تاریخ : 05:28 - 1399/09/19
کد خبر : 362908
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

محصولات لبنی منبع دریافت ویتامین D نیستند

محصولات لبنی منبع دریافت ویتامین D نیستند

یک متخصص تغذیه با اشاره به اینکه میزان کلسیم در لبنیات بالا است، به ارائه نکاتی درباره مصرف مواد لبنی پرداخت.

به گزارش کارگر آنلاین، احمدرضا درستی در خصوص اهمیت مصرف لبنیات و میزان کلیسم موجود در آنها، گفت: مصرف لبنیات از نظر چند ماده مغذی از جمله کلسیم، فسفر ویتامین B، پروتئین‌های با ارزش، چربی و ویتامین A اهمیت فراوانی دارند اما مقادیر بسیار کمی از ویتامین‌های D، K و E در لبنیات موجود است بنابراین نمی‌توان لبنیات را به عنوان منبع دریافت ویتامین D در نظر گرفت.

وی با اشاره به اینکه منبع ویتامینD غذاهای دریایی هستند، اظهار کرد: اگر بخواهیم منبعی را برای دریافت این ویتامین نام ببریم می‌توانیم به زرده تخم مرغ، درصد کمی از لبنیات، مکمل‌های دارویی و یا نور آفتاب اشاره کنیم برای مثال مصرف سه لیوان شیر و ماست در روز می‌تواند نیاز بدن را نسبت به دریافت کلسیم به خوبی پاسخ دهد اما درصد کمتری از ویتامین D بدن را تأمین می‌کنند.

درستی ادامه داد: به طور کلی لبنیات از درصد بالایی از کلسیم بهره مندند که برای استخوان سازی بسیار مناسب هستند. همچنین چربی لبنیات ۵/‏۳‬ درصد است که مانع از جذب کلسیم نمی‌شود اما افرادی با اضافه وزن بالا و در سنین بالاتر باید از لبنیات کم چرب که جذب بیشتری دارند، استفاده نمایند.

وی اظهار داشت: دریافت کلسیم به همراه ویتامین D می‌تواند در استخوان سازی، استحکام استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان کمک کند و باور اینکه کلسیم همان ویتامینD است اشتباه است چراکه منبع جذب این دو کاملاً با یکدیگر متفاوت اند و در کنار هم می‌توانند نقش مهمی را در موارد ذکر شده ایفا کنند.

درستی در پاسخ به این سوال که آیا چربی لبنیات مضر است یا مفید، عنوان کرد: چربی لبنیات در مقابل چربی‌های دیگر سالم‌ترند، همچنین لبنیات دارای اسیدهای چربی هستند که به راحتی هضم شده و کلسترول را بالا نمی‌برند لذا اگر فردی اضافه وزن ندارد می‌تواند لبنیات را در حد متعادل و مناسب مصرف کند؛ کودکان نیز برای مصرف لبنیات محدودیتی ندارند اما مصرف لبنیات کم چرب به رشد آنان کمک شایانی خواهد کرد.


منبع : اخبار روز ایران و جهان | آفتاب نیوز