تاریخ : 09:00 - 1399/11/07
کد خبر : 505429
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

 دور جدیدی از همسان‌سازی با ۹۲ هزار میلیارد تومان اعتبار آغاز می‌شود

دور جدیدی از همسان‌سازی با ۹۲ هزار میلیارد تومان اعتبار آغاز می‌شود

حسینعلی حاجی دلیگانی تاکید می‌کند که عدالت بیمه‌ای، مستلزم رفع تبعیض میان بازنشستگان تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری است و دولت باید در سال آینده نسبت به پرداخت بدهی خود حداقل به میزان ۹۲ هزار میلیارد تومان اقدام کند.

به گزارش کارگر آنلاین ،حیات و ممات سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین صندوق بیمه‌ای و بازنشستگی کشور به رد دیون دولت بستگی دارد. فعالان کارگری معتقدند میزان بدهی دولت به سازمان از مرز ۳۰۰ هزار میلیارد تومان گذشته است و علیرغم بحرانی شدن اوضاع، دولت اهتمامی برای پرداخت این بدهی انباشته ندارد.

در چنین شرایطی که بازنشستگان تامین اجتماعی نسبت به معیشت و سطح زندگی خود انتقادات بسیار دارند، در شبانگاه پنج شنبه (دوم بهمن ماه) در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، اعتبار بند (و) تبصره ۲ بودجه ۱۴۰۰ به پیشنهاد حسینعلی حاجی دلیگانی از ۹۰ هزار میلیارد تومان به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. این نماینده مجلس در گفتگوی زیر تاکید می کند که عدالت بیمه‌ای، مستلزم رفع تبعیض میان بازنشستگان تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری است و دولت باید در سال آینده نسبت به پرداخت بدهی خود حداقل به میزان ۹۲ هزار میلیارد تومان اقدام کند.

در دوم بهمن ماه، شما پیشنهاددهنده افزایش اعتبار بند (و) تبصره دو بودجه ۱۴۰۰ بودید؛ بر این اساس، مبلغ این بند، ۱۵۰ هزار میلیارد تومان شده و اعلام کردید که قرار است بخش زیادی از آن صرف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کارگری شود. آیا این مصوبه لازم الاجراست یا نیاز به تصویب دولت و سازمان برنامه هم دارد؟

در بند (و) تبصره ۲ بودجه، ۹۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی‌های دولت پیش‌بینی شده بود که از این ۹۰ هزار میلیارد تومان، سهم سازمان تامین اجتماعی فقط ۳۲ هزار میلیارد تومان بود. این عدد، کفایت بدهی انباشته دولت به سازمان تامین اجتماعی را نمی‌کرد. بنابر حساب و کتابی که میان دولت و تامین اجتماعی هست، بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی دست‌کم ۱۸۰ هزار میلیارد تومان است؛ البته اعداد و ارقام متفاوت است و رقم‌های بیشتر هم مطرح شده است.

    ما بررسی کردیم و متوجه شدیم، در سال جاری و سال گذشته، در مجموع فقط ۴۰ هزار میلیارد تومان از طرف دولت به تامین اجتماعی پرداخت شده و لذا براساس یک روایت، ۱۴۰ هزار میلیارد تومان و براساس روایتی دیگر، ۲۶۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان باقی مانده است که بایستی تا پایان سال بعد کامل پرداخت و تسویه شود.

فعالان کارگری رقم بدهی را حداقل ۳۰۰ هزار میلیارد تومان می‌دانند.

بله تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان هم می‌گویند. در ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه، قانونگزار دولت را مکلف کرده کل بدهی‌های تامین اجتماعی را تا پایان برنامه ششم بپردازد. برنامه ششم همین سال آینده یعنی سال ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد. بنابراین کل این بدهی باید تا پایان سال بعد پرداخته شود. از طرف دیگر ما بررسی کردیم و متوجه شدیم، در سال جاری و سال گذشته، در مجموع فقط ۴۰ هزار میلیارد تومان از طرف دولت به تامین اجتماعی پرداخت شده و لذا براساس یک روایت، ۱۴۰ هزار میلیارد تومان و براساس روایتی دیگر، ۲۶۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان باقی مانده است که بایستی تا پایان سال بعد کامل پرداخت و تسویه شود. از طرف دیگر، تامین اجتماعی از آنجا که یک صندوق مردمی است و منابع آن توسط مردم تامین می‌شود، مصداق حق‌الناس است و این پولی که دولت بدهکار است، باید حتما پرداخت شود تا صندوق تقویت شود. دولت اگر کمک نمی‌کند لااقل بدهی خود را بپردازد. این در حالیست که در مورد صندوق‌های دیگر مثلاً کشوری و لشگری، دولت مستقیماً از اعتبارات عمومی و دولتی، پول پرداخت می‌کند و هزینه‌های این صندوق‌ها را تقبل می‌نماید. بسیار ناعادلانه است که دولت نه تنها به تامین اجتماعی کمک نمی‌کند، بلکه اهتمامی برای پرداخت بدهی خود هم ندارد. پیشنهادی که ما داشتیم این بود که ۹۰ هزار میلیارد تومان بند (و) به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند تا ۳۲ هزار میلیاردی که سهم تامین اجتماعی بوده با این ۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش، جمع شود و مجموعاً ۹۲ هزار میلیارد تومان در سال آینده به سازمان تامین اجتماعی از بابت دیون دولت پرداخت شود. خوشبختانه این پیشنهاد رای آورد منتها در قبال آن، دولت اعلام کرد که من باید بررسی انجام بدهم که در نهایت در پنجم بهمن ماه، بررسی دولت به پایان رسید و در همین روز، جلسه‌ای با آقای پورمحمدی، معاون آقای نوبخت داشتیم و شفاهی صحبت کردیم و از طرف آقای نوبخت (رئیس سازمان برنامه و بودجه) نامه کتبی هم ارائه شد مبنی بر اینکه دولت هم این مصوبه را پذیرفته و قبول دارد. پنجم بهمن، با آقای نادران (رئیس کمیسیون تلفیق بوده ۱۴۰۰) نیز صحبت کردیم و ایشان هم این مصوبه را قبول داشتند و قرار شد جلسه‌ای بین آقای پورمحمدی و آقای نادران برگزار شود و عدد را کامل ببندند و روشن بکنند اعداد را. ما تاکید داشتیم آنچه که پیشنهاد داده شده و رای آورده و الان دولت هم خوشبختانه قبول کرده، همان نوشته و تصویب نهایی شود.

    بازنشستگان کارگری با سختی و به قولی با سیلی صورت را سرخ کردن، دارند امورات خود را می‌گذرانند؛ بنابراین باید یک اقدامی صورت بگیرد؛ بهترین اقدام این است که متناسب‌سازی به همراه ترمیم حقوق اتفاق بیفتد و اجرایی شود.

با این تصویب، سال آینده وضعیت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کارگری به چه صورت درمی‌آید؛ با این ۹۲ هزار میلیارد تومان آیا همسان‌سازی بازنشستگان کارگری، کاملاً و عادلانه اجرایی خواهد شد؟ آیا در مصوبه مشخص می‌شود که چه میزان از این پول، باید دقیقاً صرف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان شود؟

با این رقمی که به تامین اجتماعی داده می‌شود، این سازمان می‌تواند همسان‌سازی و ترمیم حقوق بازنشستگان خود را به خوبی اجرایی کند. ما این مساله را در اختیار خود سازمان تامین اجتماعی قرار می‌دهیم البته در خود متن مصوبه آورده‌ایم «به منظور ترمیم و افزایش و استمرار پرداخت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کارگری توسط تامین اجتماعی». این عبارت را در متن مصوبه آورده‌ایم و امیدواریم سال آینده متناسب‌سازی و ترمیم حقوق بازنشستگان کارگری به همراه هم، اجرایی شود. ما روی این مساله ترمیم و متناسب‌سازی، تاکید و اصرار زیادی داریم چراکه در سال جاری، همسان‌سازی برای بازنشستگان صندوق‌های کشوری و لشگری به خوبی توسط دولت انجام شد اما در مقابل، سر بازنشستگان کارگری بی‌کلاه ماند. فقط یک مبلغ جزئی افزایش در قالب متناسب‌سازی برای این گروه اجرایی شد که به هیچ وجه کافی نبود و نتوانست رضایت این گروه از بازنشستگان کشور را جلب نماید. این درحالیست که تورم برای این قشر، مشکلات بسیار به وجود آورده و زندگی آن‌ها به سختی می‌گذرد. بازنشستگان کارگری با سختی و به قولی با سیلی صورت را سرخ کردن، دارند امورات خود را می‌گذارند؛ بنابراین باید یک اقدامی صورت بگیرد؛ بهترین اقدام این است که متناسب‌سازی به همراه ترمیم حقوق اتفاق بیفتد و اجرایی شود.

همان ماه‌های ابتدای سال باید این اتفاق بیفتد؛ درست است؟

بله انشالله با پرداخت بدهی دولت در ماه‌های ابتدای سال، متناسب‌سازی به همراه ترمیم حقوق در همان ماه‌های ابتدای سال اجرایی شود و بازنشستگان کارگری بتوانند بعد از مدت‌ها، نفسی به راحتی بکشند و از سختی‌های موجود تا حدودی آسوده شوند.

 سوال دیگر مربوط به تقسیم اعتبار بند (و) تبصره دو لایحه بودجه ۱۴۰۰ است؛ گفتید از ۹۰ هزار میلیارد تومانی که دولت پیشنهاد داده بود، فقط ۳۲ هزار میلیارد تومان سهم تامین اجتماعی می‌شد؛ باقی برای چه مصارفی است؟

اعتبار بند (و) برای پرداخت بدهی‌های دولت به کلیه نهادها، مجموعه‌ها و ارگان‌هاست؛ فهرست این نهادها و مجموعه‌ها، در اختیار خود دولت است؛ اما از این اعتبار، دولت فقط ۳۲ هزار میلیارد تومان را برای پرداخت بدهی خود به تامین اجتماعی در نظر گرفته بود که ما گفتیم این عدد را به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برسانیم که حداقل ۹۲ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی برسد و سازمان بتواند متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را به همراه ترمیم حقوق اجرایی کند.


منبع : ایلنا