تاریخ : 04:46 - 1399/09/21
کد خبر : 368225
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

ترکمنستان توافق جا به جایی مرزی کالا با ایران را اجرایی کرد

ترکمنستان توافق جا به جایی مرزی کالا با ایران را اجرایی کرد

مدیر پایانه مرزی لطف‌آباد خراسان رضوی گفت: جا به جایی کالا بر روی ناوگان‌های باری (ترانشیپمنت کالا) از امروز پنجشنبه با توافق ایران با دولت ترکمنستان در قالب رفتار متقابل مرزی توسط ۲ کشور انجام می‌شود.

ترانشیپ نوعی حمل و نقل است که در آن کالا تحت نظر گمرک از یک وسیله حمل و نقل ورودی به یک وسیله حمل و نقل خروجی منتقل می شود.

اسماعیل پورعابد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هفته گذشته مرز لطف آباد پس از ۹ ماه تعطیلی بازگشایی و مقرر شد ایران بار صادراتی و ترانزیتی خود را با عبور از نقطه صفر مرزی به شکل یدک و یا همان گاری، تحویل ترکمنستان دهد اما به دلیل عدم انجام رفتار متقابل از سوی کشور همسایه ترددی به این شکل صورت نگرفت.

وی ادامه داد: امروز پس از پیگیریهای مرزی، ترکمنستان نیز با پذیرش رفتار متقابل مرزی اقدام به اعزام ناوگان باری خود به خاک ایران کرد و از این پس کِشنده ناوگان ایرانی با دریافت یدک حامل کالای صادراتی و ترانزیتی ترکمنستان اقدام به انتقال بار کشور همسایه به مقصد خواهد کرد.

مدیر پایانه مرزی لطف آباد گفت: هم اکنون رانندگان و شرکتهای حمل و نقل ایرانی همچنان که بار خود را به ناوگان ترکمنستانی تحویل می دهند ناوگان ترکمنستانی نیز ضمن پرداخت عوارض ورود به ایران، بار خود را به شرکتهای حمل و نقل ایرانی می‌دهد و این روند متقابل، رضایت و رونق کسب و کار شرکتها و ناوگان ایرانی را در پی خواهد داشت.

پورعابد افزود: هرچند تاکنون باری بین دو کشور تبادل نشده است اما با عبور پنج دستگاه ناوگان باری ترکمنستان از مرز و تحویل بار یا گاری به طرف ایرانی فرایند ترانشیپمنت مرزی به صورت متقابل و دوجانبه اجرایی شد.

وی ادامه داد: دیگر مزیت مهم این توافق مرزی رونق مجدد کسب و کارهای حوزه مرز از جمله باربری و بارگیری است که موجب مسرت مردم محلی خواهد بود.

۱۳ آذر ماه و پس از ۹ ماه تعطیلی مرز به دلیل شیوع بیماری همه گیر کرونا، مرز لطف آباد بازگشایی شد اما مدیر این پایانه مرزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با وجود بازگشایی مرز لطف‌آباد خراسان رضوی و کشور ترکمنستان، رفت و آمد ناوگان باری از این پایانه مرزی تا حصول توافق بین مسوولان ۲ کشور در خصوص نحوه تردد انجام نخواهد شد.

اسماعیل پورعابد افزود: مقرر شده است جلساتی بین مسوولان ایران و ترکمنستان برای تعیین نحوه رفت و آمد ناوگان و مدت اجرای طرح بازگشایی مرز برگزار و پس از حصول توافق نهایی، ترددهای تجاری از ایران به این کشور آغاز شود.

گذرگاه مرزی "لطف‌آباد" شهرستان درگز در ۹۰ کیلومتری جنوب عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان قرار دارد و فاصله این پایانه مرزی با شهر درگز در شمال خراسان رضوی ۲۲ کیلومتر است.

شهرستان کوهستانی درگز با ۷۴ هزار نفر جمعیت در ۲۵۴ کیلومتری شمال مشهد واقع است.

با آغاز شیوع کرونا از اسفند ماه پارسال بیشتر گذرگاههای زمینی مرزی در ایران و دیگر کشورهای جهان بسته شد.

منبع: ایرنا