تاریخ : 11:40 - 1399/10/26
کد خبر : 472738
سرویس خبری : فرهنگی
 

نقش بی بدیل زنان در زمینه سازی ظهور امام زمان (عج)

نقش بی بدیل زنان در زمینه سازی ظهور امام زمان (عج)

مدرس حوزه و دانشگاه: تمدن نوین اسلامی چیزی جدا از تمدن اسلامی که مقام رهبری به آن اشاره کردند نیست، جامعه اسلامی ما جامعه‌ای پویا و تمدنی قوی است که باید زمینه ساز ظهور امام زمان باشیم.

به گزارش کارگر آنلاین، خانم دکتر زاهره سادات میرجعفری مدرس حوزه و دانشگاه در گفتگوی ویژه اخبار قرآنی امروز درباره نقش بانوان در تمدن نوین اسلامی، افزود: تمدن نوین اسلامی درحقیقت مشخص کننده راه و یک نقشه راه برای تکامل نهایی به بلوغ فکری برای ظهور هرچه زودتر امام زمان است.
وی درباره شاخصه‌های تمدن اسلامی، گفت: این تمدن فقط مخصوص یک جامعه نیست. تمدن نوین اسلامی از جامعه اسلامی شاید شروع شود، اما جامعه جهانی را در برمی گیرد. اولین خصوصیت آن گفتگوی ادیان و تمدن است. دیدی فراتر از دید اسلامی برای رسیدن به این تمدن نوین اسلامی نیاز است. افراد در این جامعه همدل و هم نوا باشند. وحدت بین همه اقشار و نژاد‌ها و حتی ادیان‌ها را در نظر بگیرند. نگاه فراملی باید به این تمدن داشته باشیم تا اقشار و کشور‌های مختلف در این مسیر با ما همراه باشند تا به تعالی مورد نظر برسیم.
وی درباره نقش بانوان در این تمدن نوین اسلامی گفت:زنان نقشی بی بدیل در ایجاد تمدن نوین اسلامی دارند. زیرساخت‌ترین نقشی که در این تمدن مهم است، نقش تربیت بانوان است، یک زن عنصر سازنده تمدن نوین اسلامی است، این عنصر سازند ه مهمترین نقشی که دارد تربیتی است. پس در ابتدای راه -نقش تربیتی خود زن- یعنی خودسازی و بعد دیگر سازی و بعد جامعه سازی زن بسیار مهم است.
خانم دکتر میرجعفری با اشاره به بیانات حضرت امام (ره) که می‌فرمایند زن اگر خودش را بسازد نسلی را ساخته و اگر نسلی را بسازد کشوری را آباد کرده است، افزود:نقش تربیتی، مهمترین نقش زن است، نقش بعدی رسیدگی به امور خانه و خانواده است و اولویت دادن به نقش‌های خانه داری و خانه و سپس به نقش جامعه می‌رسیم.
وی ادامه داد:ما با دو دیدگاه تا کنون روبرو بودیم. دیدگاه سنتی که زن را منحصر در خانه می‌داند و فقط وظیفه او رسیدگی به امور خانه و خانوده است و هیچ وظیفه اجتماعی و سیاسی برای او قائل نیست و دیدگاه دیگر فمنیستی است که زن را پابه پای مرد در عرصه اجتماعی می‌داند و امتیازات مشابه مردان در نظر می‌گیرد و اعتقادش این ست که زن‌ها باید از فضای خانه دور باشند و همپای مردان در همه فعالیت‌های آن‌ها شریک باشند. این دیدگاه هم برای زن مخرب است. مسئله زن جدا از خانواده نیست اگر بخواهیم به پیشرفت کاملی برسیم زن در خانواده همراه با خانواده است که به پیشرفت می‌رسد.
وی گفت:خانواده سیستمی هدفمند است که هر یک از اعضای خانوده اگر همرنگ وهمدل با هم باشند با استفاده از ظرف وجودی و ویژگی‌های فطری می‌توانند به پیشرفت برسند و همه اعضا با همدلی وهم نوایی در و ن خانواده می‌توانند به این پیشرفت برسند.
مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد:یک الگویی حضرت اقا تعریف می‌کنند. به عنوان الگوی سوم که بعد انقلاب اسلامی الگو را به شدت مشاهده کردیم. الگویی که زن دغدغه‌مند است نسبت به خانواده و وظایف خانوادگی او اهمیت دارد، اما در فرصت‌هایی که برایش پیش می‌آید مشارکت سیاسی اجتماعی فعال دارد.
وی گفت:امروزه دنیا دنیای تخصص گرایی شده و خیلی از خدمات اجتماعی درون خانه را می‌توان از طریق دیگر تامین کرد الان حضور بانوان پزشک پرستار و معلم در جامعه تاثیر گذار است.
خانم دکتر سادات میرجعفری با اشاره به زنان موفق صدر اسلام نیز گفت:درصدر اسلام الگو‌های موفق زیادی در زنان داریم از جمله حضرت خدیجه که درعین حال که مقام عرفانی و عبادی بالایی دارند و حامی حضرت رسول بودند تاجر بودند و کاروانی را اداره می‌کردند و خیلی هم موفق بودند در عین حال که فرزندی، چون حضرت زهرا را تربیت می‌کنند مشارکت اجتماعی هم دارند تصمیم گیر هم هستند و تاثیر گذار.
وی گفت:اگر وجود حضرت خدیجه در صدر اسلام نبود خیلی از فعالیت‌های حضرت محمد (ص) منعقد نمی‌شد. حمایت‌های مادی و معنوی حضرت خدیجه بود که در پیشرفت اسلام تاثیرگذار بود. این الگو فرزندی تربیت می‌کند، چون حضرت زهرا که ایشان هم الگویی برای بانوان جهان است. ایشان نیز فرزندانی تربیت می‌کنند. مادری موفق بود و فرزندانی شجاع و کارامد تحویل جامعه داد در خانه داری به امورخانه داری می‌رسید ضمن اینکه در دفاع از ولایت خطبه فدکیه را دارند که جامعه را بیدار می‌کند.
مدرس حوزه ودانشگاه افزود:حضرت زهرا در حریم ولایت با توجه به حساسیت زمان روشنگری کرد و بعد از ایشان حضرت زینب را داریم که کربلا کاروان را مدیریت می‌کند و در شام با روشنگری‌هایی اکه انجام می‌دهند در دفاع از امام حسین سخنرانی می‌کند و چهره فاسق یزید را به بقیه نشان می‌دهد.
وی درباره نقش بانوان در جهان برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی گفت:جریان‌هایی در حال رخ داد ن است که زن‌ها خیلی تاثیر گذار هستندو خواهند بود. اگر مسلح باشیم به زبان‌های بین المللی به راحتی می‌توانیم با افراد تاثیرگذار ارتباط بگیریم -جهان تشنه معارف اسلامی است و ما کوتاهی می‌کنیم چراکه از طریق نوشتن کتاب و ترجمه کتاب‌های گوناگون می‌توانیم حرف هایمان را بزنیم. با ارتباطات درفضای مجازی می‌توانیم حرفمان رابه جهانیان برسانیم.
وی افزود: ایده‌های نوین و ارزش‌های اسلامی باید در جهان نهادینه شود و ما باید مسلح شویم به این ابزار که بتوانیم با دنیای بین الملل که دنیای گفتگوی ادیانهاست صحبت کنیم. ما باید از تمامی ادیان‌ها شناخت داشته باشیم و از مظاهر قابل احترام ان‌ها استفاده کنیم.
خانم دکتر میرجعفری افزود:ما حضرت مریم را داریم که هم ما به ایشان ارزش قائل هستیم و هم مسیحیان می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم، حتی حضرت زهرا که جهان به گونه‌ای شده که نسبت به این بانو هم شناخت پیدا کرده اند همچون جریان فاطیما که قشری از افراد به ایشان ارادات خاص و تمایل دارند.
وی گفت:فعالیت‌های زنان درعرصه‌های کرونا عرصه‌های موفقیت و عرصه‌های همدلی با بانوان جهادگر را نشان داد. این‌ها را اگر بتوانیم به تصویر بکشیم و ترجمه کنیم و در اختیار جهانیان قراردهیم تبدیل به الگو می‌شود که این الگو تاثیر گذار است وهمه جهانیان را بیدار خواهد کرد.
وی تاکید کرد:بانوان به توانایی‌های خود باور داشته و به اولویت‌های بزنگاه‌های اجتماعی سیاسی آگاه باشند و رسالت زینبی خود را ایفا کنند.


منبع : IRIB NEWS AGENCY | خبرگزاری صدا و سیما