تاریخ : 11:11 - 1399/12/09
کد خبر : 602810
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

مشکلات کارگران پیمانکاری پالایشگاه تهران / دستمزد و مزایای پیمانکاری‌ها کمتر از رسمی‌هاست

مشکلات کارگران پیمانکاری پالایشگاه تهران / دستمزد و مزایای پیمانکاری‌ها کمتر از رسمی‌هاست

کارگران پیمانکاری پالایشگاه نفت تهران از اختلاف دستمزد، پاداش و مزایای بین خود و کارکنان رسمی و قراردادی این شرکت انتقاد کردند.

کارگر آنلاین | کارگران پیمانکاری پالایشگاه نفت تهران از اختلاف دستمزد، پاداش و مزایای بین خود و کارکنان رسمی و قراردادی این شرکت انتقاد کردند.

 کارگران پیمانکاری شاغل در پالایشگاه نفت تهران خواستار رفع تبعیض در پاداش، حقوق و مزایای مزدی نسبت به کارگران رسمی و قرارداد مستقیم هستند.به ادعای این کارگران، اختلاف زیادی در حقوق کارگران پیمانی مجموعه پالایشگاه نفت تهران که زیرمجموعه شرکت پیمانکاری کار می‌کنند، نسبت به کارگران رسمی و قراردادی وجود دارد: ما خواستار دریافت حقوق قانونی  هستیم که کارکنان رسمی دریافت می‌کنند.آن‌ها اظهار داشتند: تعداد کارگران پیمانی پالایشگاه نفت تهران، دست‌کم به ۱۷۰۰ نفر می‌رسد. این کارگران برخلاف نیروی کار رسمی که حدود ۶۰۰ نفر هستند، از  برخی مزایایی قانونی و خدمات عرفی و رفاهی محروم هستند.این کارگران گفتند: ما پیمانکاری‌ها بسیار کمتر از رسمی‌ها درآمد داریم. وقتی در یک محیط و کارگاه کار می‌کنیم و می‌بینیم که رسمی‌ها از انواع مزایای مزدی و رفاهی بسیاری بهره‌مند هستند ولی ما هیچ کدام از این مزایا را نمی‌گیریم، با وجود این همه تبعیض چه انگیزه‌ای برای کار کردن داریم؟به گفته یکی از کارگران پالایشگاه نفت تهران که تحت مسئولیت پیمانکار مشغول کار است، فاصله دریافتی یک کارگر پیمانی با یک کارگر رسمی پالایشگاه تهران که در یک کارگاه کار می‌کنند حداقل حدود سه تا چهارمیلیون تومان است. این درحالیست که سایر کارگران پیمانی با عناوین شغلی مختلف در پالایشگاه با میانگین ۱۰ تا ۱۵ سال سابقه کاری کمترین دریافتی را در بین دیگر کارگران دارند. این کارگر گفت: سالهاست به همراه همکارانم تحت مسئولیت یک شرکت واسطه‌ای مشغول کار هستم. در این بین برخی شرکت‌ها که به بهانه تامین نیرو عملا هیچ نقشی در ارائه خدمات ندارند چرا باید به واسطه کار کارگران (با کسر هر ماه صدها هزار تومان) به سودهای کلان دست پیدا کنند؟او با بیان اینکه ما خواهان حذف پیمانکاران در بخش‌های مختلف پالایشگاه نفت تهران هستیم، در خاتمه تصریح کرد: چندین سال است به دنبال اجرای طرح طبقه بندی مشاغل همانند کارگران رسمی هستیم اما اهمیتی به ما داده نمی‌شود به همین دلیل حقوقی که از شرکت واسطه‌ای دریافت می‌کنیم کفاف زندگی‌مان را نمی‌دهد در عین حال با وجود نزدیکی که میان حرفه ما با برخی نیروهای قرارداد مستقیم و حتی رسمی وجود دارد، دستمزدهایی که به آن‌ها پرداخت می‌شود به هیچ وجه قابل مقایسه با ما نیست.


منبع : ایلنا