تاریخ : 15:38 - 1399/11/07
کد خبر : 507451
سرویس خبری : فرهنگی
 

تدابیر اقتصادی رهبری، راه‌حل مشکلات کشور است/ خاطره‌ای از بازدید سرزده آیت‌الله خامنه‌‌ای از دانشگاه تهران + عکس

تدابیر اقتصادی رهبری، راه‌حل مشکلات کشور است/ خاطره‌ای از بازدید سرزده آیت‌الله خامنه‌‌ای از دانشگاه تهران + عکس

در مراسم رونمایی از کتاب «مدیریت مالی شخصی» خاطره‌ای از بازدید سرزده رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله خامنه‌ای از دانشگاه تهران مطرح شد.

 مراسم رونمایی از کتاب «مدیریت مالی شخصی» با حضور جمعی از پژوهشگران دانشگاه امام حسین علیه‌السلام در باشگاه خبرنگاران پویا برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سردار زهرایی، رئیس دفتر ارتباطات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران صحبت کرد. او با اشاره به لزوم بازنمایی تدابیر رهبر انقلاب برای عموم مردم گفت: بسیاری از منویات و تدابیر مقام معظم رهبری در بین نسل جوان ما مغفول مانده است. وقتی می‌خواهند نظام و حاکمیت را قضاوت کنند عمدتاً با عملکرد دولت‌ها این کار صورت می‌گیرد و کمتر به رهبر این نظام، رفتار و سیره ایشان می‌پردازند. مستند غیررسمی و در لباس سربازی وقتی منتشر شد، خیلی‌ها واکنش نشان دادند و می‌گفتند این جنبه از رفتار و سیره رهبری چرا تاکنون منتشر نشده است؟ بنابراین به نظر می‌رسد که در این زمینه ضعیف عمل کردیم.

وی اضافه کرد: در میان مباحث علمی به موضوعاتی برمی‌خوریم که رهبر معظم انقلاب دارای تخصص هستند. خاطرم هست حضرت آقا اراده کردند که به صورت سرزده وارد دانشگاه تهران و دانشکده ادبیات شوند. ایشان زمانی وارد کلاس شدند که استاد داشت تدریس می‌کرد و حضرت آقا اشاره کردند که تدریس ادامه داشته باشد. وقتی صحبت‌های استاد تمام شد، ایشان چند ایراد به او گرفتند. بنابراین رهبری داریم که در بسیاری از موضوعات علمی صاحب نظر است اما اینکه جامعه ما چه قدر ایشان را می‌شناسد از موضوعات مغفول‌ مانده است.

سردار زهرایی با اشاره به اینکه راهکار حل مشکلات را می‌توان از منویات رهبری برگرفت، گفت: فرمایشات و تدابیر زیادی از مقام معظم رهبری داریم اما عمدتاً در گوشه‌ای قرار گرفته و اشاعه پیدا نکرده است. با ارتباطی که با مرکز حدیث ولایت برقرار کردیم تصمیم گرفتیم که این موضوعات بیشتر و بهتر تبیین شده و در اختیار عموم قرار گیرد. معتقدم تدابیر رهبری باید به صورت یک راهکار برای مشکلات امروز کشور در بین عموم مردم منتشر شود. کتاب مدیریت مالی شخصی نمونه‌ای از همین موضوع است.

وی در پایان سخنان خود گفت: بعضی‌ها معتقدند که موضوع مدیریت مالی، چه در اسلام و چه در منویات رهبری مورد توجه قرار نگرفته است. اخیراً مقاله‌ای را می‌خواندم که یکی از آقایان در آن می‌گفت اسلام درباره مسائل اقتصادی نظیر تورم چه جوابی دارد؟ به نظرم این کتاب می‌تواند به عنوان منبعی ارزشمند در حوزه مدیریت مالی و حسابداری در دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، شرکت‌هایی که کار مالی انجام می‌دهند و حتی برای امور زندگی شخصی افراد تدریس شود.

مهدی سیاوشی دیگر سخنران این جلسه بود. او با اشاره به گام دوم انقلاب اسلامی گفت: نظام لیبرال دموکراسی در آستانه فروپاشی است و بسیاری از نظریه‌پردازان غربی اذعان دارند که نشانه‌های این افول بارز شده است و به یاری خداوند نظامی الگو جایگزین خواهد شد. برهمین اساس، توجه به گام دوم انقلاب چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بین‌الملل باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: دانشگاه جامع امام حسین به عنوان دانشگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نهادی که در عرصه پاسداری از انقلاب اسلامی در تمام مقاطع حضور داشته است، این مأموریت را برای خود درنظر گرفته است که در عرصه تولید محتوای علمی دینی قدم به قدم پیش بیاید. در گام دوم انقلاب اسلامی تمرکز بر اندیشه مقام معظم رهبری است. از این‌رو در عرصه جامعه‌پردازی و دولت‌سازی هم خط فکری و منطق حاکم بر فضای ایشان به شدت باید مورد توجه قرار گیرد.

سیاوشی درباره تولید محتوای علمی مبتنی بر اندیشه‌های  رهبر معظم انقلاب گفت: مرکز حدیث ولایت فعالیت‌های زیادی را برگرفته از اندیشه مقام معظم رهبری دنبال کرده است، اما گام جدیدی که امروز برداشته خواهد شد، ورود به فضای کتاب‌های درسی است. کتاب مدیریت مالی، مصداق قابل توجه برای این موضوع است. نویسنده جوان و نخبه در کنار استادی توانمند قرار گرفته و به تولیدی منطبق بر فضای ذهنی حضرت آقا رسیدند. منظومه فکری که چارچوب نظری دقیقی دارد. این کتاب، گام اول برای ورود به تولید محتوای دانشگاهی است چرا که در گام دوم انقلاب، دانشگاه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. تلاش می‌کنیم که در حوزه علوم انسانی اندیشه‌های رهبری را به جامعه و نسل جوان در قالب‌ کتاب‌های درسی منتقل کنیم.

وی در پایان گفت: نگاه ما راه‌اندازی رشته‌ای با نام اندیشه ولایت است. در گام اول در دانشگاه‌های نیروهای مسلح، در گام دوم در سطح عمومی و در گام سوم در عرصه محور مقاومت قصد داریم تا این موضوع را بسط بدهیم.

محمدرضا سیمیاری، نویسنده کتاب مدیریت مالی شخصی سخنران پایانی این جلسه بود. او درباره این کتاب گفت: در دنیای امروزی به غیر از سواد خواندن و نوشتن، سوادهای دیگری هم وجود دارد که لازم است آنها را فرا بگیریم. سوادهای دنیای کنونی شاکل سواد مالی، سواد رسانه‌ای، سواد عاطفی، سواد اجتماعی و .... است. در سواد مالی شخصی به دنبال این هستیم که چگونه امور مالی خود و خانواده‌مان را مدیریت کنیم.

وی با اشاره به اندیشه‌های مقام معظم رهبری در حوزه مدیریت مالی شخصی گفت: در سطح علوم متعارف دنیا مدیریت مالی را در دسته‌بندی‌های زیر تقسیم می‌کنند؛ کار و درآمد، خرج و پس‌انداز، سرمایه‌گذاری، مدیریت اعتبار و بدهی، مدیریت ریسک و بیمه و در پایان تصمیم‌گیری‌های مالی در کل زندگی. در این کتاب سعی کردیم مبتنی بر اندیشه‌های مقام معظم رهبری اصول و چارچوب کلی برای سواد مالی شخصی به دست بیاوریم. باور داریم که اسلام آموزه‌هایی برای سعادت فرد و اجتماع دارد. پیش شرط اول درک این آموزه‌ها فقاهت و شرط دیگر آن این است که فقیه آگاه نسبت به مسائل روز جامعه باشد. این دو ویژگی در مقام معظم رهبری جمع است. هم فقیه و مجتهد است و هم نسبت به مسائل روز جامعه آگاهی دارد. بنابراین باید از اندیشه‌های ایشان به درستی استفاده کرد.

این نویسنده و پژوهشگر درباره فرآیند شکل‌گیری این کتاب گفت: در دوران دانشجویی در دانشگاه امام صادق علیه‌السلام گروه‌هایی تحت عنوان حدیث ولایت داشتیم و بیانات ایشان را به صورت گروهی می‌‌خواندیم و دسته‌بندی می‌کردیم. در همین گروه همه بیانات ایشان از سال 1368 تا 1392 را خواندیم و این اثر حاصل 7 سال کار مستمر است که توسط جمعی از پژوهشگران انجام شده است. در این کتاب به روش تحلیل مضمون بیانات رهبری را خواندیم و به یک چارچوب رسیدیم و براساس جست‌وجوی کلیدواژه‌ای بیانات قبل از سال 1368 ایشان را هم بررسی کردیم.

وی تأکید کرد: بنابراین در این کتاب چارچوبی را برای مدیریت مالی شخصی بیان کرده‌ایم. این چارچوب را می‌توان در سه دسته تقسیم‌بندی کرد. اولی اصول نگرشی است که هر فرد مسلمان باید آنها را داشته باشد. دسته دوم اصول روبنایی است، اصولی که به کاربرد نزدیک‌تر است و اصول سوم اصول عملیاتی است که از آن جمله می‌توان به انفاق، دوری از اسراف و اشرافی‌طلبی و ... اشاره کرد. این موضوعات می‌تواند بستری برای مدل‌سازی مدیریت مالی یک شخص مسلمان باشد. به عبارت دیگر، این کتاب در حوزه مدیریت مالی شخصی و خانوادگی اصولی را برای علاقه‌مندان فهرست کرده است.

نویسنده کتاب مدیریت مالی شخصی در پایان صحبت‌‌های خود گفت: سؤالی وجود دارد و آن هم این است که افراد و اشخاص جامعه چگونه می‌توانند در تحقق اقتصاد مقاومتی عمل کنند. در این کتاب به این موضوع هم پرداختیم و مسئولیت افراد را در این ساختار به صورت دقیق مورد بررسی قرار دادیم.

انتهای پیام/ 

 

 


منبع : تسنیم