تاریخ : 11:50 - 1399/12/11
کد خبر : 610044
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

چه واکسن‌هایی باید به بیماران دیابتی تزریق ‌شوند؟

چه واکسن‌هایی باید به بیماران دیابتی تزریق ‌شوند؟

بیماران مبتلا به دیابت باید چه واکسن‌هایی تزریق کنند؟

به گزارش کارگر آنلاین، فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم گفت: مبتلایان به دیابت نوع یک و دو علاوه بر کنترل دقیق قند خون باید برخی واکسن‌ها را نیز دریافت کنند.

پوپک اسدی، فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم گفت: مبتلایان به دیابت نوع ۱ و ۲ بیشتر از سایرین در معرض خطر عوارض ناشی از بیماری‌های عفونی قرار دارند. در دیابت نوع ۱ که اختلال در سیستم ایمنی است یا هر دو نوع دیابت در صورتی که قند‌ها کنترل نشوند، عارضه و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های عفونی بیشتر خواهد بود.

او افزود: به عنوان مثال در صورت درگیری با ویروس آنفلوانزا، عوارض ریوی در مبتلایان به دیابت شدیدتر می‌شود، قند خون بالاتر می‌رود و بیمار دچار یک سیکل معیوب خواهد شد؛ بنابر این، همه افراد دیابتی نوع ۱ و ۲، علاوه بر این که باید کنترل دقیق قند خون داشته باشند، باید واکسن‌های بیماری‌های عفونی را نیز دریافت کنند.

فوق تخصص غدد و متابولیسم بیان کرد: متبلایان به هر دو نوع دیابت باید واکسن آنفلوانزا که مؤثرترین روش جلوگیری از عوارض ناشی از آنفلوانزا است، به صورت سالیانه و در اواخر شهریور دریافت کنند. همچنین واکسن Tdap که جهت محافظت در برابر بیماری‌های سه گانه کزاز، دیفتری و سیاه سرفه است، باید برای افراد دیابتی تزریق شود و لازم است در صورتی که بیماران این واکسن را دریافت نکرده‌اند، در اسرع وقت نسبت به تزریق آن اقدام کنند. البته هر ۱۰ سال باید این واکسن سه گانه یادآوری شود.


منبع : IRIB NEWS AGENCY | خبرگزاری صدا و سیما