تاریخ : 17:50 - 1399/09/16
کد خبر : 355693
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

فریز کردن صحیح و اصولی غذای کودک

فریز کردن صحیح و اصولی غذای کودک

فریز کردن غذای کودک باید با رعایت نکات ایمنی و روش صحیح انجام شود تا به سلامت کودک آسیبی نرساند.

اگر کودکتان بیش از ۶ ماه سن دارد می ‎توانید او را با غذا‌های جامد تغذیه کنید؛ بنابراین می ‎توانید هر بار که برای او غذایی می‌پزید، باقی مانده‌ی غذایش را فریز کنید و در وقت خود برای درست کردن غذا صرفه جویی کنید البته فریز کردن غذای کودک نکاتی دارد که لازم است نسبت به آن‌ها آگاه باشید پس برای کسب آگاهی در این مورد نکات عنوان شده را با دقت بخوانید.

چگونه مواد غذایی مورد نیاز کودک را فریز کنیم؟

معمولا والدین برای فریز کردن مواد غذایی مورد نیاز کودک خود دلایل مختلفی دارند؛ برخی برای صرفه جویی در زمان، برخی دیگر برای صرفه جویی در هزینه و برخی دیگر ممکن است به دلایل دیگری این کار را انجام دهند.

۱. استفاده از قالب‌های یخ

یکی از متداول‌ترین و پرکاربرد‌ترین روش فریز کردن غذای کودک، استفاده از قالب‌های مخصوص یخ است. قالب‌های یخ برای نگه داری انواع سوپ ها، میوه‌ها و بسیاری از مواد غذایی دیگر مناسب است و در صورت گرسنه بودن کودکتان به راحتی می ‎توانید مواد خوراکی را از این قالب‌ها خارج کرده و برای کودک خود گرم کنید و استفاده از این قالب‌ها از نظر صرفه جویی در فضای فریزر نیز بسیار کار آمد است.

فریز کردن غذای کودک

۲. ورقه‌های کاغذی

یکی دیگر از ابزار بسته بندی غذا در فریزر ورقه‌های کاغذی هستند و تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که غذای کودک خود را درون این کاغذ‌ها و سپس درون کیسه فریزر قرار دهید.

۳. کیسه‌های غذای کودک

کیسه‌های غذای کودک نیز گزینه مناسبی برای انجماد مواد غذایی مورد نیاز کودک شما هستند. این کیسه‌ها دارای دریچه و درپوشند و برای نگهداری بسیاری از مواد غذایی می ‎توانید از آن‌ها استفاده کنید. برخی از این کیسه‌ها یک بار مصرف هستند و برخی دیگر قابل استفاده مجدد می ‎باشند و البته لازم به ذکر است که این کیسه‌ها را نمی ‎توان داخل ماکروویو قرار داد.

۴. ظروف یکبار مصرف

این ظروف معمولا از جنس سیلیکون هستند و به راحتی می ‎توانید آن‌ها را درون فریزر قرار دهید و هر زمان که خواستید آن‌ها را درون ماکروویو قرار دهید تا غذای کودکتان گرم شود.

ظرف نگهداری غذای کودک

۵. سایر ظروف ایمن برای فریزر

برای نگهداری مواد غذایی مورد نیاز کودک خود در فریزر، می ‎توانید از انواع مختلفی از ظروف مخصوص فریزر که در منزلتان موجود است استفاده کنید و نیازی نیست ظروف دیگری برای این کار خریداری کنید.

چه مدت می ‎توان غذای کودک را درون فریزر نگهداری کرد؟

برای رسیدن به پاسخ این پرسش به نکات زیر توجه کنید:

پوره‌های میوه پخته شده به مدت ۶ الی ۸ ماه.

پوره سبزیجات طبخ شده به مدت ۶ الی ۸ ماه.

مرغ پخته شده به مدت ۶ الی ۸ ماه.

سوپ و سس به مدت ۳ ماه.

ماهی روغنی به مدت ۳ الی ۴ ماه.

نحوه یخ زدایی مواد غذایی منجمد

قبل از این که غذای منجمد را به کودک خود بدهید لازم و ضروری است که آن را یخ زدایی کنید. با این وجود توصیه نمی‎ شود که برای یخ زدایی مواد غذایی، آن را در دمای اتاق قرار دهید، زیرا ممکن است غذای کودک در تماس با باکتری‌های موجود در هوا قرار گیرند و باعث بروز بیماری در او شوند پس بهتر است که بعد از بیرون آوردن غذا از فریزر، آن را برای ساعتی درون یخچال قرار دهید تا به طور تدریجی یخ زدایی شود.

روش دیگر یخ زدایی غذا‌های یخ زده فریزری، قرار دادن آن‌ها درون یک کاسه و قوطه ور کردن آن کاسه درون یک ظرف محتوی آب گرم است و به این ترتیب در عرض نیم ساعت مواد غذایی یخ زده شما، یخ زدایی می ‎شود و همچنین برای یخ زدایی سریع‌تر مواد غذایی خود می‎ توانید آن را درون ماکروویو قرار دهید.

غذای فریز شده برای کودکان

غذا‌هایی که نباید فریز شوند

چندین نوع از مواد غذایی وجود دارند که نباید آن‌ها را درون فریزر قرار دهید:

تخم مرغ سرخ شده و یا آب پزشده

میوه و سبزیجاتی که دارای آب فراوان هستند مانند خیار، کاهو و....

سس‌ها و غذا‌هایی که حاوی تخم مرغ هستند.

گیاهان برگدار مانند ریحان.

فرآورده‌های لبنی مانند ماست، شیر و....

نکاتی که باید برای فریز کردن غذای کودک رعایت شوند

نکاتی جهت ایمن بودن غذای کودک:

قبل از فریز کردن مواد غذایی مانند میوه و سبزیجات آن‌ها را خوب بشویید و خشک کنید.

مواد غذایی باقی مانده از غذای کودک که ممکن است آلوده باشد را فریز نکنید.

از پختن بیش از حد مواد غذایی که می‎ خواهید فریز کنید بپرهیزید، زیرا ممکن است ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن‌ها از بین برود.

تاریخ قرار دادن مواد غذایی را روی بسته آن‌ها بنویسید تا قبل از این که انقضای آن‌ها تمام شود مصرفشان کنید.

اصول فریز کردن غذای کودک

آیا می ‎توانید غذای منجمد را دوباره برای کودک گرم کنید؟

بله می‎ توانید این کار را کنید؛ با این حال نکات زیر را به خاطر بسپارید:

فقط مقدار مواد غذایی که قصد دارید به کودک خود دهید را گرم کنید.

بعد از گرم کردن مواد غذایی فریز شده، اجازه دهید که غذا سرد شود و سپس آن را به کودک خود بدهید.

بعد از گرم کردن غذای فریز شده بهتر است آن را زودتر به فرزند خود بخورانید تا دوباره سرد نشود.

اگر غذای فریز شده را یک بار گرم کردید و باز هم اضافه آمد، از فریز کردن و یا گرم کردن دوباره آن خودداری کنید، زیرا در این حالت ممکن است ترکیبات شیمیایی غذا تغییر کنند و باعث ایجاد مسمومیت غذایی در کودک شما شود که مواد غذایی مانند قارچ، مرغ، سیب زمینی و تخم مرغ از این دسته مواد غذایی هستند.

آیا می ‎توانید برای فریز کردن غذای کودک از ظروف شیشه‌ای استفاده کنید؟

خیر، زیرا وقتی مواد غذایی فریز می‎ شوند، افزایش حجم پیدا می ‎کنند و ممکن است باعث شکستن شیشه شوند و بنابراین بهتر است برای نگهداری مواد غذایی مورد نیاز کودک خود از ظروف سیلیکونی استفاده کنید.

در نهایت بهتر است که برای تغذیه کودک خود از مواد غذایی تازه استفاده کنید، اما اگر به دلیل وجود محدودیت‌هایی مجبور به فریز کردن مواد غذایی کودک خود هستید، امیدواریم نکاتی که در بالا ذکر کردیم به شما کمک کنند تا غذای کودک خود را به بهترین شکل ممکن فریز کنید و اگر قرار باشد که به کودک خود غذای فریز شده بدهید باید تمام نکات ضروری در مورد پختن، فریز کردن، یخ زدایی و دوباره گرم کردن آن را در نظر داشته باشید تا کودک خود را به بهترین وجه ممکن تغذیه کنید.

منبع: چاره دان