تاریخ : 16:52 - 1399/11/16
کد خبر : 536749
سرویس خبری : فرهنگی
 

آیت‌الله جوادی آملی: به فرموده قرآن باید جهانی فکر کرد

آیت‌الله جوادی آملی: به فرموده قرآن باید جهانی فکر کرد

آیت‌الله جوادی‌آملی، از مراجع تقلید در پیام تصویری به همایش کتاب سال حوزه گفت: همه مراکز علمی و تحقیقی و پژوهشی مخصوصا حوزه و دانشگاه طبق فرموده قرآن این رسالت را دارند که جهانی فکر کنند.

به گزارش مرکز خبر حوزه این مرجع تقلید در پیام خود اظهار داشته است: مقدم شما بزرگان و محققان و پژوهشگران حوزوی و مولفان نام آور حوزه علمیه قم را گرامی می داریم و از بزرگوارانی که در برگزاری این مراسم وزین علمی کوشش فراوانی داشته و دارند، حق شناسی می کنیم و از ذات اقدس الهی مسالت می کنیم قلمی که شما زدید جز قلم هایی قرار بدهد که خدا به آنها سوگند یاد کرده است.

وی دراین پیام افزوده است:‌ مطلب قابل توجه این است که این نظام الهی به برکت کوشش امام راحل و خون های پاک شهدا، مخصوص شهید قاسم سلیمانی این یک بُرد جهانی دارد، یک سرمایه جهانی دارد، این اصل اول؛ چون خون شهدا، دم شهدا اولین بار به لقای الهی بار مییابد چه اینکه شهید به وجه الهی نظر میکند. کم نبودند بزرگانی از محراب تا سنگر، از سنگر تا محراب که شربت شهادت نوشیدند و از این بزرگوار هم مکتبی داشت به نام شهید حاج قاسم سلیمانی و سایر شهدا که کار عظیمی کردند.

آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرده است: مطلب دوم این است که وقتی سرمایه داده شد و کاری شد، خدای سبحان سرمایه و کار را هدر نمی دهد، عمل را خاسر نمی کند، در قرآن کریم آمده ناظر اگر یک ملت کوشش کرد و قیام کرد خدای سبحان هرگز نمی گوید من پاداش می دهم، می گوید من چند برابر پاداش می دهم، هیچ‌گاه نفرمود اگر شما یک کار خیری کردید من معادل می دهم. در بخش های پایانی سوره مبارکه بقره بیانی دارد که آن بیان هم امام راحل را وادار به این کار کرد هم شهدای بزرگوار را، درباره توده مردم دارد اگر کسی کار خیر بکند، انفاقی بکند خدا به او پاداش می دهد، یکی از پاداش های او این است که او را حفظ می کند، ثبات قدم عطا می کند.

وی دراین پیام تصریح کرده است: این هدف، این علت غایی آمده جلو در مبدل کار قرار گرفت، در این آیه نورانی سوره مبارکه بقره ندارد که اگر کسی کار خوب کرد، اقدامی کرد، ما او را ثابت قدم می کنیم، این هدف و کار خدا را ذات اقدس الهی آورده در متن کار این مجاهد، فرمود اگر کسی کاری اقدام بکند یعنی در همان اولی که وارد حوزه شد می خواهد ثابت قدم باشد، همان اولی که وارد میدان نبرد شد می خواهد ثابت قدم باشد، نه اینکه اگر کسی چنین کاری را کرد خدا او را ثابت قدم می کند. آن قدر این مردان بزرگ هستند که از همان اول ثبات قدم را از خدا می طلبند. خیلی فرق است بین آیه ای که بگوید کسانی که در راه خدا انفاق می کنند خدا آنها را ثابت ‌قدم میکند، یا مردان به مقصد رسیدهای که در آغاز کار میگویند ما برای تثبیت قدمِ خودمان داریم اقدام می کنیم.

این مرجع تقلید بیان داشته است: فرق اساسی قبل از انقلاب و بعد از انقلاب فرق جوهری آن این بود حالا افراد نادر مستثنا هستند، قبل از انقلاب هر کسی کاری می کرد می گفت من کار خیر انجام می دهم، امیدواریم که خدا ما را نلغزاند، در روزهایی که بخواهیم بلغزیم خدا ما را حفظ بکند! این کار همه ما بود قبل از انقلاب، اما طرز فکر برگشت، بعد از انقلاب غالب این عزیزان می گویند من این کار را می کنم که کشورم ثابت باشد، این کار را می کنم که ملتم ثابت باشد، این کار را می کنم که خودم ثابت باشم. بنابراین همه مراکز علمی و تحقیقی و پژوهشی مخصوصا حوزه و دانشگاه، این رسالت را دارند که جهانی فکر بکنند هرگز قمی فکر نکنند، ایرانی فکر نکنند، شرقی فکر نکنند، غرب آسیایی فکر نکنند، هرگز خاورمیانه ای فکر نکنند؛ چون قرآن از همان وقتی که نازل شده است فرمود جهانی فکر کنید.

وی در بخش دیگری از پیام خود تصریح کرده است: بر ما یعنی بر ما! واجب است جهانی فکر بکنیم، حرف کانت را خوب بفهمیم، حرف دکارت را خوب بفهمیم، حرف هر فیلسوفی را خوب بفهمیم، خوب نقد کنیم. وظیفه ما این است که حرف جهانی بزنیم، یک جهانی را قانع کنیم.

وی  در این پیم آورده است:‌حوزه ما موظف است که نهال فروشی نکند! اگر طلبه ای خوش استعداد است او حیف است که برود امام جماعت بشود، او حیف است که برود سخنران بشود، او حیف است که امام جمعه بشود، حیف است که قاضی بشود! او باید در حوزه بماند تا بشود امام، بشود سید مرتضیٰ، بشود سید رضی. چه کسی گفت که ما از سید رضی کمتر هستیم.

آیین معرفی و قدردانی از برگزیدگان بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه و چهارمین جشنواره مقاله های علمی حوزه در مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد.

همایش کتاب سال حوزه بزرگترین رویداد علمی فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور است و در آن از مقام علمی شخصیت‌ های پیشرو در عرصه تالیف و نگارش علوم اسلامی، ناشران و مراکز پژوهشی برتر تجلیل می‌شود.

انتهای پیام

∎​