تاریخ : 15:37 - 1399/11/02
کد خبر : 491796
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

 پیشرفت عضلات و عضله سازی

پیشرفت عضلات و عضله سازی

بهترین شیوه برای عضله سازی داشتن برنامه غذایی و تمرینی مناسب است و مهم تر از آن داشتن پشتکار و اراده. در این مقاله به بررسی نکات عضله سازی می‌پردازیم.

به گزارش کارگر آنلاین، مرحله اول شامل ساختن حجم عضله در عضله سازی (muscle building) می شود. بدن دارای بافت هایی است که با استفاده از آنها به اجرای اعمال خود می پردازد. بزرگ شدن واحد عضلانی که با آن به اجرای کار می پردازیم هیپرتروفی (HyperTrophy ) به معنی بزرگ شدن عضوی بیش از حد لزوم نامیده می شود. در اصطلاحات ورزشی مربوط به وزنه برداری، وزنه برداران پروتئین را در داخل بدن بسته بندی می کنند. پروتئین، توده ساختمانی است یعنی قسمتی که منقبض می شود و اجرای حرکات را امکان پذیر می سازد. حال قبل از اینکه بتوانید حرکت کنید باید دارای موتور باشید. برخی از وزنه برداران با مصرف مواد پروتئینی و خوردن قرصهای پروتئینی به تسریع این مرحله می پردازند. اما بدن هیچ چیز بیشتر از سطح نیازهای خود را ذخیره نمی کند و بنابر این پروتئین اضافی از بدن دفع میشود و یا مانند سایر مواد غذایی به چربی تبدیل می شود. آنچه که موجب ساختن عضلات شما می شود، عبارتست از اجرای تمرینات. هنگامی که توده ای در بدن شما تشکیل می شود با استفاده از مویرگ های خونی به تحریک آنها پرداخته و تغییرات شیمیائی لازم را بر روی عضله ایجاد خواهید کرد تا مقاومت و پایداری حاصل شود. در این صورت است که در هنگام دویدن، اسکی، تنیس و یا سایر ورزشها قادر هستید چندین بار به انقباض عضله پپردازید. حال آنچه را به آن نیازمند هستید در اختیار دارید که عبارتند از: گردش خون و اعمال شیمیایی.

پرورش عضلات
مرحله بعدی عبارتست از:پرورش سیستم عصبی و ایجاد تغییرات بعدی در مواد شیمیایی موجود در عضله که برای پیشرفت قدرت و نیرو به آن نیازمندیم.تذکر این مطلب حائز اهمیت است که تفاوت میان قدرت عضلانی و استقامت عضلانی را بخوبی درک کنید.

قدرت عضلانی = توانایی بلند کردن وزنه های سنگین در مدت کوتاه زمانی
استقامت عضلانی = توانایی تحمل کاردرمدت زمان طولانی
۲ واژهٔ فوق، کاملاً جدا از یکدیگر هستند.

شما می توانید از قدرت و نیروی عظیمی برخوردار باشید اما در همان حال دارای استقامت کمی باشید.جنگجویان امروزی خواستار برخورداری از بازوهای بزرگ نیستند زیرا در هنگام نگه داشتن بازوها به طرف خارج، از وزن بسیاری برخوردار بوده و مجبور به حمل آن هستند. اما این جنگجویان خواستار برخورداری از شانه های بزرگی هستند که با استفاده از آنها بتوانند ضربات پرقدرت خود را بر روی حریف فرود آورند.اگر با مشت زنی مواجه شدید که دارای بازوهای بزرگی بود، می توانید اطمینان حاصل نمائید که گارد او در طی چهارمین و یا پنجمین راوند در هم شکسته خواهد شد. ورزشکاران به طریقی که گفته شده بدن خود را پرورش می دهند. نیرو برابر است با شتاب حجم زمانی.مخصوصا اگر شما از حجم بزرگی برخوردارید و نمی توانید موجبات حرکت سریع آنها را فراهم کنید، فاقد نیرو خواهید بود. اما اگر کاه با وزش سریع باد به حرکت درآید، می تواند تیرچراغ برق را از جا بلند کند.


تمریناتی که برای ساختن جثه و حجم مورد استفاده قرار میگیرند با تمریناتی که برای ساختن قدرت یا استقامت مورد نیاز است، تفاوت فاحشی دارد و نباید در یک زمان برای دستیابی به هر ۳ عامل فوق تلاش کنید. البته ممکن است که تمرینات را بطریق مشابهی اجرا کنید اما روش اجرای آنها کاملاً متفاوت با یکدیگر است یکی در مرحله اول یعنی توسعه و پیشرفت عضله، آمادگی اجرای تمرینات مرحله سوم یعنی توسعه و پیشرفت قدرت را نخواهید داشت زیرا به اندازه کافی از عضله و ماهیچه برخوردار نیستید.

آیا عضله سازی استقامت ایجاد میکند؟
شما نمی توانید تمرینات خود را با اجرای برنامه های پرورش استقامت مرحله دوم آغاز کنید و انتظار داشته باشید که جثه و حجم بدن شما با پیشرفت مواجه شود. در این حالت نه تنها نمی توانید پیشرفت بافت جدید را انتظار داشته باشید بلکه استقامت زیادی را نیز توسعه نخواهید داد زیرا دقیقاً مانند ساختمانی است که بر روی هیچ پایه ای بنا نشده باشد. در مرحله سوم نیز در وضعیت بسیار خوبی قرار خواهید گرفت و بافت های جدید شما بطریقی برای استقامت شکل می گیرند که براحتی می توانید برنامه های مربوط به قدرت بدنی را آغاز کنید جثه و حجم بتنهایی نمی توانند هیچ قدرتی را به شما اهدا کنند. شما می توانید بدون اینکه قوی و نیرومند شوید به ساختن جثه و حجم خویش اقدام کنید.

اگر خواستار برخورداری از حجم جثه بدنی هستید می توانید با یک ریتم منظم به پیش بروید، ۱۵ الی ۲۰ بار به اجرای حرکات بپردازید و بر مبنای ۷۰ درصد از گنجایش بدنی فعالیت کنید. اما این عمل، موجب اهداء قدرت بسیاری به شما می شود.

اگر خواستار برخورداری از قدرت و نیرو هستید باید ۱ الی ۵ بار از حداکثر تلاش خویش استفاده کنید اما این عمل موجب اهداء جثه و حجم بسیاری به شما نمی شود پس از گذشت ۲ هفته دارای سیستم عضلانی اسکلتی استوار و بافتهای بسیار خوب خواهید بود و بدین ترتیب صاحب قدرت و استقامت نیز خواهید بود.


منبع : طبنا