تاریخ : 07:36 - 1399/10/28
کد خبر : 477378
سرویس خبری : فرهنگی
 

چند نکته پیرامون سبک زندگی اجتماعی حضرت فاطمه (س)

چند نکته پیرامون سبک زندگی اجتماعی حضرت فاطمه (س)

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: نگاه به سبک زندگی اجتماعی حضرت «فاطمه زهرا (س)» گویای این مهم است که این بانوی بزرگ تا چه حد به درد مندی جامعه توجه داشتند ایشان برای حضور اجتماعی همواره پیش قدم بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالعلی گواهی، پیرامون سبک زندگی حضرت «فاطمه زهرا (س)» گفت: برای بررسی سبک زندگی حضرت «فاطمه زهرا (س)» باید چند نکته را مد نظر قرار دهیم، زیرا زندگی حضرت «صدیقه کبری (س)» به بخش‌های ویژه‌ای تقسیم می‌شود، زندگی این بانوی بزرگوار اسلام را باید در حوزه‌های همسرداری و فرزند پروری، اجتماعی، سیاسی و علمی مورد بررسی قرار داد.

***سبک زندگی حضرت «فاطمه زهرا (س)»

وی در همین راستا ادامه داد: حضرت «فاطمه زهرا (س)» یک مدیر توانمند در عرصه خانه بودند حضرت «خدیجه کبری (س)» زندگی بی بدیلی را برای «امیرالمومنین (ع)» فراهم کردند و بهترین همدم و همراه برای «حضرت علی (ع)» محسوب می‌شدند ایشان در برخورد با کمبودهای خانه بسیار شکیبا و همراه همسر خود بودند، ایشان حضرت «علی (ع)» را تنها به عنوان پسر عمو و یا همسر نگاه نمی‌کردند بلکه ایشان را به چشم ولایت مد نظر و مورد احترام ویژه قرار می‌دادند.

بیشتر بخوانید: روایت رهبرانقلاب از جایگاه علمی حضرت زهرا (س)

گواهی به شیوه پرورش فرزندان حضرت «فاطمه زهرا (س)» اشاره و بیان کرد: حضرت «صدیقه کبری (س)» با تمام کمبودها و مشکلات پیش روی زندگی کنار می‌آمدند، اگرچه فقر و تنگ دستی بسیار بود، اما هرگز دست از راه درست بر نداشتند این در حالی است که برخی فقر را منشاء خطاهای خود اعلام می‌کنند، اما در اینجا حضرت «فاطمه زهرا (س)» نشان دادند که چگونه می‌توان فقر را مدیریت و زندگی را در عین سادگی به بهترین شکل اداره کرد اگرچه این بانوی بزرگوار در خانه‌ای کوچک و ناچیز زندگی می‌کردند، اما فرزندانی تربیت و پرورش دادند که بعدها شخصیت‌های بزرگ جهان شدند.

***جایگاه «حسنین (ع)» و پرورش آنان توسط حضرت «فاطمه زهرا (س)»

وی به جایگاه «حسنین (ع)» و پرورش آنان توسط حضرت «فاطمه زهرا (س)» اشاره و تاکید کرد: تربیت و پرورش «امام حسین (ع)» و «امام حسن (ع)» گویای عظمت شیوه تربیتی حضرت «خدیجه کبری (س)» است در عین حال حضرت زینب (س)» نیز در این خانه پرورش یافته و تربیت شده حضرت «فاطمه زهرا (س)» به شمار می‌روند، لذا ایشان نیز بانویی بزرگ و توانمند بودند در روایات متعدد بیان شده که حضرت «زینب کبری (س)» همانند مادر بزرگوارشان فضایلی همانند، حلم، عفت و عصمت داشتند، زیرا تعلیم و تربیت حضرت «فاطمه زهرا (س)» را با جان خود تجربه کرده بودند و راه و سبک زندگی ایشان را در جان خود درونی کرده بودند.

این کارشناس علوم قرآنی به رویدادهای پس از شهادت حضرت «فاطمه زهرا (س)» اشاره و ابراز کرد: پس از شهادت حضرت «فاطمه زهرا (س)»، «امیرالمومنین (ع)» به مزار ایشان می‌رفتند و می‌فرمودند: «بِمَنِ العَزاءُ یا بِنتَ مُحمَد؟ کنتُ بِک اَتَعزی فَفیمَ العَزاء مِن بَعدِک؟، با چه کسی آرامش یابم‌ ای دختر محمد؟ من به وسیله تو تسکین می‌یافتم؛ بعد از تو با چه کسی آرامش یابم؟».

***حضرت «فاطمه زهرا (س)» ملاکی برای برتری

وی به جایگاه حضرت «فاطمه زهرا (س)» اشاره و تصریح کرد: شخصیت بزرگی، چون حضرت «علی (ع)» به همسری فردی همچون حضرت «فاطمه زهرا (س)» افتخار می‌کردند و همسری با ایشان را برای خود فضیلت و ملاک برتری بر دیگران و شایستگی پذیرش مسئولیت‌های سنگینی چون رهبری جهان اسلام می‌دانستند این مهم به کرات در بیانات «امیرالمومنین (ع)» دیده شده است.

گواهی جنبه‌های علمی سبک زندگی حضرت «فاطمه زهرا (س)» را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: مطالعه صحیفه حضرت «فاطمه زهرا (س)» و توجه به نکاتی که در این صحیفه بیان شده به خوبی گویای علم ایشان است توجه به توحید، معاد، عدل، امامت و نبوت نکاتی ویژه هستند که در این کتاب به آنان به خوبی پرداخته شده است، این مطالب عمیق از بانویی که تنها هجده سال دارد بسیار بعید است مگر اینکه او حضرت «فاطمه زهرا (س)» دختر «پیامبر اکرم (ص)» باشد.

وی پیرامون حضرت «فاطمه زهرا (س)» بیان کرد: حضرت «فاطمه زهرا (س)» علم جامعیت داشتند و بارها باعث تعجب حضرت «علی (ع)» شده بودند ایشان سخنان و خطبه‌های «پیامبر اکرم (ص)» را بدون اینکه در آن مکان حاضر باشند دریافت می‌کردند و پس از رسیدن «امیرالمومنین (ع)» به خانه مطرح می‌کردند و موجب تعجیت ایشان می‌شدند.

***توجه حضرت «فاطمه زهرا (س)» به دردمندی جامعه

این کارشناس علوم قرآنی به بُعد اجتماعی سبک زندگی حضرت «فاطمه زهرا (س)» اشاره و ابراز کرد: نگاه به سبک زندگی اجتماعی حضرت «فاطمه زهرا (س)» گویای این مهم است که این بانوی بزرگ تا چه حد به درد مندی جامعه توجه داشتند ایشان برای حضور اجتماعی همواره پیش قدم بودند هنگامی که لباس عروسی خود را به سائل می‌دهد و یا پس از سه روز روزه داری غذای کم و ناچیز خود و خانواده را به نیازمند می‌دهد به خوبی نشان می‌دهد که تا چه میزان با جامعه تهی دست همراهی می‌کردند این رویکرد برای جامعه دردمند امروز که به خاطر بیماری کرونا با چالش‌های زیادی مواجه شده امری مهم و قابل توجه است.

این کارشناس علوم قرآنی، اندیشه سیاسی حضرت «فاطمه زهرا (س)» را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: از وصیتنامه حضرت «فاطمه زهرا (س)» می‌توان دریافت که این بانوی بزرگ در حوزه سیاسی بسیار با تدبیر و هوشمندی بزرگ بودند ایشان در وصیت  خود از «امیرالمومنین (ع)» خواستند تا در زمان خاکسپاری‌شان هیچ کس جز تعدادی معدود در تشیع پیکر پاکشان حضور نداشته باشد، ایشان با این کار پیام بلندی را در تاریخ جهان اسلام بر جای گذاشتند، از سوی دیگر ایشان در هنگام حیات مبارکشان از افراد ذی نفوذ مدینه برای ولایت «امیرالمومنین (ع)» تعهد می‌گیرند و باز هم بدین ترتیب پیام ولایت و اهمیت آن را به گوش جامعه و تاریخ می‌رسانند.

***حضرت «فاطمه زهرا (س)» بانویی ولایت مدار

وی به رویکرد اصلی حضرت «فاطمه زهرا (س)» در طول زندگی مبارکشان اشاره و تصریح کرد: حضرت «فاطمه زهرا (س)» برای حفظ ولایت و اسلام از جان خود گذشتند ایشان برای اینکه حرمت «امیرالمومنین (ع)» به عنوان ولی عصرشان خدشه دار نشود جان فدا کردند و به عنوان اولین بانوی شهید در راه ولایت «امیرالمومنین (ع)» شناخته می‌شوند.

گواهی به بهترین اعمال در ایام شهادت حضرت «فاطمه زهرا (س)» مطرح و خاطرنشان کرد: یکی از بهترین اعمال در ایام شهادت حضرت «فاطمه زهرا (س)» توجه به رویکرد این بانو در مسیر زندگی پر بارشان و سر لوحه قرار دادن و تاسی از رویکرد ایشان در زندگی سیاسی، اجتماعی و تربیت فرزندان است، همچنین خواندن تسبیحات حضرت «فاطمه زهرا (س)» پس از نماز به عنوان فضیلتی ارزنده محسوب می‌شود.