ماجرای ارثیه یک زن ایرانی در اتریش
در گذشته یک لایحه در مورد سرقفلی به مجلس تقدیم شد و پس از اینکه مورد بحث و مداقه نمایندگان قرار گرفت، دولت لایحه را پس گرفت و در حال حاضر یعنی از زمانی که این جانب به دادگستری آمدهام.
کارگرآنلاین: روزنامههای روز نهم مرداد سال 52 نوشتند که میزان باقیمانده از ارثیه یک زن سرمایهدار ایرانی به نام «بیبی کتابداری» از اهالی مشهد که در اتریش باقیمانده است، اعلام شد. این خبر حکایت از آن داشت که بیبی کتابداری از مردی به نام مهدی قاسمزاده 500 هزار شیلینگ اتریش و مقداری اثاثیه ارث برده ولی تاکنون برای دریافت ارثیه خود با وجود مکاتبات متعدد و اقدامات دولت اتریش مراجعه نکرده بود.
(یک میلیون و ششصد هزار ریال نقد) متعلق به این زن مشهدی وارث قانونی مهدی قاسمزاده بود که به موجب وصیت مرد ایرانی در دفتر اسناد رسمی وین به او تعلق داشت و یک تن از حقوقدانان اتریشی به اتفاق مترجم خود که از اتباع کشور مزبور بود و به زبان فارسی آشنایی کامل داشت روز 8 مرداد سال 52 به روزنامه اطلاعات مراجعه کردند و از خبرنگاران این روزنامه برای یافتن خانم بیبی کتابداری کمک خواستند. آقایان «انگرهارد» استاد زبان فارسی و «انگرمن» حقوقدان اتریشی که عازم دیداری از ایران و هند بودند، از جانب دفتر اسناد رسمی و دادگستری وین ماموریت داشتند که در شناسایی و کشف محل سکونت زن ایرانی اقدام نمایند.
قانونی شدن حق سرقفلی
وزیر دادگستری صبح روز نهم مرداد سال 1337 به خبرنگاران گفت: حق سرقفلی و حقوق عرفی مستاجران قانونی خواهد شد.
دکتر هدایتی 58 سال پیش در چنین روزی گفت: در گذشته یک لایحه در مورد سرقفلی به مجلس تقدیم شد و پس از اینکه مورد بحث و مداقه نمایندگان قرار گرفت، دولت لایحه را پس گرفت و در حال حاضر یعنی از زمانی که این جانب به دادگستری آمدهام، مطالعات عمیقی درباره مساله سرقفلی انجام شده و اکثر قوانین خارجی و بهخصوص قوانین فرانسه را مورد مطالعه قرار دادهام و لایحه جدیدی در دست تهیه است که برای همیشه به اختلافات مالک و مستاجر در مورد سرقفلی خاتمه خواهد داد.
وی افزود: به عقیده وزارت دادگستری سرقفلی امری است موجود و چه قانون آن را به رسمیت بشناسد و چه نشناسد، نتیجه یکی است و ما فقط در نظر داریم آنچه را که موجود است به صورت قانون درآوریم و همه بدانند که سرقفلی عبارت است از حقی که یک نفر کاسب در محلی پس از مدتها رنج و زحمت و فعالیت و کسب مشتری و آبادانی و جور نمودن اجناس موردنیاز عموم پیدا میکند و در قانون جدید مجلس ما سعی کردهایم که سرقفلی را با ارتباط به زمان و مکان و میزان مشتری و محل کسب و با توجه به جوانب و اطراف کار که هر کاسبی به آن وسیله جلب مشتری میکند، به مثابه یک قانون بدانیم و این خود بهترین طریقه اثبات نافع بودن یک قانون است.
تاسیس شعبه بانک ملی در کویت
روز نهم مرداد 1337 از طرف یک مقام مسوول، برنامههای سفر امیر کویت به ایران در جراید منعکس شد و طی آن نیز به اطلاع عموم رسید که یکی از برنامههای سفر امیر کویت به ایران گفتوگو درباره تاسیس کنسولگری و شعبهای از بانک ملی ایران در کویت است. روزنامه اطلاعات نیز با انعکاس تصویری از شیخ سالمالصباح امیروقت کویت در صفحه اول خود نوشت: او ساعت 10 صبح روز شنبه (11 مرداد 37) وارد تهران خواهد شد و در مدت 3 روز اقامت رسمی در تهران در کاخ صاحبقرانیه از وی پذیرایی بهعمل خواهد آمد.
در این روزنامه همچنین گفته شد: بهطوری که کسب اطلاع شده است در خلال مدت اقامت امیر کویت در تهران مذاکراتی بین او و مقامات ایرانی خواهد شد که نخستین قسمت این مذاکرات پیرامون تاسیس شعبهای از بانک ملی ایران در کویت خواهد بود. مطلعین امور بانکی عقیده دارند تاسیس شعبه بانک ملی در کویت، فصل جدیدی در روابط مالی بین ایران و کویت خواهد گشود و بازرگانان ایرانی مقیم کویت گشایش تازهای در کار خود خواهند یافت. در ادامه خبر در مورد این مهمان دولت ایران گفته شد: شیخ سالمالصباح امیر کویت 65 سال دارد، مردی است بلند بالا، قوی هیکل، بسیار خوش اخلاق و رئوف و اکنون سه سال است که در کویت حکومت میکند. امیر سابق کویت شیخ احمد جابرالصباح پسر عموی او بود که 25 سال بر کویت حکمرانی داشت.
نصب تلفن در کوپههای قطار
روز شنبه نهم مرداد سال 1355 جراید اعلام کردند که راهآهن قرار است در کوپههای قطار باجههای تلفن ارتباط راه دور برقرار کند.در خبری که در این روز چاپ شده، آمده است: براساس طرحی که در راهآهن دولتی ایران در دست مطالعه و بررسی است در آینده نزدیک مسافران قطارهای مسافری میتوانند از داخل قطار در حین حرکت و مسافرت به وسیله تلفن با هر یک از نقاط کشور تماس بگیرند. به این ترتیب مسافرانی که مدت مسافرت آنها با قطار طولانی است، میتوانند هنگام مسافرت از طریق تلفنهای داخل قطارها به امورات خود رسیدگی کنند.
همچنین اگر کسی با مسافران قطارها کار داشته باشد، میتواند به وسیله تلفن پیغام خود را بدهد. این طرح با همکاری شرکت مخابرات ایران به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد و این سیستم تلفن این امکان را فراهم میکند که رانندگان قطارها بتوانند در طول مسیر در هر لحظه که بخواهند با مرکز فرماندهی حرکت قطارها و ایستگاههای مسیر راهآهن تماس حاصل کنند. قرار بود این طرح ابتدا در خط آهنهای مسیر تهران- تبریز و مسیر تهران- اهواز و مسیر تهران- یزد- کرمان و نیز تهران- مشهد اجرا شود./دنیای اقتصاد