تاریخ : 16:55 - 1399/10/27
کد خبر : 476461
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

ارزش صندوق etf دارا یکم امروز شنبه ۲۷ دی ۹۹

ارزش صندوق etf دارا یکم امروز شنبه ۲۷ دی ۹۹

ارزش دارا یکم در پایان معاملات امروز شنبه ۲۷ دی ۹۹ با کاهش ۸.۰۱ درصدی مراجه بود.

ارزش دارایکم در پایان معاملات امروز  با کاهش 8.01 درصد همراه شد و قیمت هر واحد صندوق دارا یکم به 10 هزار 926 تومان رسید و بر این اساس ارزش 200 واحد صندوق دارا یکم به 2 میلیون و 233 هزار و 400 تومان رسید.  حجم معاملات این صندوق در آخرین روز معاملات این هفته نزدیک 16 میلیون واحد بود و قیمت NAV 17 هزارو 674 تومان اعلام شد.

ارزش دارا یکم

ارزش دارایکم چقدر شد؟

قیمت پایانی هر واحد از دارایکم با کاهش ۸.۰۱ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱۱ هزار و ۱۶۷ تومان معامله شد تا ارزش ۲۰۰ واحد از اولین ETF دولتی به ۲ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۴۰۰ تومان کاهش پیدا کند. البته در معاملات روز جاری آخرین قیمت معامله شده برای هر واحد از دارایکم با کاهش ۱۰ درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل ۱۰ هزار و ۹۲۶ تومان معامله شد.

 

دارا یکم ارزندگی دارد؟

صندوق دارا یکم در نیمه اول سال پذیره‌نویسی شد و در دوره رشد شارپی بازار سهام تا حدود هفت میلیون تومان هم رسید اما حدود چهار ماه است که ارزش این نماد بین ۳/۵ تا ۴ میلیون تومان نوسان می‌کند و رشد و نزول جدی ندارد. همچنین پیش‌بینی می‌شود صندوق دارا یکم که متشکل از زیرمجموعه‌های گروه بانکی به دلیل رشد این نمادها رشد کنند.

ارزش صندوق دارا یکم

همچنین محمد خبر‌ی‌زاد، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با ارزندگی دارا یکم گفت: دارا یکم یک صندوق است و ارزش صندوق‌ها باید بر اساس خالص ارزش دارایی‌ها محاسبه شود اما قیمت دارا یکم بر اساس ۷۵ درصد خالص ارزش دارایی‌ها محاسبه می‌شود. این اتفاق در شرکت‌های سرمایه‌گذاری عادی است اما تفاوت قیمت صندوق‌ها با خالص ارزش دارایی‌ها باید حدود ۵ درصد باشد که به دلیل اینکه صندوق دارا یکم بازارگردان ندارد نوسان قیمت آن با خالص ارزش دارایی‌ها بیش از ۲۰ درصد شده است.

 

به همین دلیل که این صندوق‌ها بازارگردان‌ ندارند به محل نوسان‌گیری برای سهامداران خرد تبدیل شدند و اگر بازارگردان با منابع کافی وارد عمل شود به مرور قیمت صندوق به خالص ارزش دارایی‌ها خواهد رسید.

 

«دارا یکم» هم وارد ضرر می‌شود؟

از اریبهشت ماه که پذیره نویسی «دارا یکم» انجام شد تا به امروز این نماد فراز و نشیبی زیادی را تجربه کرده است. اما شروع ریزش این نماد از ابتدای آذر ماه شروع شد و تا کنون هیچ خبری نتوانسته است جلوی آن را بگیرد. در این مدت «دارا یکم» بیش از ۴۷ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است.

ارزش سهام دارا یکم

امروز ۱۶ میلیون سهم با ارزش ۱،۷۹۵ میلیارد ریال معامله شد و قیمت پایانی با ۸ درصد کاهش به ۱۱۱,۶۷۰ ریال رسید. سهم حقوقی‌ها از معاملات امروز تنها ۱/۴ درصد از عرضه‌ها بود که موجب ورود ۱۰ میلیارد ریال پول حقوقی به نماد شد.

 

تحرکات روزانه صندوق‌های قابل معامله

صندوق با درآمد ثابت کمند (کمند) بیشترین معاملات روز جاری را به خود اختصاص داد و بعد از آن صندوق واسطه‌گری مالی یکم (دارا یکم) بود که دومین صندوق پرمعامله لقب گرفت. صندوق پالایشی یکم (پالایش) نیز در جایگاه سوم بیشترین ارزش معاملات صندوق‌های ETF قرار گرفت.

 

حقیقی‌ها حدود ۲۴میلیارد تومان واحدهای صندوق امین یکم فردا (امین یکم) را از حقوقی‌ها خریدند (۳۸درصد از معاملات صندوق) و اشخاص حقوقی نیز بخشی از مالکیت صندوق اعتماد آفرین پارسیان (اعتماد) را به ارزش ۱۳میلیارد تومان به نفع خود تصاحب کردند (۱۰درصد معاملات).

 

دارندگان صندوق سرمایه گذاری در سهام توسعه اندوخته آینده (اطلس) رشد ۱.۱درصدی دارایی خود را به چشم دیدند ولی از طرف دیگر مالکان صندوق  شاخص۳۰ شرکت فیروزه (فیروزه) با زیان ۳.۷درصدی در یک روز مواجه شدند. هیجانات امروز همچنین باعث شد که بیشترین نوسان قیمت (۹.۳درصد) در رابطه با صندوق «پالایش» در تابلو معاملات نقش ببندد.

دو صندوق واسطه‌گری مالی و پالایشی یکم روی هم سهم ۳۲درصدی از خرید و فروش‌های صندوق‌های قابل معامله و همچنین حدود ۴۸۰میلیون تومان خروج پول حقیقی داشتند.

کل ارزش معاملات صندوق‌های معامله‌پذیر در نهایت به رقم هزار و ۱۲۸میلیارد تومان رسید و ورود پول حقیقی حدود ۳۰میلیارد تومان شد. لازم به ذکر است گردش بازار سهام در حدود ۱۳هزار و ۲۵۰میلیارد تومان و مقدار خروج پول حقیقی ۸۹۰میلیارد تومان بوده است.

الزام به بازارگردانی در صندوق دارا یکم

در شرایطی که این کمپین ایجاد می‌شود، اختلاف قیمت صندوق دارا یکم با خالص ارزش دارایی‌های آن حدود 30 درصد است.

شرکت تامین سرمایه بانک مسکن به عنوان مدیر این صندوق باید ملزم به بازارگردانی شود و یا بازار گردان مجزایی برای این صندوق از طریق سازمان بورس انتخاب گردد تا اختلاف قیمت با خالص ارزش دارایی‌ها به عددی منطقی برسد.

این خواسته‌ای حداقلی است که ما سهامداران انتظار اجابت آن را داریم.