تاریخ : 10:37 - 1399/12/07
کد خبر : 598482
سرویس خبری : فرهنگی
 

امسال اعتکاف را در خانه بجا بیاوریم

امسال اعتکاف را در خانه بجا بیاوریم

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: از آنجا که امسال به خاطر بیماری کرونا امکان حضور در مساجد وجود ندارد لذا می توان اعتکاف را به صورت مجزا و در خانه برگزار کرد. تغییر نام در شناسنامه شرایط قانونی خاص خود را دارد که متقاضیان با توجه به این شرایط می‌توانند برای تغییر اسم خود در شناسنامه اقدام کنند. کارشناسان وکیل‌آنلاین در این مورد توضیح داده‌اند.

به گزارش کارگر آنلاین، حسن طاهری پیرامون «اَیامُ البیض» گفت: اَیامُ البیض به روز‌های سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه رجب گفته می‌شود. ایام البیض در اصل «اَیامُ لَیالِی البیض» به معنای روز‌ها و شب‌های سفید است که «لیالی» حذف شده است و این روز‌ها به ایام البیض معروف شده است. بیض جمع بَیضاء است که در عربی به معنای سفید است.

وی در همین راستا ادامه داد: در روایات بر اعتکاف و روزه گرفتن در این ایام تأکید شده است. نزد شیعیان، ایام البیض رجب و در مرتبه بعد شعبان و رمضان، از اهمیتی ویژه برخوردار است. این روز‌ها در بین اعراب قدیم نیز روز‌های خاصی شناخته می‌شده در آن ایام ماه‌ها را بر اساس میزان روشنایی ماه نام‌گذاری می‌کردند و از آنجا که نور ماه در این سه شب از شب‌های دیگر بیشتر است، به این نام نامیده شده‌اند البته این سه شب نام دیگری نیز دارد که به عنوان اَواضح و غُرّ از آن یاد می‌شود.

وی پبرامون دلیل ناگذاری «اَیامُ لَیالِی البیض» بیان کرد: در کتاب علل الشرایع آمده است:  جبرئیل «حضرت آدم (ع)» را در حالی که سر تا پا سیاه شده بود به زمین فرود آورد. فرشتگان وقتی حضرت آدم را با این هیبت دیدند گریستند و به درگاه حق تعالی عرضه داشتند: پروردگارا مخلوقی را آفریدی و از روح خود در او دمیدی و فرشتگانت را به سجده کردنش وادار نمودی حال با یک گناه رنگ سفیدش را به سیاهی مبدل فرمودی منادی از آسمان ندا می‌دهد: امروز را برای پروردگارت روزه بگیر، آدم آن روز را که مطابق با روز سیزدهم ماه بود روزه گرفت، پس ثلث سیاهی از او زائل گشت. سپس منادی در روز چهاردهم ندا کرد: امروز را برای پروردگارت روزه بگیر. آدم آن روز را هم روزه گرفت و ثلث دیگر از سیاهی زائل گردید. روز پانزدهم باز منادی او را به گرفتن روزه دعوت نمود، وی آن روز را هم روزه گرفت و تمام سیاهی او زائل گردید و به همین خاطر این ایام به ایام البیض موسوم شد.»

 

بیشتر بخوانید: برای مطالعه مطالب و گفت‌وگوهای مذهبی اینجا کلیک کنید

این کارشناس علوم قرآنی پیرامون اعتکاف اظهارکرد: ایام البیض فرصت مناسبی است که انسان به خویشتن پرداخته و معایب و کاستی‌های خود را شناخته و برای رفع نقصان و تکامل آن بکوشیم زیرا با توجه به ویژگی‌هایی که اسلام برای ایام البیض بیان کرده پاسخی است به نیاز‌های روحی و فرصتی است مغتنم برای روآوردن به خود و خدای مهربان، دراین روز‌ها انسان طبق وعده الهی در آیه ششم سوره مبارکه انشقاق، سرانجام به دیدار معبود نائل خواهد شد و برای رسیدن به محبت خداوند باید راه عبادت حقیقی را در پیش بگیرد و گاهی در انس با پروردگار بایستی در گوشه‌ای خلوت گزید و دور از همه عنوان‌ها و تعلقات دنیایی، در حال خود بیندیشد بنابراین سه روز سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه رجب پر برکت‌ترین روز‌های سال است از سوی دیگر امسال می توان اعتکاف را در خانه ها بجا آورد. 

طاهری پیرامون نحوه برگزاری اعتکاف در امسال کرونایى ابراز کرد: از آنجا که امسال به خاطر بیماری کرونا امکان حضور در مساجد وجود ندارد لذا می توان اعتکاف را به صورت مجزا و در خانه برگزار کرد. 

***اعمال شب سیزدهم رجب

وی به اعمال شب سیزدهم اشاره و بیان کرد: شب سیزدهم ماه رجب نخستین شب از «لیالى بیض؛ شب هاى روشن» است که در آن دو رکعت نماز که در هر رکعت، بعد از سوره حمد سوره هاى یس، ملک، و توحید را بخواند، وارد شده است. در این زمینه «امام صادق (ع)» نیز می‌فرمایند: «در شب سیزدهم، دو رکعت نماز بگزارد و در هر رکعتى پس از سوره «حمد» این سه سوره یس، ملک و توحید را بخواند».

***اعمال روز سیزدهم رجب

طاهری به اعمال روز سیزدهم ماه رجب اشاره و خاطر نشان کرد: روز سیزدهم ماه رجب مصادف با ولادت امیرالمؤمنین على علیه السلام است و اوّلین روز از ایّام البیض است. روزه گرفتن در این روز بسیار تأکید شده است به نحوی که هر کس که بخواهد عمل «امّ داوود» را بجا آورد باید این روز را روزه بگیرد.

انتهای پیام/


منبع : میزان