تاریخ : 07:03 - 1399/08/27
کد خبر : 295753
سرویس خبری : گوناگون
 

نوبتی هم باشد نوبت شماست

نوبتی هم باشد نوبت شماست

صرف‌نظر از صحت یا عدم صحت این ادعاها، برخی خیابان‌های آمریکا صحنه زدوخورد و یا اعتراض به انتخابات شده است، از طرفی طرفداران بایدن مشغول به شادی پیروزی هستند و در سویی دیگر طرفداران ترامپ خشمگینانه نتیجه را غیر صحیح می‌خوانند.

کارگر آنلاین|رضا تقی‌پور؛ سیاست ایالات‌متحده طی چند دهه گذشته همواره با دخالت در امور داخلی دیگر کشورها سعی بر تأثیرگذاری و تغییر در سیستم‌های سیاسی آن‌ها داشته است. ایجاد شبهه درباره انتخابات، تحریک جهت نپذیرفتن رأی، ایجاد فضای روانی جهت آشوب در پس هر انتخابات، کمک مالی و تجهیزاتی به مخالفان در کشورهای هدف، ایجاد انقلاب‌های رنگی، حضور نظامی در برخی کشورها و...
 
این اقدامات معمولاً در مناطقی رخ‌داده که مخالفان ایالات‌متحده و یا موافقان شوروی سابق بر صندلی قدرت تکیه زده بودند و در ضمن یا توانسته بودند کشور را به نحو مطلوبی اداره کنند و یا به تقویت شرق کمک شایانی کرده بودند.
 
برخی اقدامات را می‌توان این‌گونه برشمرد:
 
* در ژوئیه 1954 دولت مردمی (جاکوبو آربنز) در گواتمالا که املاک اتحادیه بزرگ چند ملیتی را ملی کرده بود، توسط سازمان سیا و در دوران ریاست جمهوری آیزنهاور سرنگون شد.
 
* در سال 1960، ایالات‌متحده همچنین در جنگ‌های داخلی لائوس مداخله نمود و تا سال 1963 در لائوس حضور نظامی داشت.
 
* در سال 1963 امریکا به‌طور غیرمستقیم و با همکاری سربازان بلژیکی و در امور کنگو مداخله کرد و با کمک عوامل داخلی چون (موسی چومبه)، رئیس‌جمهور کنگو (پاتریس لومومبا) را به قتل رسانده و دولت کنگو را سرنگون کردند.
 
* در سال 1965، امریکا با مداخله در اندونزی، در این کشور کودتا کرد.
 
* در سال 1967، امریکا مداخله سیاسی در امور یونان، به روی کار آمدن سرهنگان در این کشور کمک شایانی نمود.
 
* در 11 سپتامبر سال 1973 دولت منتخب و مردمی سالوادور آلنده در شیلی، توسط کودتای نظامی که توسط سازمان سیا طراحی و کمک شد، سرنگون شد.
 
* در سال 1981، سازمان سیا و ارتش امریکا در جنگ دولت دست‌نشانده خود در السالوادور به مقابله با انقلابیون پرداختند. این جنگ تا سال 1992 ادامه داشت.
 
* در سال 1993، سازمان سیا، واحدی در درون خود به وجود آورد که وظیفه‌اش دخالت در انتخابات کشورهای دیگر است. در این واحد از جناح «باز» های آمریکا اسامی مهمی مانند: «پل ولفوویتز» (معاون وزیر دفاع) و «مارک گروسمان» (معاون وزیر خارجه) به چشم می‌خورد. این واحد که با نام «انتخابگران» معروف شدند مداخلات بسیاری را در انتخابات دیگر کشورهای جهان خصوصاً کشورهای جهان سوم انجام داده و می‌دهند.
 
* در آوریل 2001، نماینده امریکا در کمیته حقوق بشر سازمان ملل انتخاب نشد. به همین دلیل امریکا از پرداخت حق عضویت باقی‌مانده قبلی خود به سازمان ملل که بالغ‌بر 244 میلیون دلار بود، سرباز زد.
 
* در آوریل 2002 کابینه بوش فرمان انجام کودتا را در ونزوئلا علیه (هوگو چاوز) رئیس‌جمهور این کشور صادر کرد. بعد از 2 ماه اعتصابات سراسری مردم در طرفداری از هوگو چاوز و محکوم شدن کودتا از طرف 19 کشور امریکای لاتین، کودتا با شکست مواجه شد و چاوز به قدرت بازگشت.
 
* در نوامبر 2003، امریکا با حمایت خود، (انقلاب نارنجی) را در گرجستان به پیروزی رساند و دولت (شواردنادزه) را سرنگون کرد و از (ساکاشویلی) حمایت کرد. در دسامبر 2004، در پی بحران در اوکراین، با انقلاب مخملی به رهبری امریکا، دولت (لئونید کوچما)، سرنگون شد. * در مارس 2005 و در ادامه انقلاب اوکراین، امریکا در قرقیزستان نیز انقلاب رنگین ایجاد کرد و دولت این کشور را نیز سرنگون کرد.
 
این لیست تنها بخشی از مداخلات آمریکا در امور دیگر کشورها بود و برشمردن تمامی آن‌ها از حوصله این گزارش خارج است.
 
اما انتخابات 2020 در آمریکا میان ترامپ و بایدن را می‌توان مصداق به تور افتادن صیاد نامید. ایرانیان فراموش نکرده‌اند که در سال 88 ایالات‌متحده و هم‌پیمانانش تلاش زیادی کردند تا القای تقلب در انتخابات کرده و رئیس‌جمهور منتخب ملت را نامشروع جلوه دهند. آنچه آن روزها در ایران اتفاق افتاد حکایتی غم‌بار است اما این مردم ایران بودند که نگذاشتند حقشان پایمال شود. حالا این روزها در آمریکا اتفاق عجیبی رخ‌داده و آن این است که رئیس‌جمهور مستقر در ایالات‌متحده خود مدعی شده که حزب دمکرات با توسل به شیوه‌های متقلبانه توانسته‌اند بر نتیجه انتخابات تأثیر بگذارند و رأی مردم را بی‌معنا کنند.
 
توسل به آرای پستی مجهول، رأی دادن مردگان! نشمردن آرای ترامپ تنها بخشی از اتهاماتی است که ترامپ مدعی است مستنداتش را نزد خود نگاه داشته و به دادگاه فدرال ارائه خواهد کرد.
 
صرف‌نظر از صحت یا عدم صحت این ادعاها، برخی خیابان‌های آمریکا صحنه زدوخورد و یا اعتراض به انتخابات شده است، از طرفی طرفداران بایدن مشغول به شادی پیروزی هستند و در سویی دیگر طرفداران ترامپ خشمگینانه نتیجه را غیر صحیح می‌خوانند.
 
شاید این انتخابات نشان‌دهنده فروپاشی نظم قدیم در دنیا و ایالات‌متحده باشد و شاید اوضاع از دست بازیگران سیاست در آمریکا خارج‌شده باشد اما هرچه هست باید گفت نوبتی هم باشد نوبت شماست!

منبع : سراج 24