تاریخ : 13:36 - 1399/12/17
کد خبر : 627036
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

کنایه همتی به مجلس؛ نتیجه بودجه ۱۴۰۰ انتشار پول پرقدرت و رشد نقدینگی است

کنایه همتی به مجلس؛ نتیجه بودجه ۱۴۰۰ انتشار پول پرقدرت و رشد نقدینگی است

همتی تأکید کرد: اعداد وارقام بودجه مصوب وتبصره های متعدد آن دربرگیرنده احکامی برای تکلیف به بانک مرکزی وسیستم بانکی است که نتیجه آن می تواند انتشار پول پر‌ قدرت و رشد نقدینگی باشد.

‌عبدالناصر همتی در یادداشتی به بیان توضیحاتی درباره بودجه 1400 پرداخت و تأکید کرد: از این که بودجه سال 1400 کشور، با تفاهم نسبی دولت و مجلس تعیین تکلیف و به تصویب نهایی رسید جای شکر دارد.
 فارغ از محاسن و ایراداتی که می توان به محتوای بودجه گرفت، یک نکته مشخص شد:همه دولتها و مجالس،علیرغم انتقاداز رشد نقدینگی وتورم،حتی باپرچم اصلاح ساختاری بودجه، نهایتاً به بودجه ای با توان رشد بالاى نقدینگی رضایت می دهند.

درحالیکه مجلس محترم همزمان در صدد تصویب  طرحی ، برای اصلاح ساختار اداره بانک مرکزی، با هدف تقویت  استقلال ونیزپاسخگویی بیشتربانک مرکزی است،اعداد وارقام بودجه مصوب وتبصره های متعدد آن دربرگیرنده احکامی برای تکلیف به بانک مرکزی وسیستم بانکی است که نتیجه آن می تواند انتشار پول پر‌ قدرت و رشد نقدینگی باشد.

 کنترل نقدینگی و تورم مهمترین هدف بانک مرکزی است.باتوجه به امکان تشدیدرشد نقدینگى ازناحیه بودجه کشور ، یکی از راه های کنترل رشد نقدینگى  نیز تشدید کنترل ترازنامه بانک ها است و این شاید درتناقض با تکالیف بودجه وهمچنین برنامه خروج از رکود قرار گیرد.بانک مرکزی این انتظار راهم دارد که دولت و مجلس در مسیر کنترل نقدینگی و تورم پشتیبان بانک مرکزی باشند.

انتهای پیام/


منبع : تسنیم