تاریخ : 14:20 - 1399/11/02
کد خبر : 491613
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

ورزش برای سلامت قلب، به‌ویژه قلب افراد مسن‌تر، مفید است

ورزش برای سلامت قلب، به‌ویژه قلب افراد مسن‌تر، مفید است

بررسی محققان دانشگاه بورگونی-فرانش-کنته در فرانسه روی افراد مسنی که تحت برنامه‌های توانبخشی قرار داشتند، نشان داد، ورزش می‌تواند فواید بسیاری برای سلامت قلب این افراد داشته باشد. به گزارش گروه سلامت

به گزارش کارگر آنلاین به نقل از از مدیکال نیوزتودی، بیماری قلبی یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ در مردها و زن‌هاست. در واقع از هر ۴ نفر در ایالات متحده آمریکا، ۱ نفر جان خود را بر اثر نوعی بیماری قلبی یا سکته قلبی از دست می دهد.

از آنجایی‌که افزایش سن موجب تغییراتی در قلب می‌شود، افراد بالای ۶۵ سال بیشتر به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند.

بررسی‌های محققان دانشگاه بورگونی-فرانش-کنته فرانسه فواید ورزش روی توانایی جسمی و سلامت قلب و ذهن تمام افراد به ویژه افراد مسن بالای ۶۵ سال را تایید کرد. به همین دلیل این محققان می‌گویند، به جای فرستادن افراد مسن به مراکز توانبخشی باید آنها را به داشتن فعالیت‌های ورزشی تشویق کرد.

ورزش منظم می‌تواند از فشار خون، استرس و ضربان شدید قلب بکاهد و حال روحی فرد را بهبود بخشد. ورزش همچنین با افزایش اکسیژن در کاهش وزن موثر است که آن به نوبه خود موجب حفظ سلامت قلب می‌شود.

اثر فعالیت‌های فیزیکی روی سلامت بدن و قلب، به مراتب بهتر و ماندگارتر از داروهای تجویزی بیماری‌های قلبی است.

بالا رفتن سن موجب افزایش التهاب یا تنش اکسایشی در بدن می‌شود و افراد را در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی قرار می‌دهد. در نتیجه، بیماران مسن معمولا بیش از دیگران در خطر این بیماری‌ها هستند.

محققان فرانسوی روی ۷۳۳ داوطلب که به دلیل بیماری‌های قلبی به مراکز توانبخشی فرستاده شده‌ بودند بررسی‌های خود را به مدت تقریبا ۳ سال انجام دادند. این افراد تحت ۲۵ جلسه برنامه توانبخشی قلب قرار داشتند.

محققان، این گروه از دواطلبان را به سه گروه سنی، زیر ۶۵، ۶۵ تا ۷۹ و بالاتر از ۸۰ سال تقسیم کردند. آنها سپس تمام شرایط جسمی و همچنین روانشناختی این افراد مانند افسردگی و اضطراب را ارزیابی کردند.

محققان در این بررسی دریافتند که تمام شرکت‌کنندگان با انجام دادن فعالیت‌های ورزشی، هم از نظر روحی و هم از نظر توانایی جسمی، پس از چند هفته کاملا بهبود یافتند. این حرکات ورزشی به‌ویژه برای افرادی که بالاتر از ۶۵ سال داشتند و علایمی از افسردگی از خود نشان می‌دادند، مفید بود.

به گزارش طبنا، محققان می‌گویند فعالیت‌های ورزشی می‌تواند اثری مثبت روی سلامت قلب و جسم افراد مسن بگذارد و استقلال و کیفیت زندگی آنها را افزایش دهد.