تاریخ : 18:44 - 1399/12/03
کد خبر : 587223
سرویس خبری : فرهنگی
 

امام جواد(ع) کوثرالرضا هستند/تولد امام نهم در دوره میانسالی پدر چه فلسفه‌ای داشت؟

امام جواد(ع) کوثرالرضا هستند/تولد امام نهم در دوره میانسالی پدر چه فلسفه‌ای داشت؟

حجت الاسلام سید مهدی علوی گفت: همانطور که حضرت زهرای مرضیه(س) کوثر الرسول بودند، امام جواد(ع) نیز با تولد خود به زخم زبان‌های منافقین پایان داده و کوثرالرضا(ع) شدند.

کارگر آنلاین | حجت الاسلام سید مهدی علوی استاد حوزه علیمه و کارشناس امور دینی  به مناسبت سالرزو ولادت امام محمد تقی فرزند گرامی امام رضا علیهماالسلام با اشاره به اینکه امام جواد(ع) تنها فرزند امام رضا(ع) بوده و خداوند ایشان را در سنین میانسالی به ثامن‌الحجج عطا فرموده و این باعث شده بود برخی افراد سست ایمان در این رابطه به امام(ع) طعنه بزنند، توضیح داد: خداوند متعال مقدراتی دارد تا افرادی که می خواهند از زندگی اهل بیت علیهم السلام الگو برداری کنند، بتوانند بهترین الگو را داشته باشند.

دلایل عقلی و منطقی تولد امام جواد(ع) در دوران میانسالی پدر

حجت الاسلام علوی افزود: اگر قرار باشد که زندگی همه اهل بیت یکسان و در یک شرایط مخصوص به خود آنها باشد، در طول قرن‌ها که از زندگی اهل بیت سخن گفته می‌شود، میزان الگو برداری از زندگی آنها کاهش می‌یابد. به همین خاطر یکی از دلایل دیر متولد شدن امام جواد و فرزنددار شدن امام رضا همین موضوع است. یعنی در واقع آنهایی که امروز بچه دار نمی‌شوند، می‌توانند با الگوبرداری از امام رضا(ع) امیدوار باشند و ایمان خود را از دست ندهند. نکته دوم اینکه این موضوع عامل امتحان انسان‌ها بوده است. در همان زمان، گروه واقفیه که پس از امام موسی بن جعفر علیه السلام امامت امام رضا و دیگر ائمه را نپذیرفتند، یکی از دستاویزهای آنها همین بود که چرا امام رضا(ع) فرزند دار نشده، مگر او امام مستجاب الدعوه نیست و از این طریق در امامت علی بن موسی الرضا(ع) ایجاد تردید کردند.

امامی که نحوه تولد، امامت و ازدواج ایشان سراسر درس است

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: بنابراین ، مسئله تولد امام جواد(ع) امتحانی بود برای مؤمنان آن زمان، مثل امروز که برخی می‌گویند اگر امام زمانی وجود دارد و مستجاب الدعوه است، چرا پس خود او برای فرج دعا نمی‌کند که بیاید؟! بله این خود امتحانی برای ایمان ماست. آیا اگر امام رضا فرزند داشته باشد شما به امامت ایشان ایمان می‌آورید و اگر نداشته باشد نه؟ اگر امام زمان در پس پرده غیبت باشد العیاذ بالله امام نیست اگر ظاهر باشد امام است؟! این دو نکته بسیار مهم در باب دیر متولد شدن امام جواد(ع) است. در حقیقت در تولد، آغاز امامت و ازدواج امام جواد(ع) نکات درس آموزی وجود دارد؛ به گونه ای که تولد ایشان در سنین میانسالی پدر بوده، آغاز امامتشان در کودکی و ازدواجشان هم با دختر قاتل پدر بوده است.

فاطمه زهرا(س) کوثر الرسول و امام جواد(ع) کوثر الرضا هستند

وی ادامه داد: زندگی امام رضا و ماجرای تولد امام جواد علهمالسلام بسیار به زندگی پیامبر اکرم صل الله علیه وآله وسلم شباهت دارد. کفار چقدر به پیامبر خدا(ص) زخم زبان زدند که چرا فرزند پسر ندارد و ایشان العیاذ بالله ابتر است و نسلش ادامه نخواهد داشت، اما خداوند فرمود: «انا اعطیناک الکوثر» ما به تو کوثر عطا کردیم، خوب دیدیم که نسل پیامبر به واسطه این کوثر چگونه ادامه پیدا کرد، همین زخم زبان ها و طعنه ها را منافقین به امام رضا(ع) می‌زدند، اما وقتی امام جواد(ع) به دنیا آمد، مانند حضرت زهرا(س) که تنها بازمانده و ادامه دهنده نسل پیامبر(ص) بود، ایشان نیز کوثر امام رضا(ع) شدند.

توصیف مادر امام جواد(ع) از زبان پیامبر(ص) و امام رضا(ع)

حجت الاسلام سید مهدی علوی در مورد مادر امام جواد(ع) و اصل و نسب ایشان گفت: مادر ایشان خیزران نام داشته و به او سبیکه و ریحانه نیز می‌گفتند. ایشان از اسرای اهل نوبه بوده که در یک روند تاریخی همسر امام رضا(ع) می شوند. پیامبر اکرم(ص) در مورد ایشان فرموده است که خیزران بهترین کنیزان است. ازدواج یک امام با یک کنیز خود نشان دهنده این است که اسلام بین کنیز و ارباب تفاوتی قائل نیست و این فضیلت انسان هاست که به آنها مقام می دهد. خود امام رضا(ع) نیز در مورد ایشان می‌فرماید: سبیکه در قداست مانند حضرت مریم است و پاک و پاکیزه آفریده شده است.

حضور طرفة العینی امام جواد بر بالین پدر در لحظه شهادت

استاد حوزه علمیه با اشاره به حضور طرفة العینی امام رضا(ع) از مشهد به مدینه در لحظه تولد امام جواد(ع) و همچنین حضور ایشان بر بالین پدر در لحظه شهادت این اتفاق را یکی از کرامات این دو امام همام برشمرد و گفت: شبهات و ابراز تردیدهایی که احیانا توسط برخی افراد ناآگاه یا مغرض مطرح می شود، از سر ضعف ایمان و بی‌اعتقادی است. در قرآن کریم خداوند می‌فرماید هنگامی که حضرت سلمیان از اطرافیان خود خواست در سریعترین زمان ممکن عرش ملکه سبا را مقابل ایشان حاضر کنند، کسی که مقداری از علم کتاب الهی در نزدش بود گفت در چشم برهم زدنی من این عرش را می‌آورم. آیا چنین فردی می‌تواند چنین کرامتی داشته باشد اما از حضرت رضا و حضرت جواد علیهماالسلام که امام هستند انجام این کار عجیب است؟! این موضوعات تاریخی یک بحث اعتقادی است، به نظر ریشه بسیاری از اشکالات تاریخی در مشکلات اعتقادی است، به عنوان مثال اگر در قرآن نمی آمد که حضرت مریم بدون شوهر باردار شده است، آنهایی که ایمان ضعیف دارند، ایجاد تردید می‌کردند. بنابراین اگر تاریخ را با اعتقاد درست بخوانیم اشکالاتمان برطرف می‌شود.

القاب نهمین اختر تابناک ولایت

وی مهمترین لقب امام محمد بن علی(ع) را لقب جواد ایشان عنوان کرد و گفت: به تعبیر زیارت جامعه کبیره، همه امامان علیهم السلام  همه صفات خوب را در عالی ترین سطح ممکن دارا هستند، اما اینکه هر کدام از ایشان در یک صفت و لقب بیشتر هستند، به ظهور و بروز آن بسته به شرایط زمانی و تاریخی بوده است؛ بنابراین صفت جود و تقوا در امام محمد بن علی(ع) ظهور و بروز ویژه تری یافته است.

 

انتهای پیام/


منبع : قدس آنلاین