تاریخ : 19:15 - 1399/10/27
کد خبر : 476814
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

 علت سفیدی زبان و درمان های خانگی آن

علت سفیدی زبان و درمان های خانگی آن

زبان سفید اصطلاحی است که برای توصیف هر منطقه از زبان که روی آن یک پوشش سفید مایل به خاکستری وجود دارد، استفاده می شود. سفیدی ممکن است کل زبان را پوشانده باشد یا در قسمتی از زبان دیده شود. چند دلیل مختلف برای بروز سفیدی زبان وجود دارد که هر یک از آنها درمان خاصی را می طلبد. زبان سفید به طور معمول یک علامت بی ضرر است، اما در موارد نادر می تواند نشان دهنده مشکل جدی باشد. به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله به بررسی علل رایج سفیدی زبان و درمان های خانگی برای خلاص شدن از شر این مشکل می پردازیم.

به گزارش کارگر آنلاین، شایع ترین علت سفید بودن زبان بهداشت نادرست دهان و دندان است. برجستگی های کوچک روی زبان به نام پاپیلا می توانند شروع به تورم کرده و در دهانی که به خوبی از آن مراقبت نمی شود ملتهب شوند. مقدار زیادی میکروب، بقایا و ذرات غذا و سلول های مرده می توانند در بین این پاپیل ها گیر کنند. این امر باعث می شود سفیدی روی زبان ایجاد شود. مواردی که می تواند منجر به سفیدی زبان شود عبارتند از:
خشکی دهان ناشی از تنفس دهانی یا خوابیدن با دهان باز
مسواک نزدن به طرز صحیح و عدم استفاده از نخ دندان
تمیز نکردن زبان
کمبود آب بدن
تحریک توسط لبه های تیز داخل دهان مانند دندان ها، بریس ها یا پروتزهای مصنوعی
مصرف منظم الکل
سیگار کشیدن، جویدن یا استفاده از تنباکو
بهداشت اولیه دهان و دندان برای همه امری ضروری است، اما برخی شرایط وجود دارد که باعث ایجاد زبان سفید حتی در افرادی می شود که از دهان خود بسیار مراقبت می کنند. این شامل:

ارتباط سفیدی زبان و بیماری لیکن پلان دهانی
لیکن پلان دهانی یک بیماری التهابی است که می تواند بر دهان تاثیر بگذارد و باعث ایجاد لکه های سفید و ضخیم در دهان و زبان شود. این لکه های سفید ممکن است در کنار سایر علائم از جمله زخم روی گونه ها و لثه های به صورت دردناک ظاهر شود.

ارتباط سفیدی زبان و بیماری لکوپلاکیا
بیماری لکوپلاکیا باعث ایجاد لکه های سفید ضخیم روی زبان و دهان می شود. لکوپلاکیا به طور معمول به دلیل تحریک کننده هایی مانند توتون و الکل ایجاد می شود، اما ممکن است در اثر التهاب و تحریک دندان مصنوعی نیز ایجاد شود.
لکه هایی که لکوپلاکی ایجاد می کند به خودی خود بی ضرر هستند، اما در موارد نادر می تواند عوارض جدی داشته باشد بنابراین باید در این مورد با پزشک مشورت کنید و همیشه تحت نظر باشید.

ارتباط سفیدی زبان و آفت دهان
برفک دهانی یکی از شرایطی است که ممکن است باعث سفید شدن زبان شود. برفک دهان یک عفونت قارچی است که توسط مخمر کاندیدا ایجاد می شود. برفک دهانی باعث ایجاد لکه هایی در دهان و زبان می شود که این وصله ها به طور معمول رنگ سفید دارند و ممکن است ناخوشایند باشند، همچنین برفک دهان می تواند به ویژه هنگام خوردن یا نوشیدن دردناک باشد.
افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند ممکن است بیشتر دچار آفت دهان شوند. این شامل افرادی است که اخیرا آنتی بیوتیک مصرف کرده اند یا شیمی درمانی شده اند. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یا استفاده نامناسب از پروتزها از دیگر عوامل خطر هستند.
برفک دهانی می تواند در اثر استفاده از کورتیکواستروئیدهای استنشاقی برای آسم نیز ایجاد شود. برخی شرایط دیگر از جمله دیابت خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد. سفلیس یک عفونت منتقله از راه مقاربتی است که می تواند علائمی را در دهان ایجاد کند. سفلیس درمان نشده می تواند باعث ایجاد لکه های سفید روی زبان و ایجاد زخم در دهان شود، بنابراین برای درمان آن حتما به پزشک مراجعه کنید.

عوامل دیگر برای ایجاد سفیدی زبان
نادرتر اما گاهی اوقات شرایط جدی می تواند منجر به ایجاد لکه های سفید روی زبان شود. سرطان دهان یا زبان ممکن است باعث سفید شدن زبان شود و سایر شرایط دهان نیز ممکن است علائم را بدتر کند. اختلالات التهابی مزمن زمینه ای ممکن است روی بروز زبان سفید نیز تاثیر بگذارد.


چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟
در اغلب مواقع برطرف کردن سفیدی زبان کار راحتی است، اگرچه همیشه هم اینطور نیست. اگر علائم به مراقبت های اساسی دهان پاسخ نمی دهند یا در کنار سایر علائم تجربه می شوند فرد باید به پزشک مراجعه کند.

درمان سفیدی زبان
یک زبان سفید که به دلیل اختلال خاصی ایجاد شده ممکن است به یک درمان پزشکی خاص نیاز داشته باشد. برفک دهان با داروهای ضد قارچ به احتمال زیاد به صورت قطره خوراکی به مدت 1 تا 2 هفته تا زمانی که روند خود را ادامه دهید، درمان می شود.
لیکن پلان دهانی در صورت شدید بودن با کورتیکواستروئیدها درمان می شود، اما در بسیاری از موارد به سادگی توسط پزشک یا دندانپزشک کنترل می شود، همچنین برای اطمینان از بدتر نشدن بیماری لکوپلاکیا تحت نظر یک متخصص باشید.
بیماری سفلیس با آنتی بیوتیک پنی سیلین که باعث از بین رفتن باکتری های عامل بیماری می شود، قابل درمان است. کاهش تحریک کننده های دهان مانند مصرف الکل و تنباکو ممکن است به پاک شدن لکه های سفید کمک کند.

درمان های خانگی سفیدی زبان
برخی از داروهای خانگی و عادات نیز ممکن است به از بین بردن زبان سفید کمک کند.
پروبیوتیک ها
پروبیوتیک ها روش دیگری برای تاثیرگذاری بر علائم دهانی مانند سفیدی زبان است. پروبیوتیک ها گونه هایی از باکتری ها هستند که برای سیستم هضم مفید هستند. در حالی که تحقیقات زیادی در مورد پروبیوتیک ها روی بهبود سلامت روده متمرکز است پروبیوتیک ها نیز احتمال می رود برای دهان و زبان مفید باشند.
یک بررسی در مجله دندانپزشکی اروپا نشان داد باکتری های پروبیوتیک می توانند دهان و همچنین روده را اشغال کنند. در برخی موارد این باکتری ها می توانند به مبارزه با مخمرهای عفونی و سایر سوءباکتری ها کمک کنند. گرچه شواهد قطعی موجود نیست، اما احتمال می رود پروبیوتیک ها به تعادل محیط دهان و جلوگیری از زبان سفید کمک کنند.

اسکراب جوش شیرین
افزودن جوش شیرین به مسواک و استفاده آن روی زبان، دندان ها و لثه ها ممکن است به کاهش باکتری های ایجاد کننده زبان سفید کمک کند. یک مطالعه نشان داد جوش شیرین باکتری های مضر را که به طور معمول باعث عفونت در دهان می شوند مانند استرپتوکوک و کاندیدا می کشد.

سیر خام
خوردن سیر خام ممکن است به بدن کمک کند تا در برابر عفونت های ناشی از کاندیدا مقابله کند. تحقیقات نشان می دهد ترکیبی از سیر به نام آلیسین در مبارزه با سویه مضر کاندیدا آلبیکانس موثر است. افراد می توانند هر روز یک حبه سیر خام را بخورند یا آنرا خرد کرده و با کمی روغن زیتون بخورند تا خطر ابتلا به زبان سفید را کاهش دهند.

تراشیدن زبان
تراشیدن آرام زبان از انتهای آن به سمت جلو احتمال می رود به کاهش و از بین بردن باکتری ها و بقایای رسوب شده در دهان کمک کند. بسیاری از شرکت ها ابزارهای خاصی را برای تراشیدن زبان درست کردند با این وجود می توان از لبه قاشق هم برای این کار استفاده کرد.

پیشگیری از سفید شدن زبان
گرچه همیشه جلوگیری از زبان سفید امکان پذیر نیست، اما رعایت اصول بهداشتی دهان می تواند از بروز بسیاری از موارد جلوگیری کند که می تواند شامل مسواک زدن دو بار در روز دندان و کشیدن نخ دندان حداقل یک بار در روز باشد، همچنین بسیاری از افراد از مسواک زدن زبان نیز غافل نمی شوند.
انتخاب سبک سالم زندگی ممکن است در برخی مواقع از سفید شدن زبان جلوگیری کند. پرهیز از محصولات دخانیات و نوشیدنی های الکلی، همچنین داشتن یک رژیم غذایی متنوع و مغذی ممکن است کمک کند.
هر 6 ماه یکبار برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید، افراد نیز باید علائم نگران کننده را برای تشخیص و درمان مناسب به پزشک گزارش دهند.

چشم انداز درباره سفیدی زبان
چشم انداز درباره زبان سفید به طور معمول بسیار خوب است. در بسیاری از موارد حتی اگرچه دیدن آن ناراحت کننده به نظر می رسد، اما بی ضرر است. علائم ممکن است همیشه به بهبود بهداشت یا انتخاب سبک زندگی بلافاصله پاسخ ندهند، اما بهبود سلامت دهان و دندان برای هر فردی که زبان سفید دارد پیشنهاد می شود.
در موارد نادر سفیدی زبان نشانه ای از یک بیماری زمینه ای جدی است، بنابراین پیروی از برنامه درمانی تعیین شده توسط پزشک بهترین روش برای تسکین علائم است.


منبع : دکتر سلام