه به وظایف اصلی دولتمردان اشاره کرد و گفت: وظیفه اصلی آنها سیاست گذاری و نظارت‌های بالا دستی است. به هیچ وجه نباید وارد مکانیزم قیمت گذاری، توزیع و کارهایی که مدت‌ها است، زمان آن گذشته وارد شوند.