تاریخ : 11:24 - 1396/03/10
کد خبر : 64179
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

نکته ای که در سفر رئیس جمهور به معدن آزادشهر دیده نشد

اختصاصی کارگرآنلاین/ نباید اجازه دهیم مرگ این 42 کارگر معدن فراموش شود

نکته ای که در سفر رئیس جمهور به معدن آزادشهر دیده نشد

مانند این معدن که نکات ایمنی را رعایت نمی کنند صدها مورد در سراسر کشور داریم و هر لحظه باید منتظر وقوع حادثه دیگری در این زمینه باشیم.

هزارجریبی نماینده مردم گرگان در مجلس در گفتگو با خبرنگار کارگرآنلاین با اشاره به حادثه معدن "زمستان یورت" در آزادشهر که 42 تن از کارگران شریف کشورمان جان خود را از دست دادند گفت: بیشتر این کارگران جوان بودند اما به علت کوتاهی این حادثه را شاهد بودیم.


وی با انتقاد شدید از رعایت نشدن قوانین ایمنی در معدن گفت: بر اساس قانون معدن، هر 200 متر باید یک چاهک حفر شود تا گازهای متان از معدن خارج شود اما در این معدن که 1500 طول داشت، حتی یک چاهک وجود نداشت. بنابر این انفجار در این معدن قطعی بود. که این انفجار نیز صورت گرفت.


نماینده گرگان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم مرگ این 42 کارگر معدن به فراموشی سپرده شود گفت: مقصر اصلی این حادثه ابتدا کسانی هستند که از این معدن بهره برداری می کنند زیرا نکات ایمنی را رعایت نکرده بودند و در مرحله دوم دستگاههای نظارتی مقصر هستند که می بایست بازرسی های مستمری از این معدن به عمل آورند که کوتاهی کرده اند.


وی با تاکید بر اینکه استفاده از این معدن و معادن مشابه این به صلاح نیست گفت: در این معدن به هیچ وجه امکانات ایمنی وجود نداشت و نکات ایمنی و بهداشت رعایت نشده بود.


هزار جریبی با تاکید بر اینکه مهندسان شاغل در این معدن بارها به بهره برداران در خصوص خطرات این معدن بارها تذکر داده بودند گفت: سرناظر بارها اخطار داده بود اما متاسفانه برای کارفرمایان این معدن جان کارگران اهمیتی نداشت.


وی با اشاره به اینکه حقوق و مزایای کارگران معدن زمستان یورت ماهها بود که پرداخت نشده بود گفت: متاسفانه بیمه این کارگران نیز ماهها بود که با مشکل داشت.
هزار جریبی افزود: اگر بخواهیم در یک جمله خلاصه کنیم، باید بگوییم که پیمانکار این معدن هیچیک از قوانین کار را در این معدن رعایت نکرده بود.


وی با اشاره به اینکه دهها معدن در استان گلستان و صدها معدن در سراسر کشور وجود دارد که در شرایط ناایمن قرار دارند گفت: اگر دولت نخواهد نظارت داشته باشد و مالکان معدن را به رعایت قانون ملزم نکند، باید منتظر حوادثی خطرناکتر از این هم باشیم.


نماینده گرگان با اشاره به سفر رییس جمهور به معدن زمستان یورت گفت: ایشان دستور دادند که به سرعت تمامی مزایا و معوقات کارگران این معدن برقرار شود اما نکته مهم جان این کارگران بود که از دست رفت و دیگر وجود ندارند.


وی با تاکید بر اینکه همچنان پیگیر وضعیت کارگران این معدن هستیم گفت: اکنون این معدن تعطیل شده و تا ایمن سازی، امکان راه اندازی وجود ندارد. کارگران نیز تا 18 ماه تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می گیرند. اما نکته مهم این است که اشتغال از دست رفت. فرض کنیم که این کارگران 18 ماه نیز حقوق ناچیزی گرفتند، این مدت به سرعت می گذرد و آنگاه تعدادی بیکار به معضل بیکاری کشور افزوده شده است. بنابر این باید به فکر رفع مشکل باشیم.