تاریخ : 19:20 - 1399/10/29
کد خبر : 482647
سرویس خبری : فرهنگی
 

آیت‌الله مصباح یزدی با بنیانگذاری طرح ولایت به تربیت جوانان انقلابی پرداخت

آیت‌الله مصباح یزدی با بنیانگذاری طرح ولایت به تربیت جوانان انقلابی پرداخت

نشست دوشنبه‌های اندیشه مرکز کتابخانه و اسناد مجلس شورای اسلامی، جهت بررسی عقاید و اندیشه‌های مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی برگزار شد.

 نشست دوشنبه‌های اندیشه مرکز کتابخانه و اسناد مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه(29 دی ماه) با حضور رئیس این مرکز و نمایندگانی همچون جلالی، خضریان، پژمانفر و نبویان و زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی  و  حمید رسایی و زرشناس  به منظور گرامیداشت آیت الله مصباح یزدی و بررسی عقاید وی برگزار شد.

آیت‌الله مصباح یزدی فعالیت در قالب عضو هیات علمی را نپذیرفت

حسین جلالی که در گذشته ریاست دفتر آیت الله مصباح یزدی را برعهده داشته است، در بیان عقاید ایشان گفت: ترسیم اصول و مبانی و حرکت در این مسیر و اعتقاد به اینکه اسلام هم دین محبت و هم جهاد است و توجه به تولی و تبری به طور همزمان از ویژگی های آیت الله مصباح یزدی بود.

نماینده مردم انار و رفسنجان در مجلس یازدهم ادامه داد: ایشان روی این مسئله دقت و توجه داشتند که در وظیفه و تکلیف خود کوچکترین قصور و کوتاهی نداشته باشند، ضمن اینکه سال 1353 تنها به دنبال این بودند که کارهای روی زمین مانده را انجام دهند، آن هم در شرایطی که یک عده به دنبال مرجعیت یا استاد حوزه و دانشگاه شدن، بودند، اما ایشان به شبهات مادی گرایی و ماده گرایی پاسخ می دادند و حاضر نشدند عضو هیات علمی باشند و به کارمند ساده بودن در یک مرکز پژوهشی اکتفا کردند.

وی تصریح کرد: آیت الله مصباح یزدی در مورد بیت المال معتقد بود در حلال خداوند هم حساب و کتاب وجود دارد، از سوی دیگر ایشان بین حریم دین و حریم شخصی تفاوت قائل بود و اجازه نمی داد با کسی که به ایشان توهین کرده است، برخورد شود و این روند تا جایی ادامه داشت که به دین توهین نشود و معتقد بود ما فدای مکتب هستیم نه مکتب فدای ما.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: مصداق این مهم برخورد آیت الله مصباح یزدی با کاریکاتوریستی بود که در روزنامه منطقه آزاد کیش به وی توهین کرده بود و برای عذرخواهی مراجعه کرد و ایشان در نهایت رضایت دادند.

جلالی تاکید کرد: آیت الله مصباح یزدی پیوسته به این مهم اشاره می کرد که خدایا چگونه از شکر این نعمت برآیم و تمام شب و روز پیشانی بر خاک بسایم که بتوانم نعمت یک لحظه بهره مندی از وجود رهبر معظم انقلاب را پاسخ دهم.

آیت‌الله مصباح یزدی یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌های سیاسی در تاریخ انقلاب بود

در ادامه حمید رسایی با بیان اینکه آیت الله مصباح یزدی تاثیرگذارترین شخصیت سیاسی در تاریخ انقلاب بود که پیام رهبر معظم انقلاب و آثار ایشان گواه بر آن است.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما قدر مدافعان امنیت را می دانیم چون قدر امنیت را می دانیم و بر تاثیر آن بر زندگی واقف هستیم. همچنین سربازان امنیت همچون شهید قاسم سلیمانی و یارانش از ارزش والایی برخوردارند که استقبال ملت از پیکر آنها گواه بر آن است، از سوی دیگر ما قدر مدافعان سلامت را نیز در یکسال اخیر بیشتر فهمیدیم چرا که تاثیر آنها را در زندگی روزمره لمس کردیم.

وی با بیان اینکه ما در کنار مدافعان امنیت و سلامت، مدافعان و سربازان عقیده را داریم که به همان اندازه دارای ارزش هستند، تصریح کرد: نوع ورود آیت الله مصباح یزدی به عرصه سیاست اینگونه بود که معتقد بود مبارزه سیاسی نیز به پیوست اعتقادی نیاز دارد، از سوی دیگر تاکید داشت که وحدت نیز باید مبنا داشته باشد.

رسایی یادآور شد: یکی از ویژگی های بارز آیت الله مصباح یزدی سهل کردن مباحث سیاسی بود، ضمن اینکه در طول 20 سال گذشته که در عرصه سیاسی به طور جدی فعالیت داشت هیچ وقت به دنبال قدرت و شهرت نبود و همیشه در پی تربیت جریان حق بود و معتقد بود نتیجه باید در چارچوب تکلیف به دست آید.

 

آیت‌الله مصباح یزدی مرد میدان روشنگری سیاسی بود

علی خضریان نیز با بیان اینکه شناخت آیت الله مصباح یزدی باید اینگونه باشد که میراث نورانی او را جستجو کرده و به دنبال آنچه به میراث گذاشته است باشیم، افزود: وقتی به منابع عرفانی رجوع می شود، بعضاً از حجاب های نورانی یا ظلمانی صحبت می شود و منظور از حجاب نورانی آن چیزی است که مانع از دیدن حقیقت می شود و حجاب ظلمانی نیز همان انحراف از اصل حقیقت است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آیت الله مصباح یزدی پیوسته تلاش کرد با فضاسازی های رسانه ای و تحریف تاریخ مانعی در مسیر دیده شدن نور حقیقت در جامعه ایجاد نشود، ضمن اینکه اندیشه های این عالم بزرگ هیچگاه از بین نرفته و پیوسته زنده باقی می ماند.

وی در تشریح حجاب های نورانی تصریح کرد: جنس این حجاب ها از نور است، ولی مانع دیده شدن حقیقت می شوند. در زمان حیات آیت الله مصباح یزدی یا حتی بعد از فوت ایشان، افرادی که به وی ارادت داشتند آنچه از وی شرح می دهند نقش حجاب های نورانی را ایفا می کند، بنابراین باید به این نکته توجه شود که ایشان عالم، فیلسوف و اندیشمندی بود که تعریف ها نباید به حجاب نورانی در برابر بیان فضائل ایشان تبدیل شود.

خضریان یادآور شد: نقطه تمایز آیت الله مصباح یزدی با سایر علما، کنش گری سیاسی و دغدغه اجتماعی ایشان بود، ضمن اینکه معنویت را فردی تلقی نمی کرد و دین را برای اجتماع و اداره جامعه می خواست و ورودش به عرصه سیاسی با اهداف جناحی و فردی نبود بلکه برای تامین منافع دین و ایفای نقش دین در محیط اجتماعی به این عرصه ورود پیدا کرد، به همین دلیل رهبر معظم انقلاب از ایشان به عنوان فردی که توانست جای علامه طباطبایی را پر کند، یاد کرد.

وی با بیان اینکه آیت الله مصباح یزدی مرد میدان روشنگری سیاسی بود، یادآور شد: آیت الله مصباح ،ضمن اینکه خارج از دوقطبی سیاسی طرحی بر مبنای تشکیلات سازی سیاسی برای جوانان تحت عنوان ولایت را بنیانگذاری و نیروهایی را تربیت کرد که جبهه انقلاب از آنها شکل گرفت.

آیت‌الله مصباح یزدی یکی از فلاسفه صدرایی بود

در ادامه قاسمیان رئیس کتابخانه و اسناد مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه افزود: مقام معظم رهبری با دقت و با یک انتخاب دقیق از آیت‌الله مصباح یزدی به عنوان سالک طریق معرفت توحیدی یاد کرد.

وی ضمن تشریح فلسفه غرب که انسان را به تردید انداخته و در یک برهوت رها می‌کند، فلسفه اسلامی را برگرفته از اندیشه مشاهیری همچون شیخ الرئیس ابوعلی سینا دانست.

قاسمیان در ادامه آیت‌الله مصباح یزدی را یکی از فلاسفه صدرایی دانست که به سلوک و عرفان می رسد و با بررسی آثار این علامه بزرگ از شاگردانش خواست تا بحث نفس و معاد را به آموزش فلسفه ایشان بیفزایند./

پایان پیام

∎​


منبع : خانه ملت