تاریخ : 17:25 - 1399/12/08
کد خبر : 601275
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

واکسیناسیون مجروحان شیمیایی در برابر کرونا از هفته آینده

واکسیناسیون مجروحان شیمیایی در برابر کرونا از هفته آینده

اولین رادیو وبینار علمی کشور با همکاری رادیو سلامت، مرکز تحقیقات سلامت دفاعی و دانشگاه بقیه الله الاعظم با موضوع حملات شیمیایی، تجربیات و چالشها برگزار شد.

به گزارش کارگر آنلاین، اولین رادیو وبینار علمی کشور با همکاری رادیو سلامت، مرکز تحقیقات سلامت دفاعی و دانشگاه بقیه الله الاعظم با موضوع حملات شیمیایی، تجربیات و چالشها برگزار شد. در این وبینار علمی اساتید رشته های مختلف علوم پزشکی به ارائه اطلاعات علمی درخصوص مهمترین سرفصلهای مطرح در موضوع حملات شیمیایی پرداختند. این وبینار از ساعت 8:30 صبح 8 اسفند ماه با سخنرانی دکتر حسن ابوالقاسمی ریاست دانشگاه بقیه الله الاعظم افتتاح شد.

دکتر عرب خردمند، رئیس مرکز تحقیقات سلامت دفاعی درخصوص این وبینار گفت: امروز 8 اسفند ماه، سالگرد و بزرگداشت هشتم اسفند سال 1364 است که بیمارستان حضرت فاطمه الزهرا (س) چوئبده آبادان مورد حمله شیمیایی قرار گرفت.

وی در ادامه افزود: در جنگ جهانی اول سابقه حملات شیمیایی به نیروهای نظامی در تاریخ جنگها ثبت شد و در جنگ های دیگر افراد غیر نظامی و مناطق غیر جنگی و مسکونی مورد حمله شیمیایی قرار گرفتند، مانند: جنگ آمریکا و ویتنام، اما برای اولین بار در تاریخ جنگهای دنیا، حمله شیمیایی به بیمارستانها در جنگ تحمیلی ایران و عراق صورت گرفت که مکرراً هم انجام شد. از جمله حمله به بیمارستان ارتش در سومار که منجر به شهادت شهید همتی و شهید رستم پور شد و حمله به بیمارستان حضرت فاطمه الزهرا (س) چوئبده که نمونه بارزی از این حملات بود. دکتر عرب خردمند گفت: در زمان جنگ تحمیلی پزشکان و متخصصین ما اطلاعات چندانی از اثرات حملات شیمیایی و نیز شیوه های درمانی نداشتند و در دنیا هم مراجع معتبری در این مورد وجود نداشت و اگر هم اطلاعاتی بود در اختیار پزشکان ما قرار نمی گرفت، در نتیجه سالهای جنگ، سالهای سختی از جهت تحقیق و پژوهش یافتن روشهای درمانی و کنترل صدمات این حملات برای دانشمندان و متخصصان و پزشکان کشور بود، اما به لطف تلاش ها و همت متخصصان ما در این حوزه به جایی رسیدیم که امروز با کمال قدرت و افتخار اعلام می کنیم که کشور ما در تنظیم پروتکلهای بهداشتی و درمانی درخصوص حملات شیمیایی مرجعیت دارد و پیشتاز است و این گواه روشنی بر توانمندی پژوهشگران و متخصصان ایرانی است که در کلیه رشته ها و پژوهش های پزشکی و درمانی حرف برای گفتن دارند، همانگونه که امروز محققان همگام با پیشروترین کشورها در زمینه های پژوهش سم شناسی و ساخت واکسن مشغول به کار هستند.

دکتر عراقی زاده دبیر علمی این رادیو وبینار درخصوص این وبینار علمی گفت: این وبینار در 4 بخش با موضوعات: پیامدهای حوزه سلامت ناشی از حملات شیمیایی، دستاوردهای درمان در ارتقاء سطح سلامت جانبازان شیمیایی، مبانی حقوقی و چالشهای آینده در مجروحان شیمیایی و اهمیت مطالعات در حوزه سلامت مصدومان شیمیایی برگزار می شود و در هر موضوع متخصصان همان حوزه توضیحات مبسوطی در این خصوص ارائه می کنند که هم برای عموم قابل استفاده است و هم جهت استفاده متخصصین و اعضای هئیت علمی، دانشجویان و جامعه دانشگاهی کشور در دسترس است.

وی در ادامه گفت: بخش پایانی این رادیو وبینار به افتخار دکتر فقیه زاده به اهمیت مطالعات کوهورت در حوزه سلامت و مصدومین حوادث شیمیایی می پردازد، دکتر فقیه زاده اولین طراح متودولوژی کوهورت مطالعات مجروحان شیمیایی، در دنیا به عنوان مرجع شناخته می شود و تاکنون مقالات مختلفی از ایشان در مجلات معتبر سم شناسی دنیا به چاپ رسیده است.

یکی از موضوعات مهم مطرح شده در این وبینار صحبتهای دکتر قانعی متخصص ریه و رئیس پنل دوم وبینار بود که درخصوص مراقبتهای ویژه جانبازان شیمیایی در برابر کووید 19 صحبت کردند و اعلام کردند در هفته پیش رو واکسیناسیون جانبازان شیمیایی در برابر کرونا آغاز خواهد شد.


منبع : اخبار روز ایران و جهان | آفتاب نیوز