تاریخ : 14:39 - 1399/10/28
کد خبر : 478487
سرویس خبری : فرهنگی
 

فاطمه تمام نسخۀ انسانیت و از معجزات تاریخ: حضرت زهرا (س) در بیان امام خمینی ره

فاطمه تمام نسخۀ انسانیت و از معجزات تاریخ: حضرت زهرا (س) در بیان امام خمینی ره

امام خمینی: [فاطمه] زنی که از معجزات تاریخ و افتخارات عالم وجود است؛ زنی که در‏‎ ‎‏حجره ای کوچک و محقّر، انسانهایی تربیت کرد که نورشان از بسیط خاک تا آن سوی‏‎ ‎‏افلاک و از عالم ملک تا آن سوی ملکوت اعلی می درخشد.

امام خمینی در بیان شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) اشاراتی دارند که در بخشی از آن آمده است:

تمام‏‎ ‎‏ابعادی که برای زن متصور است و برای یک انسان متصور است در فاطمۀ زهرا‏‎ ‎‏ـ سلام الله علیها ـ جلوه کرده و بوده است. یک زن معمولی نبوده است؛ یک زن‏‎ ‎‏روحانی، یک زن ملکوتی، یک انسان به تمام معنا انسان، تمام نسخۀ انسانیت، تمام‏‎ ‎‏حقیقت زن، تمام حقیقت انسان. او زن معمولی نیست؛ او موجود ملکوتی است که در‏‎ ‎‏عالم به صورت انسان ظاهر شده است؛ بلکه موجود الهی جبروتی در صورت یک زن‏‎ ‎‏ظاهر شده است. … تمام هویتهای کمالی که در انسان متصور است‏‎ ‎‏و در زن تصور دارد ـ تمام ـ در این زن است. …زنی که‏‎ ‎‏تمام خاصه های انبیا در اوست. زنی که اگر مرد بود، نبی بود؛ زنی که اگر مرد بود، به جای‏‎ ‎‏رسول الله بود. …؛ تمام حیثیت زن و تمام شخصیت زن …. معنویات، جلوه های ملکوتی، جلوه های الهی، جلوه های جبروتی، جلوه های مُلکی‏‎ ‎‏و ناسوتی ـ همه ـ در این موجود مجتمع است. انسانی است به تمام معنا انسان؛ زنی است‏‎ ‎‏به تمام معنا زن. (۱) 

از برای زن ابعاد مختلفه است؛ چنانچه برای مرد، و برای انسان. این‏‎ ‎‏صورت طبیعی نازلترین مرتبۀ انسان است و نازلترین مرتبۀ زن است و نازلترین مرتبۀ مرد‏ ‏است؛ لکن از همین مرتبۀ نازل، حرکت به سوی کمال است. انسان، موجود متحرک‏‎ ‎‏است؛ از مرتبۀ طبیعت تا مرتبۀ غیب، تا فنا در الوهیت. برای صدیقۀ طاهره این مسائل، این‏‎ ‎‏معانی حاصل است. از مرتبۀ طبیعت شروع کرده است، حرکت کرده است؛ حرکت‏‎ ‎‏معنوی؛ با قدرت الهی، با دست غیبی، با تربیت رسول الله ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ‏‎ ‎‏مراحل راطی کرده است تارسیده است به مرتبه ای که دست همه از اوکوتاه است.پس، فردا‏‎ ‎‏تمام جلوۀ زن تحقق پیدا کرده است؛ و زن به تمام معنا متحقق است. فردا روز زن است.‏ (۱) 

[فاطمه] زنی که از معجزات تاریخ و افتخارات عالم وجود است؛ زنی که در‏‎ ‎‏حجره ای کوچک و محقّر، انسانهایی تربیت کرد که نورشان از بسیط خاک تا آن سوی‏‎ ‎‏افلاک و از عالم ملک تا آن سوی ملکوت اعلی می درخشد. صلوات و سلام خداوند‏‎ ‎‏تعالی بر این حجرۀ محقر که جلوه گاه نور عظمت الهی و پرورشگاه زبدگان اولاد آدم‏‎ ‎‏است.‏(۲) 

من راجع به حضرت صدیقه(س) خودم را قاصر می دانم که ذکری بکنم، فقط اکتفا می کنم به یک روایت که در کافی شریف است و با سند معتبر نقل شده است۱۶ و آن روایت این است که حضرت صادق(ع) می فرماید: فاطمه(س) بعد از پدرش ۷۵ روز زنده بودند در این دنیا، بودند و حزن و شدّت بر ایشان غلبه داشت و جبرئیل امین می آمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت عرض می کرد و مسائلی از آینده نقل می کرد. ظاهر روایت این است که در این ۷۵ روز مراوده ای بوده است. یعنی، رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده است و گمان ندارم که غیر از طبقه اول از انبیاء عظام در بارۀ کسی این طور وارد شده است که در ظرف ۷۵ روز جبرئیل امین رفت و آمد داشته است و مسائلی را در آتیه ای که واقع می شده است، مسائلی را ذکر کرده است و آنچه که به ذریّه او می رسیده است در آتیۀ ذکر کرده است و حضرت امیر آنها را نوشته است… مسألۀ آمدن جبرئیل برای کسی یک مسألۀ ساده نیست. خیال نشود که جبرئیل برای هر کسی می آید و امکان دارد بیاید. این یک تناسب لازم است بین روح آن کسی را که جبرئیل می خواهد بیاید و مقام جبرئیل که روح اعظم است… تا تناسب مابین روح این کسی که جبرئیل می آید پیش او و بین جبرئیل که روح اعظم است، نباشد، امکان ندارد این معنا و این تناسب بین جبرئیل که روح اعظم است و انبیای درجه اول بوده است مثل رسول خدا و موسی و عیسی و ابراهیم و امثال اینها،  بین همه کس نبوده است… . فقط این است که برای حضرت زهرا(س) است که آن که من  دیده ام که جبرئیل به طور مکرّر در این ۷۵ روز وارد می شده و مسائل آتیه ای که بر ذرّیه او می گذشته است، آن مسائل را می گفته است و حضرت امیر هم ثبت می کرده است… در صورت، من این شرافت و فضیلت را ازهمۀ فضایلی که برای حضرت زهرا ذکر کرده اند ـ با اینکه آنها هم فضایل بزرگی است ـ این فضیلت را من بالاتر از همه می دانم که برای غیر انبیاء(علیهم السلام) آن هم نه همۀ انبیاء، برای طبقه بالای انبیا(علیهم السلام) و (بعض) از اولیائی که در مرتبه آنها هست، برای کس دیگر حاصل نشده… و این از فضایلی است که از مختصات حضرت صدیقه(سلام الله علیها) است. ۱۷

[فاطمه] زنی که افتخار خاندان وحی [است] و چون خورشیدی بر تارک اسلام عزیز می درخشد، زنی که فضایل او هم طراز فضایل بی نهایت پیغمبر اکرم و خاندان عصمت و طهارت بود. زنی که هرکسی با هر بینش دربارۀ او گفتاری دارد و از عهدۀ ستایش او برنیامده که احادیثی که از خاندان وی رسیده به اندازۀ فهم مستمعان بوده و دریا را در کوزه نتوان گنجاند، و دیگران هر چه گفته اند به مقدار فهم خود بوده، نه به اندازۀ مرتبت او. 

 

 

۱ – صحیفه امام جلد ۷ صفحه ۳۳۸

۲ – صحیفه امام جلد ۱۶ صفحه ۱۹۲

۳ –  صحیفه امام، ج ۲۰، ص ۶.

۴ – صحیفه امام ج ۱۲، ص ۲۷۴.

∎​


منبع : شفقنا