تاریخ : 11:34 - 1399/12/07
کد خبر : 598646
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

واگذاری ناموفق یک کارخانه کاشی متعلق به سازمان تامین اجتماعی/ ظرفیت کارخانه به ۶۰ درصد رسیده است

واگذاری ناموفق یک کارخانه کاشی متعلق به سازمان تامین اجتماعی/ ظرفیت کارخانه به ۶۰ درصد رسیده است

واگذاری ناموفق یک کارخانه کاشی‌سازی در اصفهان، با چالش‌های متعددی همراه بوده است.

حدود ۸ سال و ۶ ماه از زمان واگذاری کارخانه کاشی نیلوی گلدشت نجف‌آباد اصفهان به بخش خصوصی می‌گذرد. گویا، بحران در این کارخانه با ۴۱ سال سابقه تولید و کسب عنوان صادرکننده نمونه کشور از دوران «خصوصی‌سازی» آغاز شد و اوج دوران رکود را نیز تجربه کرد. خبرها حاکی از آن است که این کارخانه همچنان وضعیت باثباتی ندارد و مشکلات آن روندی صعودی دارد.

بنا به گفته نماینده نجف‌آباد در مجلس، در قرارداد واگذاری بنا بوده تا مبلغ مورد نظر در سه مرحله از سوی خریدار به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود؛ در حالی که خریدار یک قسط پرداخت کرده است. منابع این قسط از محل فروش وسایل داخل کارخانه تامین می‌شود.

پس از واگذاری به بخش خصوصی، این کاشی‌سازی دچار مشکلات مدیریتی و نقدینگی شد و در پی آن کارگران بارها مقابل کارخانه، فرمانداری و استانداری اصفهان تجمع کردند و دریافت حقوق و مزایای خود و برطرف شدن این واحد تولیدی را خواستار شدند.

محمد مغزی (رئیس اداره تعاون، کار ورفاه اجتماعی نجف‌آباد) درباره این واحد تولیدی توضیح داد: واحدهایی از این دست، شرایط مختص به خودشان را دارند. این کارخانه متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی بود که در شهریور ۹۱ به شرکت سفیر تجارت اسپادانا واگذار شد.

او ادامه داد: در زمان واگذاری، این شرکت با ۸۷ درصد از ظرفیت داخلی خود کار می‌کرد؛ این روزها، ظرفیت این کارخانه به ۶۰ درصد توان تولیدی خود رسیده و ۲۷۰ کارگر در سه شیفت کاری در حال حاضر اشتغال دارند.

در سال ۹۵، این کارخانه به طور کامل تعطیل شد و چرخ‌های تولید از حرکت ایستاد. پس از راه‌اندازی مجدد در آذرماه ۹۷، حدود ۳۰ درصد از کارگران به کار خود بازگشتند.

به گفته مغزی، تنها کارگرانی توانستد در زمان راه‌اندازی مجدد به کار خود بازگردند که سابقه طولانی‌تری داشتند.


منبع : ایلنا