تاریخ : 12:01 - 1399/09/21
کد خبر : 368806
سرویس خبری : حوادث
 

«رهنورد زریاب» فوت شد

«رهنورد زریاب» فوت شد

رهنورد زریاب، داستان‌نویس پرآوازه افغانستان، در سن 76 سالگی درگذشته است. او از چندی به این سو به دلیل بیماری که داشت، در بیمارستان بستری بود. رهنورد زریاب بیشتر از صد داستان کوتاه و چندین رمان نوشته است که شماری از این داستان‌ها در مجموعه‌های چون آوازی از میان قرن‌ها، مرد کوهستان، دوستی از شهر دور، نقش‌ها و پندارها چاپ شده است. ترجمه ها و مقالات زریاب در کتاب‌های چون پیراهن‌ها، حاشیه‌ها و گنگ خوابدیده منتشر شده است.

رهنورد زریاب، داستان‌نویس پرآوازه افغانستان، در سن 76 سالگی درگذشته است. او از چندی به این سو به دلیل بیماری که داشت، در شفاخانه بستری بود.

 

صدیق الله توحیدی، از دوستان نزدیک زریاب خبر درگذشت او را تایید کرد و گفت که رهنورد زریاب شب گذشته درگذشت.

 

برخی از رسانه‌های محلی افغانستان به نقل از پزشک معالج او هم خبر درگذشت زریاب را گزارش داده‌اند.

 

لطف‌الله نجفی‌زاده، از همکاران زریاب نیز درگذشت او را تایید کرده و گفته که زریاب در هفته‌های گذشته به کرونا مبتلا شده بود.

 

زریاب در کنار نویسندگی، از سال‌ها به این سو در تلویزیون خصوصی طلوع به عنوان ویراستار کار می‌کرد.

 

محمداعظم رهنورد زریاب (متولد 1323) یکی از موثرترین و مطرح ترین نویسندگان معاصر افغانستان بود که جامعه فرهنگی ایران و تاجیکستان نیز با آثار او آشنایی دارند.

 

رهنورد لیسانس خود را در رشته روزنامه‌نگاری در دانشگاه کابل خوانده بود و مدرک کارشناسی ارشد را در همین رشته از دانشگاه ویلز جنوبی از بریتانیا به دست آورده بود. او به زبان انگلیسی تسلط داشت و در فلسفه، روانشناسی و جامعه شناسی مطالعاتی زیادی داشت.

 

رهنورد زریاب ده‌ها اثر ادبی خلق کرده بود و پرکارترین نویسنده از نظر تعداد آثار تولید شده در دهه‌های اخیر بود. رهنورد در انواع و سبک‌های مختلف روایت‌های خود را به خوانندگانش عرضه کرده است.

 

رهنورد زریاب بیشتر از صد داستان کوتاه و چندین رمان نوشته است که شماری از این داستان‌ها در مجموعه‌های چون آوازی از میان قرن‌ها، مرد کوهستان، دوستی از شهر دور، نقش‌ها و پندارها چاپ شده است. ترجمه ها و مقالات زریاب در کتاب‌های چون پیراهن‌ها، حاشیه‌ها و گنگ خوابدیده منتشر شده است.

 

مقالات تحقیقی او درباره صادق هدایت و بزرگ علوی از کارهای مورد توجه ایرانیان است.

 

گزیده‌ای از داستان‌های کوتاه رهنورد زریاب به نام «تصویر» به زبان روسی ترجمه شده و فیلمنامه فیلم «اختر مسخره» نیز از آثار اوست.

 

زریاب همسر سپوژمی زریاب، نویسنده نامدار دیگر افغانستان، بود و سه فرزند دارد.

 

رهنورد زریاب در اوایل دهه هفتاد خورشیدی به فرانسه مهاجرت کرد و پس از سقوط طالبان به کابل برگشت.

 

منبع: انتخاب