در روز ۲۳ اردیبهشت بود که به دستور مقامات قضائی قیمت خودرو از سایتها حذف شد. هدف وزارت صمت که در آن زمان درخواست چنین حکمی را داده بود، کنترل قیمتها و محدود کردن سوداگران ملک و خودرو بود.
بررسی قیمت خودروها از اردیبهشت تاکنون نشان میدهد که نه تنها این هدف کنترلکنندگان قیمت خودرو محقق نشده بلکه قیمتها سرسام آور افزایش یافتهاند.
در این گزارش براساس دادههای سایت باما، بررسی روند افزایش قیمت دو خودرو داخلی و خارجی به خوبی این مسئله را تایید میکند که حذف قیمتها از پلتفرمهای آنلاین آگهی کارساز نبوده است.
افزایش قیمت ۵۳ میلیونی
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۹۹ در اردیبهشت ۱۳۷ میلیون تومان قیمت داشت. در ۱۷ تیر درست یک روز بعد از اعلام قیمت سهماهه دوم از سوی ایرانخودرو قیمت این محصول به ۱۴۱ میلیون تومان رسید. در ۲۹ مرداد دلار در آستانه روند افزایشی بود که این خودرو در بازار به قیمت ۱۶۸ میلیون تومان رسید.
هفته اول مهر با تصمیم بانک مرکزی دلار آرام گرفت ولی قیمت این خودرو همچنان روند صعودی خود را حفظ کرد و به نرخ ۲۲۷ میلیون تومان رسید. در شش آبان با اعلام قیمتهای جدید برای سهماهه سوم بار دیگر قیمتها رشد کرد و از مرز ۲۳۵ میلیون تومان نیز گذشت. حدود ۱۰ روز بعد و با اعلام نتایج اولیه انتخابات آمریکا، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ کمی ریزش کرد و به ۲۲۵ میلیون تومان رسید.
با آغاز دی و پیش از اعلام قیمتهای جدید از سوی شورای رقابت قیمت این خودرو به ۱۷۸ میلیون تومان و یک روز بعد از فرمول جدید شورای رقابت این محصول به ۱۹۰ میلیون تومان رسید. در ۱۷ دی با اعلام بازگشت قیمت آگهیهای خودرو با کمی افزایش این خودرو ۱۹۵ میلیون تومان شد. در نهایت ۱۰ روز بعد از بازگشت قیمتها پژو ۲۰۶ تیپ ۲ روی ۱۹۲ میلیون تومان آرام گرفت.
در واقع خودرو ۲۰۶ پس از حذف قیمتها در آگهیهای آنلاین تا بازگشت قیمتها یعنی در بازه زمانی ۸ ماهه، ۵۳ میلیون تومان (۳۸ درصد) افزایش یافته است.