افت قیمت محصولات رنو در بازار در حالی رخ داد که سایر خودروهای ناقص شرکت سایپا با ورود به بازار رشد قیمت را تجربه کردند. به گفته فعالان بازار خودرو افزایش قیمت پراید ۱۱۱ به دلیل توقف تولید این خودرو صورت گرفته از سوی دیگر محدود بودن خودروهای ناقص پراید ۱۱۱ در کنار ساینا موجب شد تا این دو خودرو رشد قیمت را تجربه کنند.
اما در خصوص خودروهای ناقص گروه رنو با توجه به اینکه بیشترین حجم خودروهای ناقص به این گروه اختصاص داشت با آزاد شدن روند شمارهگذاری این گروه شاهد افت قیمت محصولات این گروه در بازار بودیم.
قیمت ها در بازار
به گفته فعالان بازار خودرو امروز تندر ۹۰ مدل E۲ با قیمت ۳۴۵ میلیون تومان در بازار خرید و فروش شدند که نسبت به هفته قبل افتی حدود ۱۰ میلیون تومان داشتند و ساندرو نیز ۴۴۰ میلیون در بازار قیمت خورد که نسبت به هفته گذشته ۲۰ میلیون تومان کاهش قیمت را ثبت کرد.براساس دادههای اعلام شده مجموع خودروهای ناقص گروه رنو برابر با ۳ هزار و ۶۰ دستگاه بوده که این خودروها به دلیل اعمال تحریمها و خروج رنو از ایران با مشکل تامین قطعه مواجه شدند.
با خروج رنو از ایران که به بهانه اعمال تحریمهای جدید اتفاق افتاد تولید محصولات این شرکت فرانسوی با مشکل مواجه شد. مهمترین مشکل در مسیر تولید محصولات رنو به وجود آمد بر سر ترخیص قطعات وارداتی آن بود در نتیجه این مسئله شرکت پارس خودرو و سایپا که طرفهای قرارد رنو بود با انبوه محصولاتی مواجه شوند که به صورت ناقص در پارکینگها به حال خود رها شده بودند؛ خودروهایی که پیش فروش شده بودند ولی امکان تکمیل و تحویل آنها به مشتریان وجود نداشت.
این چالش پس از کش و قوس بسیار در امسال برطرف شد و بیش از ۳ هزار خودرو ناقص شرکت رنو در پارکینگ خودروسازان امکان تحویل به ثبت نامکنندگان را پیدا کردند. اما اینبار چالش جدیدی به وجود آمد که به شرط سازمان محیطزیست برای از سرگیری شمارهگذاری این خوروها مربوط میشد.
سازمان حفاظت محیطزیست با استناد به مصوبه دولت آخرین مهلت شمارهگذاری خودروها با استاندارد یورو ۴ را پایان سال ۱۳۹۸ تعیین کرده بود و خودروهای تازه تکمیل شده با وجود اینکه پیش از سال ۹۸ تولید شده بودند، اما مشمول این قانون شدند و این سازمان از ارائه مجوز برای شمارهگذاری این محصولات امتناع میکرد.
رفع چالش
چالشی که برای عبور از آن اوایل مهر ماه امسال سازمان محیطزیست در مجوز خود به شرکت ساپیا شرطی گذاشته تا به این طریق زمینه شمارهگذاری این خودروها فراهم شود. براساس شرط این سازمان «شمارهگذاری خودروهای مذکور مطابق با شماره شاسیها حداکثر تا تاریخ ۳۰ آذر ماه ۹۹ بلامانع است و صرفاً برای مدل سال ۹۸ از نظر این سازمان بلامانع است. بدیهی است ادامه فرآیند شمارهگذاری منوط به اخذ تاییدیه مجدد این سازمان است».
با این شرایط شرکت سایپا و پارس خودرو چارهای جز تعویض پلاک موتورهای تکمیلی نداشت، و با این شرایط خودروهای تازه وارد بازار شده با وجود اینکه در امسال تولید شدهاند اما با پلاک ۹۸ بهدست خریداران خواهند رسید تا به این طریق مشکل شمارهگذاری این خودروها برطرف شود.