تاریخ : 16:59 - 1399/11/07
کد خبر : 507801
سرویس خبری : فرهنگی
 

جایگاه مسجد بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب تبیین شود

جایگاه مسجد بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب تبیین شود

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور خواستار بررسی و تبیین جایگاه مسجد با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب و شکل‌گیری فعالیت‌ها بر این اساس شد.

کارگر آنلاین |  حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی روز سه شنبه در نشست کارگروه مساجد دهه فجر انقلاب اسلامی با اشاره به مولفه‌هایی نظیر مدیریت جهادی، معرفت و شناخت که در بیانیه گام دوم مطرح شدند، اظهار کرد: در کمیته مساجد تلاش داریم که فعالیت ها حول این رویکردها شکل بگیرد. هفت عرصه در بیانیه گام دوم بیان شده که مساجد می توانند در آنها نقش‌آفرینی داشته باشند.

وی با اشاره به برخی محورهای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: نگاه رهبر معظم‌ انقلاب یک نگاه تمدنی است، چهل سال دوم افق ۱۴۴۰ بوده و ایشان نسبت به این افق چشم‌انداز مباحث متعددی را مطرح کرده اند. ما در این میان ضمن بررسی این موارد باید جایگاه مسجد را توجه کنیم و بر همان اساس فعالیت‌های خود را شکل دهیم.

رئیس کارگروه مساجد دهه فجر انقلاب اسلامی با بیان اینکه بستر انقلاب اسلامی در مساجد شکل گرفت، افزود: مساجد محل حضور همه اقشار، از همه گروه‌های سنی هستند. هیچگاه مساله تحصیلات اعم از دانشگاهی یا حوزوی برای حضور در مسجد مطرح نبوده و مسجد پرچمی دارد که ذیل آن همه افراد قرار می گیرند بنابراین مساجد مأمنی برای جامعه‌پردازی و هم‌گرایی به شمار می رود.

کرونا باعث ورود جدی نهادها به فضای مجازی شد

وی به نقش فضای مجازی در حوزه فرهنگ اشاره کرد و افزود: گسترش فعلی فعالیت ها در فضای مجازی و پررنگ شدن دامنه برنامه‌های مختلف در این بستر شرایطی است که شاید اگر شیوع کرونا اتفاق نمی افتاد در طول پنج سال آینده شاهد آن بودیم، اما این جریان با همه مشکلات و مصائب، سبب خیر شد و دستگاه‌ها ورود جدی به فضای مجازی و به ویژه حوزه تولید محتوا داشتند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ضرورت و گسترش حضور فعالیت‌های عرصه بین‌الملل در کارگروه مساجد دهه فجر انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: تاکنون مجمع جهانی اهل بیت(ع)، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در قالب ارتباطات متعددی با اندیشمندان مختلف از طریق وبینار، برنامه های متعددی داشته اند.

وی افزود: انتظار می رود این مهم افزایش یابد. چراکه تاثیر به سزایی در نشر اهداف و ارزش های انقلاب اسلامی دارد، به ویژه آنکه با توجه به فضایی که علیه جهان اسلام شکل گرفت نیاز به برگزاری این دست وبینارها با حضور اندیشمندانی حتی از ادیان دیگر نظیر یهودی و مسیحی ضرورت می یابد که هرچند مسلمان نیستند اما مدافع جهان اسلام هستند.

وی ادامه داد: بحث اعزام طلاب به مناطق مختلف، فضاسازی محیطی، تولید محتوا اهمیت فراوانی دارد، بهترین فضاسازی محیطی در راستای نشر ارزش های انقلاب اسلامی مسجد است، ضمن اینکه با توجه به تقارن دهه فجر با ولادت حضرت فاطمه(س) می توان نسبت به مولفه های دیگر از جمله نقش زنان در انقلاب اسلامی و اساسا ماهیت و جایگاه زن در اسلام بیش از پیش توجه کرد.

حضور جدی تری در عرصه بین الملل داشته باشیم

رئیس کارگروه مساجد دهه فجر انقلاب اسلامی  تصریح کرد: باید در عرصه بین‌الملل حضور جدی تری داشته باشیم و این حوزه را تقویت کنیم، واقعیت آن است که گاهی خودمان کارهایمان را نادیده می گیریم یا توجهی که باید را به آنها نداریم، ۴۱ سال قبل انقلاب اسلامی با حمایت مردم به پیروزی رسید، در این میان شاید برخی خطاهایی کرده باشند اما نمی توان آن را به حساب کل انقلاب گذاشت، آن هم انقلابی که با حمایت و حضور مردم به پیروزی رسید.

اجرای دو هزار برنامه در فضای مجازی

حسین علی جعفری دبیر کارگروه مساجد ستاد دهه فجر با بیان اینکه فعالیت دستگاه‌های مختلف عضو در کارگروه مساجد در بزرگداشت انقلاب اسلامی با همان ماهیت و رویکرد خودجوش مردمی تداوم می یابد، اظهار کرد: امسال نیز یاد سردار شهید سلیمانی فرمانده با افتخار جریان مقاومت را در برنامه های مختلف گرامی می داریم.

وی افزود: کارگروه  مساجد دهه فجر انقلاب اسلامی با ۱۴ دستگاه عضو، امسال بیش از دو هزار برنامه به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می کند که ۹۰ درصد آنها در بستر فضای مجازی است و ۱۰ درصد بقیه نیز با رعایت پروتکل های بهداشتی در فضای مساجد و محیط پیرامون آن برگزار می شود.

اجرای برنامه های سازمان تبلیغات اسلامی با تایید ستاد کرونا

حجت‌الاسلام سید ناصر میرمحمدیان، قائم مقام معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: مساجد اهمیت ویژه ای در فعالیت های سازمان دارند و از آنجایی که محور مقاومت در جریان شکل گیری انقلاب اسلامی بودند بنابراین در این ایام کارویژه‌های مختلفی ارایه شد که به صورت ایده و پیشنهاد به ویژه برای ائمه جماعات مطرح شد.

 وی افزود: برگزاری راهپیمایی های محدود با رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح محلات، از جمله دیگر اقداماتی است که به همت سازمان تبلیغات اسلامی با محوریت مساجد طراحی شده است که در صورت تایید ستاد مبارزه با کرونا برگزار می شود.

میرمحمدیان، گفت: با توجه به تقارن ولادت حضرت زهرا(س) و دهه فجر بحث برگزاری جلسات دعا و توسل در مساجد نیز از دیگر برنامه ها است که در این راستا تیمی از طلاب به منظور اعزام به مساجد آماده هستند تا علاوه بر تحقق موارد فوق نسبت به برگزاری جلسات تبیینی با محور بیانیه گام دوم انقلاب اقدام کنند که این مهم در صورتی که شرایط اجازه دهد انجام می شود.

تقدیر از بانوان نقش آفرین

بهزاد مقیسه نماینده مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به برنامه‌های این مرکز در ایام الله دهه فجر گفت: برگزاری سلسله جشن های انقلاب با رعایت پروتکل های بهداشتی، پخش سرود در روز ۱۲ بهمن همزمان با ساعت ورود امام خمینی(ره)، اجرای سرود و جشن شب ۲۲ بهمن همراه با تکبیر ساعت ۲۱ و نورافشانی، از جمله فعالیت های مرکز رسیدگی به امور مساجد محسوب می شود.

 وی ادامه داد: در روز ۲۲ بهمن در سطح محلات استان تهران و شهرستان‌ها، ۵۳۰ مسجد به عنوان مساجد معین انتخاب شدند تا در نقطه‌ای از محلات که پر تردد هستند مراسمی داشته باشند، همچنین روز ولادت حضرت زهرا(س) برنامه تقدیر از بانوان نقش آفرین در دوران انقلاب و بانوانی را خواهیم داشت که در دوران کرونا به شکل جهادی فعالیت کرده و به مقابله با شیوع کرونا پرداختند.

حامد صالحی مدیر روابط عمومی ستاد اقامه نماز با اشاره به فعالیت‌های پیش‌بینی شده ستاد در راستای گرامی داشت چهل و دومین سالگرد انقلاب اسلامی اظهار کرد: تشکیل شورای مناطق و ابلاغ ۵۰۰ برنامه به مراکز استان ها با محور این ایام از جمله اقداماتی است که تاکنون شکل گرفته است.

وی افزود: این شورا ۱۷۰ برنامه را تصویب کرده که بسیاری از آنها در حال برگزاری است؛ هرچند امسال به دلیل شرایط کرونایی ۹۰ درصد برنامه ها در فضای مجازی برگزار می شود.

 صالحی ادامه داد: اکران مستند «ماح» که با محور مسجد طراز اسلامی به همت مسجد امام حسین(ع) جهرم تهیه و تولید شده است از دیگر فعالیت های ستاد اقامه نماز در این ایام است.

تشکیل اتاق فکر برای ارتباط با نسل امروزی

 سعید سعادتی معاون فرهنگی هنری ستاد کانون های مساجد کشور اظهار کرد: از جمله دغدغه‌های ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد، عمق بخشی به ارتباط نسل امروز و به ویژه متولدین دهه‌های ۸۰ و ۹۰با اصول و پیام انقلاب اسلامی است که در این راستا اتاق فکرهای متعدد شکل گرفته و در نهایت قالب طرح ملی ایران قوی متبلور شد که این طرح از هفته دفاع مقدس کلید خورده و تا ۲۲ بهمن همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ادامه دارد.

 وی  افزود: ۲۵ هزار ۹۳۹ مرکز یا همان کانون فرهنگی هنری در قالب ۴۰ عنوان موضوع و برنامه و ۱۲ رواق درطرح ملی ایران قوی شرکت کردند و تاکنون ۴۰۰ هزار نفر با کد ملی در سامانه بچه های مسجد در راستای شرکت در این طرح ثبت اطلاعات و فعالیت های خود را داشتند.

 سعادتی افزود: به منظور ارزیابی آثار از افراد شاخص در هر رشته بهره مند شدیم که از جمله آنها می توان به حضور محمد اصفهانی و محمد گلریز به عنوان داور بخش سرود و فرهاد قائمیان به عنوان داور بخش فیلم اشاره داشت.

جواد خلفی نماینده سازمان اوقاف و امور خیریه، محمدرضا خالقی نماینده شبکه قرآن و معارف سیما، محسن یوسفی نماینده ستاد امر به معروف و نهی از منکر، سید مصطفی کاشفی نماینده سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سید حسین فدایی نماینده وزارت جهاد کشاورزی، حجت الاسلام مهدی تسخیری نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جعفر جلالی نماینده سازمان بسیج مساجد و محلات، محمد مهدوی منش نماینده  مجمع جهانی اهل بیت(ع) و روح الله ملکی نماینده مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به بیان برنامه های تدارک دیده شده برای دهه فجر پرداختند.


منبع : ایرنا