تاریخ : 09:59 - 1399/12/17
کد خبر : 626033
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

اقتصاد ایران در پیچ عبور از تحریم و کرونا

اقتصاد ایران در پیچ عبور از تحریم و کرونا

براساس جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران، در پاییز امسال رشد اقتصادی کشور به مثبت ۰.۸درصد و رشد اقتصادی بدون نفت به مثبت ۰.۲درصد رسیده است. بهبود درصد رشد اقتصادی در حالی است که در مدت مشابه سال قبل، کشور رشد اقتصادی منفی ۱.۲درصدی با نفت و منفی یک‌درصدی بدون نفت را شاهد بود.

به گزارش کارگر انلاین، وحید شقاقی از اقتصاددانان کشور در گفت‌وگو با قدس،  با اشاره به رشد اقتصادی منفی در دو سال اخیر، معتقد است: در دو سال اخیر کیک اقتصاد ایران ۱۲درصد کوچک‌تر شده است. واقعیت این است اقتصاد ایران به حداقل خودش رسیده و دیگر امکان کوچک‌تر شدن از این میزان را ندارد. وقتی اقتصاد کشور در دهه ۹۰ به ‌اندازه کافی و به‌خصوص در دو سال اخیر کوچک‌تر شده؛ بنابراین دیگر بیش از این نمی‌تواند کوچک شود و این اصل مسئله مدنظر است؛ اما در کنار این موضوع، در ماه‌های اخیر از یکسو شاهد کاهش شدت تحریم‌ها و افزایش صادرات نفت بودیم و از سوی دیگر مرزهای کشور به حالت عادی برگشته و صادرات غیرنفتی به کشورهای پیرامونی از سر گرفته‌ شده است.

وی تأکید کرد: اقتصاد جهانی نیز در حال خروج از رکود بوده و قیمت محصولات صادراتی کشور افزایش داشته است؛ بنابراین بالاتر رفتن قیمت نفت، محصولات غیرنفتی و مشتقات نفتی که منابع صادراتی کشور هستند، همگی دست‌به‌دست هم داده امسال اقتصاد با رشد مثبت حداقلی مواجه شود. اگر سال آینده هم صادرات نفت افزایش یابد، می‌توان درصد رشد اقتصادی بالاتری را شاهد بود.

شقاقی ادامه داد: البته رشد اقتصادی مولد، پایدار و شتابان نیستند. ما تنها زمانی می‌توانیم ادعا کنیم رشد اقتصاد کشور شتابان و پایدار است که این رشد نتیجه و دستاورد اقدامات اصلاحی همانند رفع موانع سرمایه‌گذاری، بهبود محیط کسب‌وکار، اصلاح نظام بانکی، کاهش انحصار و کنترل فساد در اقتصاد، حمایت از توانمندسازی بخش خصوصی، افزایش و تقویت رقابت‌پذیری در اقتصاد ملی باشد. اگر این اتفاق بیفتد، می‌توان امیدوار بود رشد اقتصادی مبتنی بر اصلاحات ساختاری باثبات و پایدار رقم بخورد، در غیر این صورت رشد اقتصادی مبتنی بر نفت یک ‌بار اتفاق می‌افتد و سپس پایان می‌پذیرد. به ‌طور مثال در سال ۹۵، رشد اقتصادی کشور به عدد ۱۲.۵درصد رسید که این رقم تنها همان سال و به دلیل افزایش صادرات نفت بود، اما سال بعد رشد اقتصاد ایران به ۳.۷درصد کاهش یافت.


منبع : قدس آنلاین