تاریخ : 11:54 - 1399/11/04
کد خبر : 495983
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

 تخم‌مرغ منبع املاح مورد نیاز بدن

تخم‌مرغ منبع املاح مورد نیاز بدن

یک استادیار پژوهش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان، گفت: تخم‌مرغ ویتامین D و E را به مقدار کافی و لازم تأمین می‌کند و حاوی تمامی املاح برای تأمین سلامتی فرد است.

به گزارش کارگر آنلاین، بهروز یاراحمدی بیان کرد: تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین‌ها و املاح ضروری است و می‌تواند به‌عنوان یک ماده غذایی مهم در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که نیازهای تغذیه‌ای افراد برحسب جنس و سنشان متفاوت است، عنوان کرد: یک عدد تخم مرغ متوسط ۷۶ کیلوکالری انرژی دارد و مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ، سه درصد نیاز انرژی یک مرد بالغ و چهار درصد نیاز انرژی یک زن بالغ را تأمین می‌کند.  

یاراحمدی ادامه داد: تخم‌مرغ بیشتر ویتامین های موردنیاز بدن به جز ویتامین C را دارد و منبع خوبی از ویتامین‌های گروه B و ویتامین A است.

این استادیار پژوهش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان، ادامه داد: تخم‌مرغ ویتامین D و E را به مقدار کافی و لازم تأمین می‌کند و حاوی تمامی املاح برای تأمین سلامتی فرد است، به خصوص اینکه منبع بسیار خوب ید و فسفر است که یُد برای ساخت هورمون تیروئیدی و فسفر برای رشد بهتر و سلامتی استخوان‌های بدن لازم است.

وی تأکید کرد: املاح مهم دیگری که در تخم مرغ وجود دارند شامل روی، سلنیم، آهن و کلسیم است که روی باعث بهبود زخم، بلوغ و رشد بهتر شده و عفونت را نیز از بین می‌برد، سلنیم نیز یکی از آنتی اکسیدان‌های مهم بوده که رادیکال‌های آزاد ناشی از سوخت ناقص چربی‌ها را در بدن از بین می‌برد و می‌تواند بر علیه عوامل ایجادکننده سرطان نقش داشته باشد.  

 یاراحمدی عنوان کرد: چربی‌ها و روغن‌ها از بخش‌های مهم و بحث برانگیز تغذیه و رژیم غذایی افراد است، اینکه چه نوع روغنی برای مصرف کردن مناسب است یا اینکه کدامیک از انواع روغن بیشتر موجب بروز بیماری، سکته و یا چربی خون می‌شود، چربی‌ها انواع متعددی دارند، مانند چربی‌های اشباع که از آن جمله چربی متصل به گوشت و روغن حیوانی است که در دمای محیط به صورت جامد هستند.  

این استادیار پژوهش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان، ادامه داد: نوع دیگر، چربی های غیراشباع است مانند روغن زیتون که در دمای محیط به صورت مایع بوده و تأثیر مصرف چربی در بروز سرطان بدین ترتیب است که هم نوع و هم مقدار چربی مصرفی مهم است.


منبع : ایسنا