تاریخ : 06:39 - 1399/10/27
کد خبر : 474138
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

پوکی استخوان در افراد مسن می‌تواند باعث شکستگی لگن شود

پوکی استخوان در افراد مسن می‌تواند باعث شکستگی لگن شود

یک جراح بیماری‌های استخوان و مفاصل گفت: معمولا شکستگی لگن در افراد مسن به دلیل پوکی استخوان اتفاق میفتد؛ شکستگی می تواند داخل مفصل لگن باشد اما آنچه که بیشتر شایع است، شکستگی های قسمت فوقانی استخوان ران و مفصل استخوان ران است.

به گزارش کارگر آنلاین، دکتر مرتضی رجایی متخصص استخوان و ارتوپدی و جراح بیماری‌های استخوان و مفاصل  با اشاره به شکستگی لگن و راه های درمان آن اظهار داشت: شکستی لگن به شکستگی هایی که اطراف مفصل ران اتفاق میفتد، گفته می شود.

وی افزود: معمولا شکستگی لگن در افراد مسن به دلیل پوکی استخوان اتفاق میفتد؛ شکستگی می تواند داخل مفصل لگن باشد اما آنچه که بیشتر شایع است، شکستگی های قسمت فوقانی استخوان ران و مفصل استخوان ران است.

این جراح بیماری‌های استخوان و مفاصل بیان داشت: علت این شکستگی ها در افراد مسن عمدتا به دلیل پوکی استخوان است و گاهی نیز به دنبال افتادن روی سطح صاف اتفاق میفتد.

دکتر رجایی ادامه داد: شکستگی لگن در افراد جوان معمولا به دلیل تصادفات رانندگی و یا ضربات شدید اتفاق میفتد.

جراحی، درمان شکستگی لگن است

وی با اشاره به درمان شکستگی لگن تصریح کرد: عمدتا درمان این نوع شکستگی ها، جراحی است اما در بعضی موارد خاص اگر جا به جایی کم باشد و یا نوع شکستگی طوری باشد که بدون جراحی لگن بیمار جوش بخورد و یا مشکلی برای مفصل ایجاد نکند، نیازی به عمل جراحی نیست.

احتمال بروز عوارض برای بیمار

متخصص استخوان و ارتوپدی در پاسخ به این سوال که بعد از درمان شکستگی های لگن آیا احتمال بروز عوارض برای بیمار وجود دارد یا خیر، گفت: در هر شکستگی احتمال بروز عوارض وجود دارد. عوارض این نوع شکستگی ها عمدتا جوش نخوردن، بد جوش خوردن و یا عفونت محل جراحی است. این موارد عوارض شایع شکستگی اطراف لگن هستند.

دکتر رجایی اضافه کرد: با توجه به اینکه این عوارض در سنین بالا اتفاق میفتد به همین دلیل اهمیت زیادی دارد که بیمار درست بررسی و درمان شود تا چنین مشکلاتی برای وی به وجود نیاید.

آسیب به سایر ارگان های بدن

وی در پاسخ به این سوال که در شکستگی لگن آیا احتمال آسیب به دستگاه ادراری وجود دارد یا خیر، افزود: اگر شکستگی در حمله لگنی اتفاق بیفتد امکان آسیب به روده ها، سیستم گوارشی، سیستم مجاری ادراری و دستگاه تناسلی وجود دارد.

کنترل خونریزی و شوک هموراژیک

جراح بیماری‌های استخوان و مفاصل در مورد کنترل خونریزی و شوک هموراژیک بیان کرد: شوک هموراژیک به معنی از دست دادن خون زیاد است و احتمال اینکه به دنبال شکستگی لگن این مورد هم برای بیمار اتفاق بیفتد.

شکستگی استابولوم

دکتر رجایی با اشاره به شکستگی استابولوم گفت: شکستگی لگن مربوط به قسمت های فوقانی و استخوان ران و همچنین شکستگی کل لگن است. شکستگی استابولوم کاسه ای است که استخوان ران در آن قرار می گیرد و درمان این نوع شکستگی هم معمولا جراحی است.


منبع : طبنا