تاریخ : 16:00 - 1399/12/18
کد خبر : 631061
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

کاهش قیمت در بازار میوه با عرضه مستقیم

کاهش قیمت در بازار میوه با عرضه مستقیم

دبیر ستاد تنظیم بازار از تمهیدات ویژه وزارت صمت برای تنظیم بازار میوه در شب عید خبر داد و با اشاره به افزایش تولید روغن در کشور گفت:در اسفند ماه حدود ۲۰۰ هزار تُن روغن خام به کارخانه‌های تولید کننده تحویل داده شده و میزان تولید روغن در کشور حدود ۳۰ درصد بیش از نیاز و مصرف کشور است.

به گزارش کارگر آنلاین، عباس قبادی در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار در خصوص تمهیدات ستاد برای تنظیم بازار میوه شب عید گفت: از ماه‌های گذشته ذخیره سازی برای سیب و پرتقال ایام پایانی سال را اقدام کردیم و با توجه به اعلام نیازی که از طرف استان‌های سراسر کشور دریافت کردیم اقلام مورد نیاز مستقیما از تولیدکننده خریداری و ذخیره‌سازی صورت گرفته است.

دبیر ستاد تنظیم بازار در ادامه با استناد به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص قیمت میوه، افزود: به دلایل مختلف، در برخی از اقلام شاهد افزایش قیمت نامتعارف میوه بودیم، و با توجه به تذکرات مقام معظم رهبری، بررسی و پیگیری این موضوع به صورت جدی‌تر در دستور کار گرفت و در کنار سایر اقلام، برای تنظیم بازار سیب و پرتقال به عنوان کالاهای پرمصرف ایام عید، جلسات متعددی با بخش‌های مختلف تولید، نگهداری، توزیع و عرضه این محصولات برگزار کردیم.

 

عرضه میوه بدون واسطه در سراسر کشور

قبادی در ادامه افزود: در همین راستا قرار شد مکان‌هایی را برای عرضه مستقیم محصولات ذکر شده به صورت رایگان در اختیار بخش تولید قرار گیرد تا کالا بدون واسطه به مصرف کننده عرضه شود و ان‌شاءالله با اجرای این طرح شاهد تعدیل قیمت‌ها خواهیم بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ملاک ستاد، قیمت مراکز عمده فروش میوه و تره‌بار است تصریح کرد: ۷۰ درصد جامعه نیاز خود را از میادین میوه و تره‌بار تامین می‌کنند و قیمت سیب قرمز در این مراکز در حال حاضر کمتر از ۹ هزار تومان است، سیب زرد و پرتقال در حدود ۱۱ هزار تومان است.

 

برخورد جدی با متخلفان و گران‌فروشان

دبیر ستاد تنظیم بازار با یادآوری عوامل موثر در افزایش قیمت در واحد‌های صنفی و شبکه توزیع خُرد گفت: متاسفانه در برخی مناطق میوه با قیمت‌های بسیار بالا عرضه می‌شود و این مورد تایید ما نیست و قطعا واحد‌های نظارتی با اینگونه تخلفات برخورد می‌کنند و ما نیز در سازمان صمت تلاش کردیم تا با ایجاد شبکه عرضه مستقیم کالا، نه تنها اقلام را با قیمت مناسب‌تر به دست مصرف‌کننده برسانیم که تعدیل قیمت‌ها در شبکه توزیع سنتی را هم شاهد باشیم.

قبادی در ادامه صحبت‌های خود حداقل قیمت خرید سیب از باغدار را هفت هزار تومان اعلام کرد و بیان داشت: در خصوص گوجه، اگر مازاد تولید داشته باشیم، تعاون روستایی محصول را خریداری کرده و در صنایع تولید رب استفاده می‌کند و متولی خاص خودش را دارد؛ اگر گزارشی در خصوص تولید مازاد یک محصول به ستاد تنظیم بازار برسد، ما در چارچوب اختیاراتی که داریم با مکلف کردن دستگاه‌های ذی‌ربط اقدام به حل مشکلات تولیدکنندگان می‌کنیم.

دبیر ستاد تنظیم بازار در بخش دیگر صحبت‌های خود، با استناد به آمار بازرسی‌های انجام شده و پرونده‌های تخلف افزود: تمامی بخش‌های مرتبط با این موضوع در وزارت صمت، تلاش می‌کنند تا وظایف خود را کامل و به نحو شایسته انجام دهند ولی بخشی از دلایل و عوامل افزایش قیمت کالاها اجتناب ناپذیر بوده است ولی تاکید میکنم تلاش ما و همه دستگاه‌های مرتبط در راستای تامین کالا به مقدار کافی و با قیمت مناسب است.

 

افزایش تولید روغن در کشور

وی در پایان در خصوص تامین و تولید روغن گفت: در گذشته به طور میانگین ماهیانه ۱۴۵ هزار تُن روغن خام به کارخانجات تحویل می‌دادیم ولی در حال حاضر این مقدار به بالغ ۱۸۰ هزار تُن رسید و در اسفند ماه به حدود ۲۰۰ هزار تُن افزایش پیدا کرده است و میزان تولید روغن در کشور حدود ۳۰ درصد بیش از نیاز و مصرف کشور است؛ و به‌نظر می‌آید تنش‌هایی که در بازار روغن وجود دارد بیشتر به دلیل فضای روانی است که ایجاد شده است.

 


منبع : برنا