تاریخ : 16:23 - 1399/09/02
کد خبر : 312467
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

دوهفته کلیدی بورس آغاز شد

دوهفته کلیدی بورس آغاز شد

با موج غم‌انگیز جولان و ترکتازی کرونا در کشور؛ از ابتدای آذرماه طرح محدودیت‌های فعالیت در بسیاری از بخش‌های اقتصاد کشور اجرا خواهد شد و این محدودیت‌ها بسیاری از بازارها را نیمه تعطیل خواهد کرد.

کارگر آنلاین | با موج غم‌انگیز جولان و ترکتازی کرونا در کشور؛ از ابتدای آذرماه طرح محدودیت‌های فعالیت در بسیاری از بخش‌های اقتصاد کشور اجرا خواهد شد و این محدودیت‌ها بسیاری از بازارها را نیمه تعطیل خواهد کرد. با فعال ماندن بازار بورس در دو هفته پیش رو؛ روزهای آتی مقطع تعیین‌کننده‌ای برای بازارمالی کشور است و شاید آغازی باشد برای بازگشت امید و رونق به بورس افسرده تهران: 

 

1- بیش از 90 درصد معاملات در نمادهای محوری بازار در روزهای اخیر توسط اشخاص حقیقی صورت گرفت. این یکی از امیدبخش‌ترین خبرهای ممکن برای بورس غم زده ماست و نوید بازگشت اطمینان به معامله‌گران خرد اما عظیم را می‌دهد. بسیاری از اقدامات فراگیر حاکمیتی از جمله الزام بانک‌ها به حضور در بازار بورس، الزام به بازارگردانی توسط ناشرین و تزریق منابع صندوق توسعه ملی همگی از حیث حجم؛ عظیم و وسیعند. اما بی‌تردید این معامله‌گران خردند که با رفتار خود اطمینان و ثبات را به بازار تزریق می‌کنند.  

 

2- با تعطیلی بسیاری از بازارهای موازی در دو هفته پیش رو؛ بنظر می‌رسد مقطع مناسبی برای هیجان‌زدایی از بازار و بازگشت به عقلانیت است. بازگشایی سهم پردلهره شستا یکی از نشانه‌های امیدبخش روزهای اخیر بازار بود. هراس از تاثیر کشنده سقوط شستا بر بازار، بازگشایی‌اش را مدت‌ها به تاخیر انداخت. اما با وجود پیش‌بینی‌های ترسناکی که از این سهم می‌شد بازگشایی آن با روال تقریبا نرمال همراه بود و منجر به تلاطم جدی در بازار نشد. این نشانه بسیار خوبی است که در بورس ایران تحلیل و عقلانیت در مقابل احساس و هیجان در حال قدرتمند شدن است. 

 

3- تاکیدات رییس کل بانک مرکزی در شورای عالی بورس مبنی بر حمایت همه‌جانبه بازار پول از بازار سرمایه خبر امیدبخش دیگری بود که امید به تعادل رسیدن بازار بورس را تقویت می‌کند. گذشته از گشایش‌های وسیع برای تقویت بازارهای مالی توسط بانک‌ها و اشخاص مربوط به آنها؛ جلوگیری قاطعانه از پیشنهاد و اعمال نرخهای سود بالا می‌تواند یکی از مهم‌ترین نقاط اتکا برای ایجاد بستر مساعد بازارهای مالی باشد.  نکته آخر: در دو هفته آتی با نیمه تعطیل شدن بسیاری از بازارها؛ بازار بورس مجال مناسبی دارد تا با استفاده از امید در حال رشد معامله‌گران خرد و حمایتهای نهادی و حاکمیتی؛ به سمت اصلاح و تعادل برود. اگر روند تصمیم‌گیری‌های درست و تصمیم‌نگیری‌های نادرست از سوی نهادهای مسوول در حکمرانی اقتصادی در چند هفته اخیر تداوم یابد. 

 

منبع: تعادل