تاریخ : 06:00 - 1399/11/03
کد خبر : 492682
سرویس خبری : گوناگون
 

بورس؛ از ریزش تا بازگشت‌های موقت

بورس؛ از ریزش تا بازگشت‌های موقت

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها می‌توان به توقف روند ریزشی شاخص کل و استعفای ریس سازمان بورس اشاره کرد.

کارگر آنلاین | ریزش‌های ادامه دار بورس که تقریباً از اواسط آذر ماه با شدت بالاتری رخ داده بود، سرانجام از آخرین روزهای دی ماه متوقف شد به طوری که شاهد بازگشت بازار سرمایه به پله‌ی یک میلیون و ۱۸۰ هزار واحد بودیم.

در ابتدای هفته‌ای که گذشت، خبرگزاری ایمنا طی گزارشی به بررسی تغییرات احتمالی روند بورس پرداخت.

بر این اساس، محمد هرورانی، کارشناس بازار سرمایه، پیش بینی کرد: تحولات روزهای اخیر بازار بورس هر چند شتابان و غیرقابل پیشگیری بوده است، اما این بازار به زودی ثبات خود را بازخواهد یافت. پیش‌بینی می‌شود که در روزهای آینده با توجه به اینکه مهلت ارائه گزارشات ۹ ماهه شرکت‌ها تا ۳۰ دی‌ماه تعیین شده، گزارشات مطلوب مخابره شده و شاهد برگشت‌هایی حتی موقت در روند سهام این شرکت‌ها باشیم.

قیمت دلار، نرخ‌های جهانی، درگیری‌های نهادهای تصمیم‌گیرنده داخلی و اختلافات به وجود آمده بین وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد و همچنین ابهامات بودجه ۱۴۰۰ از جمله چالش‌های این روزهای بازار سرمایه عنوان شد که هرکدام به نوعی بر این بازار تأثیر گذاشت.

تأثیرات روند قیمت دلار بر بورس

حسن روحانی صبح روز چهارشنبه (۲۴ دی ماه) در جلسه هیأت دولت گفت: امروز می‌دانید که منابع ارزی ما بلوکه شده و اگر منابع در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد قیمت دلار به ۱۵ و ۱۶ هزار تومان می‌رسد. این قیمت دلار در سامانه نیما و بازار واقعی نیست و بانک مرکزی هم برای اعمال سیاست دستش بسته است.

با مخابره شدن این خبر ارزش بازار به کمترین میزان دو ماه گذشته رسید که این میزان افت در چند ماه گذشته بی سابقه بوده است و روز شنبه (۲۷ دی ماه) بازار تحت تأثیر این اخبار قرار گرفت زیرا زمانی که نهادهای مسئول با مصاحبه‌های پی در پی و برخی اوقات نسنجیده ارقامی را برای دلار، شاخص کل، تورم و سایر فاکتورها و حتی نرخ گذاری محصولات بورسی و غیر بورسی اعلام می‌کنند و در نقاطی که بازار به حمایت‌های این نهادهای ناظر دارد، با از دست رفتن حمایت‌ها فشار فروش بیشتری به بازار تحمیل می‌کنند.

رئیس کل بانک مرکزی نیز در این رابطه گفته است: روند نرخ ارز بر اساس موانع بنیادی بازار شکل می‌گیرد لذا بر اساس آنچه طی دو سال و نیم گذشته شاهد آن بودیم فشار ناشی از تحریم‌ها خصوصاً تشکیل انتظارات در افزایش قیمت ارز مؤثر و تعیین‌کننده بوده است. بنابراین انتظار می‌رود با فروکش کردن انتظارات، نرخ ارز نیز به سمت تعادل و ارزش اقتصادی آن حرکت کند.

از دست رفتن حمایت‌های اصلی سهام ارائه شده توسط دولت

آرمین رفیع پور، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، گفت: علت اصلی مطالبه‌گری سهامداران خرد از دولت یا دستگاه‌های اجرایی دیگر همچون وزارت امور اقتصادی و دارایی یا سازمان بورس و اوراق بهادار این است که این دستگاه‌ها مردم را به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه تشویق کرده و به رغم خاصیت غیرقابل پیش‌بینی بودن روند رشد شاخص کل بورس و تأثیر آن بر ارزش نمادهای بورسی به مردم وعده افزایش سرمایه و سوددهی دادند.

به عقیده وی دولت در هنگام دعوت عموم مردم و سرمایه‌های سرگردان آنها به حضور مستمر و پایدار در بورس، ریسک سرمایه‌گذاری و احتمال ضرر اقتصادی را برای سهامداران خرد تشریح نکرد و به همین دلیل اغلب فعالان تازه وارد بورس ایران در ابتدای ورود به این بازار اعتقاد داشتند که سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه یک فرایند کاملاً سود ده و بدون ریسک است که می‌توان روی منفعت مالی آن حساب باز کرد.

ریزش بیش از ۵۰ درصدی سهام توصیه شده توسط دولت

محمد هرورانی با اشاره به افزایش بیش از ۵۰ درصدی سهام دارا یکم و پالایشی یکم گفت: لازم است وزیر اقتصاد به این سوال که مسئول ریزش‌های شدید صندوق‌هایی که دولت مردم را به خرید سهام آن تشویق کرد و اکنون بیش از ۵۰ درصد ضرر کرده است، چه کسی است؟، پاسخی ارائه دهد.

وزیر اقتصاد، در توجیه ریزش‌های اخیر بورس، وزیر صمت را مسئول شناخته و گفته است بازار با قیمت گذاری‌های کالاها میانه خوبی ندارد و به همین دلیل به اظهارات وزیر صنعت درباره موضوع فولاد واکنش نشان داد و در میان فعالان بازار این نگرانی شکل گرفت که شاید این موضوع شروعی برای بقیه کالاها باشد.

مهدی رادان، کارشناس بازار سرمایه نیز معتقد است: سازمان بورس در جلوگیری از گران فروشی سهام دولتی به عموم مردم از طریق دارا یکم و پالایش که در شرایط شکل‌گیری حباب مهندسی شده در بازار شکل گرفت موفق نبوده و همچنین در گران فروشی سهام شرکت‌های وابسته به نهادهای عمومی از طریق عرضه‌های اولیه همدست نیز بوده است.

استعفای رئیس سازمان بورس در آخرین روز دی ماه

روز سه شنبه (۳۰ دی ماه) حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران طی نامه‌ای استعفا خود را به وزیر اقتصاد تقدیم کرد.

در این رابطه محسن رضایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، گفت: رئیس سازمان بورس برای دومین بار استعفای خود را به وزیر اقتصاد ارائه کرد، زمانی که آقای قالیباف اصل به سمت ریاست بورس برگزیده شد، دوره‌های آخر صعود بازار بود و عمدتاً فعالان بازار او را با ریزش‌های بازار به یاد دارند.

به گفته وی همزمان شدن اعتراضات بسیاری از سرمایه گذاران به وضعیت بازار بورس و تقاضای استیضاح وزیر اقتصاد با مثبت شدن نمادهای بزرگ و صندوق‌های پالایشی یکم، نشان می‌دهد، این موضوع بیشتر از آنکه حرکت خودجوش و اقتصادی مبتنی بر جریان بازار باز باشد، مرحمی بر دردهای سرمایه گذاران بوده و با توجه به مخاطبان و سرمایه گذاران بسیار زیاد صندوق‌های دارا یکم و پالایش یکم این فرضیه دور از انتظار نیست.

عمر ریاست حسن قالیباف اصل در سازمان بورس و اوراق بهادار فقط ۱۰ ماه بود و قالیباف روز چهارشنبه در نام‌های ضمن انتقاد بر تأثیر تصمیمات سیاسی بر بازار سرمایه، استعفای خود را تقدیم وزیر اقتصاد و امور دارایی کرد. با اینکه بعد از استعفا وزارت اقتصاد طی اطلاعیه‌ای در واکنش به استعفای رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، اعلام کرد این موضوع در جلسات آتی شورای عالی بورس و اوراق بهادار طرح و درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد، باید گفت پذیرش یا عدم پذیرش استعفا موضوعیت ندارد.

هفته پیش رو چگونه خواهد بود؟

پیش‌بینی می‌شود هفته آینده پر از نوسان باشد، شاخص کل بورس و سهام مختلف از کف‌های خود بازگشته و به اولین مقاومت‌های خود می‌رسند، بنابراین طبیعی است افرادی که با هدف نوسان‌گیری سهم خریده‌اند، با چند درصد رشد در قیمت‌های بالاتر فروشنده هستند و از طرفی با بالا رفتن حجم معاملات و عرضه صفوف خرید در روزهای هفته آینده انتظار می‌رود بازار پر نوسان‌تری نسبت به انتهای هفته‌ای که گذشت داشته باشیم‌.


منبع : ایمنا