تاریخ : 16:53 - 1399/12/12
کد خبر : 614617
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

مکاتبه وزیر صمت با جهانگیری برای تعیین تکلیف برنج‌های دپو شده

مکاتبه وزیر صمت با جهانگیری برای تعیین تکلیف برنج‌های دپو شده

بعد از چهار ماه کشمکش و به توافق نرسیدن دستگاه‌های مختلف بر سر استاندارد ۱۲۷ برنج که منجر به ترخیص نشدن انواع محموله‌های برنج وارداتی و دپو شده در بنادر شده، در نهایت کار به دفتر ریاست جمهوری کشیده شد و وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) طی نامه‌ای به معاون اول  رئیسجمهور خواستار تمدید به تعویق افتادن اجرای استاندارد ۱۲۷ برنج تا پایان ماه رمضان شده است.

 حجم برنج‌های دپو شده در گمرک و بنادر تا آبان امسال به بیش از ۲۰۰ هزار تن رسید که در رابطه با ترخیص آن حاشیه‌هایی ایجاد شد؛ به طوری که صاحبان کالا به دلایلی از جمله تامین نشدن ارز، امکان ترخیص نداشته و حتی اعلام کردند که کالاها تا مرز فاسد شدن هم پیش رفته است، ولی سرانجام بعد از رایزنی‌های صورت گرفته این مشکل برطرف و ترخیص برنج‌های وارداتی از سر گرفته شد.  
بررسی آخرین وضعیت موجودی برنج در گمرک‌ها و بنادر نشان می‌دهد که تا ۱۸ بهمن امسال ۷۵.۱ هزار تن برنج موجود بوده است. همچنین بررسی آمار ۱۰ ماهه حاکی از کاهش حدود ۳۹ درصدی واردات برنج است. از طرف دیگر برنج‌های وارداتی از جمله اقلام دریافت کننده ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که از ابتدای سال جاری از دریافت ارز ترجیحی کنار گذاشته شد و تامین ارز آن با نرخ سامانه نیما که حدود نرخ بازار آزاد است، انجام می شود؛ بنابراین به نظر می‌رسد مجموع این شرایط باعث شده قیمت برنج وارداتی نسبت به دی ماه سال گذشته تا ۱۴۸ درصد افزایش پیدا کند.

توافق سه سازمان عملی نشد

اما این همه ماجرا نیست؛ چراکه دلیل دیگر دپوی برنج در گمرک مربوط به استاندارد ۱۲۷ نوع برنج در بخش مشخصات فیزیکی (ظاهری) است که سال گذشته به مدت یک سال اجرای آن به تعویق افتاد و حالا با پایان زمان این تصمیم، واردکنندگان سردرگم شده اند. آذر ماه امسال ‌معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت طی نامه‌ای به سازمان ملی استاندارد درخواست کرده که استاندارد ۱۲۷ نوع برنج در بخش مشخصات فیزیکی (ظاهری) یک سال دیگر هم به تعویق افتد، اما سازمان ملی استاندارد در پاسخ گفت که تجدید نظر برای تمدید مصوبه به تعویق افتادن استاندارد ۱۲۷ نوع برنج برای یک سال دیگر در انتظار توافق وزارت جهاد کشاورزی، شرکت بازرگانی دولتی و انجمن واردکنندگان برنج بر سر جدول درجه بندی این محصول است؛ چراکه حذف آن به لحاظ تجاری مشکلاتی ایجاد می‌کند.

اما اخیرا انجمن واردکنندگان برنج اعلام کرد به دلیل اینکه برنج های وارداتی با جداول فعلی استاندارد مطابقت ندارد و اصلاحیه جدید سازمان استاندارد در این خصوص هم اعلام نشده، هیچگونه ثبت سفارش و ترخیص برنجی از آذرماه صورت نگرفته است.

کار به دفتر رئیس جمهور کشید

به عبارت دقیق‌تر، در شرایطی که قیمت برنج وارداتی بیش از دو برابر شده، واردات و ترخیص برنج جدید از آذر ماه امسال معطل تصمیم گیری چند سازمان است که هیچ کدام هم مسئولیت آن را کامل به گردن نمی‌گیرند. حالا بعد از چهار ماه کشمکش، ماجرا به دفتر رئیس جمهور کشیده شده است؛ به طوری که اطلاعات دریافتی ایسنا نشان می‌دهد علیرضا رزم حسینی، وزیر صمت طی نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری خواستار تمدید به تعویق افتادن اجرای استاندارد ۱۲۷ برنج تا پایان ماه مبارک رمضان شده است.

رزم حسینی در این نامه بر ضرورت تأمین امنیت غذایی کشور و تنظیم بازار کالاهای اساسی و ضروری و جلوگیری از رسوب انواع برنج وارداتی تاکید کرده و گفته که "در این راستا در خصوص انواع برنج اقدامات زیر صورت پذیرفته است:

۱. به دلیل شرایط خاص حاکم بر اجرای استاندارد ۱۲۷ و عدم زمان بندی جلسات برای ابلاغ شرایط استاندارد واردات انواع برنج با امضای وزرای وقت این وزارتخانه، جهاد کشاورزی و رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اهداف فوق از تاریخ اول آذر سال ۱۳۹۸ تا ۱۳۹۹ به تعویق افتاد.

۲- با توجه به اتمام مهلت یکساله تعویق استاندارد ۱۲۷ و عدم اصلاح جدول درجه بندی این استاندارد و همچنین منع قانونی تمدید آن به موجب مصوبه شورای عالی استاندارد (برای هر یک از مواد و یا بندهای مصوبه برای یک مرحله و یکسال قبل تعلیق می باشد) تعلیق آن اجرایی نشد.

وزیر صمت در ادامه با اشاره به مشکلات عدم ترخیص نواع محموله‌های برنج وارداتی و دپو شده در بنادر کشور از معاون اول رئیس جمهور خواسته که دستور دهد به منظور جلوگیری از توقف در روند ترخیص کالا و محموله‌های ثبت سفارش شده موجود در مبادی ورودی و در حال حمل، مطابق شرایط و مقررات مندرج در قوانین مربوط به زمان اجرای کامل استاندارد و شرایط زمان تعلیق، موضوع در دستور کار هیات محترم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت قرار گرفته و مصوبات آن امر به ابلاغ شود.

گفتنی است که به تعویق افتادن اجرای استاندارد ۱۲۷ برنج در بخش مشخصات فیزیکی به این معنی است که واردکنندگان ملزم به اعلام درجه‌بندی برنج وارداتی (از نظر ظاهری) نیستند اما استانداردهای کیفی و بهداشتی این محصول تغییری نکرده و همچون قبل کنترل می‌شود.