تاریخ : 07:10 - 1399/12/09
کد خبر : 601924
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

روند خروج پول از بورس همچنان ادامه دارد/ نرخ بهره کاهش یافت ولی پولی به بازار سرمایه نیامد

روند خروج پول از بورس همچنان ادامه دارد/ نرخ بهره کاهش یافت ولی پولی به بازار سرمایه نیامد

روند فعلی خروج پول از بورس می تواند زنگ هشداری برای دخالت های دولت و کاهش اعتماد به بازار سرمایه باشد. این مساله می تواند در آینده ای نزدیک نقدشوندگی بسیاری از نمادها را با مشکل مواجه کند.

ً متولیان بازار سرمایه با تغییرات مداوم به دنبال بهبود شرایط هستند، اما بازار کماکان روند منفی خود طی ماه‌های اخیر را حفظ کرده و توجهی به این تجویز‌ها ندارد.

سهامداران با تغییر رئیس سازمان بورس، به دنبال تغییر سیاست ها و روندهای موجود در بورس به امید بهبود وضعیت بودند؛ اما تغییر در ریاست سازمان بورس و تغییر در دستورالعمل های بازار سرمایه توسط رئیس جدید تنها یک روز توانست سهامداران را قانع کند تا از صف های فروش خارج شوند. این روند از روز یکشنبه هفته پیش دوباره به بست‌نشینی در صف های فروش منجر شد و بازار سرمایه در 8 روز گذشته روزهای منفی را سپری کرده است.

به عبارت دیگر، پس از ریزش ۴۵ درصدی شاخص کل و برخی نمادها تا ۸۰ درصد از سقف خود در مرداد ماه، همچنان به دلیل عدم تقاضای قوی، وجود ابهامات و پافشاری فروشندگان برای خروج از بازار، شاهد نزول متوالی قیمت ها در تابلوی معاملات هستیم. قوانین جدید نه تنها هیچ کمکی به بهبود وضعیت بازار نکرده؛ بلکه همان حجم معاملات نسبتا بالایی که در بازار حاکم بود و نوید روزهای بهتر به سهامداران را می داد نیز از بین برده است.

کاهش تقاضا در بورس با خروج پول حقیقی ها

نکته قابل تامل در این بین خروج پول از ابتدای بهمن ماه سال جاری توسط سهامداران حقیقی بوده است. در این مدت تنها 7 روز پول از سوی سهامداران حقیقی وارد بازار شده است. در 19 روز دیگر پول از بازار خارج شده است. برآیند پول ورودی و خروجی نشان می دهد حدود 9 هزار و سیصد و پنجاه میلیارد تومان پول در این مدت از بازار سرمایه خارج شده است.

این رقم نشان می دهد، باید شاهد ورود پول به سایر بازارهای مالی موازی بورس باشیم. برخی کارشناسان معتقدند با توجه به شرایط حاکم در بازارهای موازی و تثبیت قیمت دلار در کانال ۲۵ هزار تومان پیش ‌بینی می ‌شود که کف شاخص بورس و قیمت سهام در همین محدوده‌ ها باقی بماند و دیگر شاهد افت سنگین شاخص ‌ها نباشیم.

اما با توجه به عدم وجود تقاضا در بازار سرمایه و پر نشدن قیمت پایانی در اکثر سهم ها، نباید امیدوار بود فشار فروش از بورس کم شده و همچنان در بیشتر نمادها شاهد ادامه صف های فروش خواهیم بود.

کاهش نرخ بهره بانکی راه حلی که کارگشا نبود

نکته قابل توجه آن است که بانک مرکزی به بهانه هدایت نقدینگی به سمت تولید در یک ماه گذشته نرخ بهره بین بانکی را به زیر 20 درصد کاهش داده است. این مساله که با فشار بسیاری از فعالین بازار سرمایه رخ داده است، نه تنها نتوانست در مقابل خروج پول از بورس را بگیرد، به احتمال زیاد باعث خروج پول از بانک ها نیز خواهد شد.

بسیاری از کارشناسان معتقد بودند با کاهش نرخ بهره بین بانکی، نرخ سود سپرده نیز کاهش خواهد یافت. حسین درودیان در این زمینه می گوید: «این اتفاق سبب خواهد شد، پول به سمت بورس روانه شود. اما با توجه به عدم اعتماد ایجاد شده در بازار سرمایه، افراد به سمت اوراق با بازدهی ثابت خواهند رفت».

در این مدت، روند معامله اوراق بدهی دولت نیز در بازار سرمایه به دلیل اتفاقات رخ داده از ناحیه دولت در بورس و عدم حمایت از آن، به شدت روند نزولی داشته است و دیگر دولت نمی تواند مانند گذشته از بورس تامین مالی داشته باشد.

در این زمینه حتی می توان به عرضه اولیه اپال نیز اشاره کرد که نتوانست انتظارات را برآورد کند. حدود 169 میلیون برگ سهم این شرکت که در سال جاری حدود 2000 میلیارد تومان سود کسب کرده است، در کف قیمتی، معامله شده است. اکثر تحلیلگران دخالت های بیش از حد دولت و خارج شدن بورس از روند طبیعی در ماه های ابتدایی سال را دلیل افت شاخص در ماه های گذشته می دانند.

حال باید منتظر بود و دید دولت و سازمان بورس برای جلوگیری بیش از حد پول از بورس چه برنامه ای دارند. البته برخی دیگر از کارشناسان ثبات قیمت دلار در کانال 25 هزار تومانی و انتظار کاهش قیمت آن در هفته های آینده را یکی از دلایل رکود در بورس می دانند.

انتهای پیام/


منبع : فارس