تاریخ : 17:00 - 1399/10/27
کد خبر : 476501
سرویس خبری : فرهنگی
 

تأثیر قرآن خواندن بر دعاخوانی / یک درخواست از رسانه ملی

تأثیر قرآن خواندن بر دعاخوانی / یک درخواست از رسانه ملی

یکی از دعاخوانان شناخته شده کشورمان ضمن تشریح تأثیرات انس با قرآن در دعاخوانی، گفت: یک فرد اگر می‌خواهد یک دعاخوانی روان داشته باشد، باید با قرآن کریم انس داشته باشد و روزانه آیاتی از کلام وحی را قرائت کند.

 مسابقه تلویزیونی اسراء این شب‌ها از شبکه قرآن و معارف سیما به روی آنتن می‌رود. یکی از بخش‌های این مسابقه رقابت دعاخوانان جوان با یکدیگر است. دعاهای پخش شده در این بخش از سوی علیرضا بکایی، دعاخوان شناخته شده کشورمان کارشناسی می‌شود.

این دعاخوان مطرح کشورمان در بخشی از مباحث کارشناسی خود در این مسابقه به بیان مقدمات و الزامات دعاخوانی و نیز تأثیر انس با قرآن بر دعاخوانی پرداخت.

وی گفت: دعاخوان باید همیشه به یاد داشته باشد که می‌خواهد کاری انجام دهد که معصومین آن را انجام داده‌اند؛ یعنی حضرات معصومین(ع) دعا می‌خوانده‌اند. آیه‌ای داریم که می‌فرماید: «إِنَّ إِبْرَاهِیمَ لَأَوَّاهٌ حَلِیمٌ» و امام محمدباقر(ع) در همین رابطه فرموده‌اند «الأوَّاهُ هُوَ الدَّعّاءُ»، حضرت ابراهیم هم اهل دعا بوده است. امام صادق(ع) هم فرموده‌اند «کان امیرالمومنین رجل دعاء». وجود حضرت امیر(ع) با دعا بسیار انس داشته است و همواره دعا می‌خواند‌ه‌اند. دعاهایی که از ایشان در دسترس است، تنها بخشی از دعاها هستند و اگر به همین ادعیه هم نگاه کنید، متوجه اوج آنها خواهید شد.

بکایی افزود: ما نمی‌توانیم مانند ائمه معصومین(ع) دعا بخوانیم، اما می‌توانیم خود را به آنها و شرایط آنها نزدیک کنیم. یعنی می‌توانیم هم دعا را بشناسیم، هم کسی که دعا از ایشان نقل شده است را بشناسیم و هم بدانیم این دعا چه تأثیری دارد. باید بدانیم که دعاخوانی یک مجلس شعر نیست که برویم شعر بخوانیم، بلکه کاری است که ائمه انجام داده‌اند و لذا یک مقدمات برای آن لازم است.

این دعاخوان مطرح کشورمان تصریح کرد: مقدمات دعا برای دعاخوان از رعایت الزامات هم مهم‌تر است، دعاخوان برای اینکه در ریل دعا قرار بگیرد، باید از خیلی چیزها فاصله بگیرد، من به برخی از دوستان که سوال می‌کنند، می‌گویم گاهی از سبقه مداحی خود کم کنید و به دعا اضافه کنید.

وی بیان کرد: یک دعاخوان برای اینکه دعا را سالم و روان بخواند، باید انس خود را با قرآن زیاد کند؛ یعنی هر روز چند آیه‌ از قرآن کریم را تلاوت کند. ‌این موضوع علاوه بر اینکه مطالبه امام عصوم(ع) است، برکات ظاهری دیگری نیز دارد که یکی از آنها آشنا کردن ما با عبارات عربی است. همین باعث می‌شود دعاخوان در موقع دعاخواندن مقداری روان‌تر بخواند. حتی مداحان نیز همین گونه باید باشند. قرآن روح انسان را برای دعا آماده می‌کند. اگر انسان بتواند قرآن نازل و قرآن صاعد را با هم پیش ببرد، بسیار موثر خواهد بود.

بکایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضع نامناسب دعاخوانی، تصریح کرد: برای بهبود وضع دعا، عزم جدی لازم است. این عزم جدی به عنوان یک مطالبه از رسانه ملی وجود دارد؛ یعنی این عزم باید از رسانه ملی شروع شود، رسانه ملی دعایی را که پخش می‌کند، باید قبل از پخش کارشناسی کند. برخی دعاهایی که در مسابقه اسراء و طی این شب‌ها پخش شده، به مراتب قوی‌تر از برخی دعاهای پخش شده از تلویزیون است.

وی در پایان با طرح این سوال که آیا تلویزیون حاضر می‌شود یک تلاوت ضعیف را پخش کند، گفت: پس چرا همین تلویزیون دعاهای ضعیف را پخش می‌کند، مگر دعا هم کلام معصوم نیست؟

 


منبع : ایکنا