تاریخ : 16:51 - 1399/12/10
کد خبر : 607888
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

 کمبود بنزین چقدر جدی است؟

کمبود بنزین چقدر جدی است؟

همزمان با نزدیک شدن به نوروز ۱۴۰۰ و افزایش تقاضا و تردد‌ها با کاهش ناگهانی سهمیه‌ بنزین وانت‌بارها مواجه شدیم. این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که برخی فعالان بازار سوخت از کاهش تولید بنزین می‌گویند.

به گزارش کارگر آنلاین، همزمان با نزدیک شدن به نوروز ۱۴۰۰ و افزایش تقاضا برای بنزین و افزایش تردد‌ها با کاهش ناگهانی سهمیه‌ بنزین وانت‌بارها مواجه شدیم. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که برخی از فعالان بازار سوخت از کاهش تولید بنزین خبر می‌دهند.

بر اساس آخرین تغییرات سهمیه بنزین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه‌ای از کاهش سهمیه سوخت وانت‌بارها خبر داد. در این اطلاعیه شاهد کاهش ۳۰ لیتری در سهمیه بنزین وانت بار کم‌مصرف از ۱۵۰ لیتر به ۱۲۰و کاهش ۵۰ لیتری در سهمیه بنزین وانت‌بارهای پر مصرف از ۲۵۰ لیتر به ۲۰۰ لیتر هستیم.  طبق گزارش‌های رسیده از مالکان این خودروها این تغییرات در اول اسفند ماه امسال بدون اطلاع رسانی قبلی و ناگهانی رخ داده است.

این اطلاعیه در شرایطی منتشر شد که برخی فعالان بازار سوخت از کاهش تولید بنزین خبر دادند. در همین زمینه ایمان ناصری، مدیر یکی از موسسات مشاوره بازار نفت و گاز در نشستی خبری با رسانه‌ها اعلام کرد بر اساس تخمین‌ها تولید بنزین ایران در سال جاری میلادی به طور میانگین حدود ۶۰۴ هزار بشکه (حدود ۹۶ میلیون لیتر) در روز بوده که نسبت به میانگین سال قبل که ۶۱۷ هزار بشکه (حدود ۹۹ میلیون لیتر) در روز بوده، کمی کاهش داشته است.

کمبود بنزین سوپر در جایگاه‌ها

اسدالله قلی‌زاده، رئیس انجمن صنفی جایگاه‌های سوخت سراسر کشور اما در واکنش به ادعاهایی مبنی بر کاهش تولید بنزین به تجارت‌نیوز توضیح داد که کاهش توزیع بنزین بیشتر مربوط به بنزین سوپر بوده است.
قلی‌زاده ، در خصوص علت کاهش توزیع بنزین سوپر در جایگاه‌ها اظهار بی اطلاعی می‌کند اما سیدهادی جعفرنیا، کارشناس سوخت در گفتگو با تجارت‌نیوز توضیح داد که با توجه به محدودیت‌های صنعت پالایش فرآورده‌های نفتی در ایران عملا میزان تولید یورو ۵ ما به میزانی نیست که نیاز کل کشور را تامین کند.

از آن سو رضا پدیدار، رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران و عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در گفتگو با تجارت‌نیوز  مساله کاهش تولید بنزین را رد می‌کند و می‌گوید: با کاهش میزان تولید روبه‌رو نیستم بلکه حتی در میزان تولید پیشرفت و افزایش هم داریم .
او در خصوص میزان تولید بنزین افزود: ظرفیت تولید بنزین در ایران ۱۱۲ میلیون لیتر در روز است و ما در حال جاضر حدودا ۱۰۷ میلیون لیتر در روز تولید بنزین داریم. در شرایط کرونا مصرف ما روزانه از ۹۵ میلیون لیتر به ۷۰ میلیون لیتر کاهش داشته است. در حال حاضر میزان مصرف بنزین کشور ۸۲ میلیون لیتر در روز است و مقدار مازاد ۳۰ میلیون لیتردر روز از افزایش تولید نسبت به مصرف را ایران به کشورهای دیگر صادر می‌کند.


منبع : تجارت نیوز