تاریخ : 07:10 - 1399/12/26
کد خبر : 651877
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

احتمال هجوم ملخ‌های صحرایی به کشور در ایام نوروز

احتمال هجوم ملخ‌های صحرایی به کشور در ایام نوروز

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور به کشاورزان هشدار داد: با توجه به احتمال هجوم ملخ صحرایی در ایام نوروز و تعطیلات، همکاری و مشارکت کشاورزان و باغداران برای عملیات سمپاشی ضروری است.

به گزارش کارگر آنلاین، ‌«سعید معین» امروز (سه شنبه)  درباره تاخیر ورود ملخ صحرایی از شبه جزیره عربستان به ایران، افزود: در هفته های اخیر انتظار هجوم ملخ صحرایی به ایران را داشتیم اما به دلیل مساعد بودن شرایط آب و هوایی در شبه جزیره عربستان این مهم رخ نداد، به نظر می رسد با گرم شدن و کمبود مواد غذایی و نامساعد شدن شرایط این آفت برای هفته‌های آینده و ایام نوروز به سمت ایران حرکت کند.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه ملخ صحرایی در دمای ۴۵ درجه نیز زندگی می کند، اضافه کرد: مشکل اصلی مهاجرت این آفت کمبود مواد غذایی همچون پوشش گیاهی و آب است بنابراین با شروع وزش یک باد ملایم می توانند دستجات مختلف یک هزارو ۱۰۰ تا یک هزارو  ۲۰۰ کیلومتر راه را طی کرده و  خود را به ایران برسانند.

وی از کشاورزان و  باغداران استان های بوشهر، جنوب فارس، جنوب شرق خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان خواست با توجه به تعطیلی ایام نوروز و احتمال حمله ملخ صحرایی به مزارع و باغات این مناطق همکاری و مشارکت لازم را با همکاران ما داشته باشند زیرا اگر ملخ به باغی حمله کند برای اجرای عملیات باید بتوانیم به باغ ورود پیدا کنیم.

معین تصریح کرد: هر ساله از اوایل بهمن ماه شاهد حمله ملخ صحرایی بودیم که باید با دو تا سه نسل مبارزه انجام می‌شد اما امسال به دلیل شرایط آب و هوایی این موضوع به تعویق افتاد و تنها با یک نسل ملخ صحرایی مبارزه خواهیم کرد.

وی افزود: همچنین طی سال‌های گذشته  عملیات مبارزه با آفت ملخ صحرایی در عرصه های طبیعی به دلیل وجود پوشش گیاهی انجام می شد اما امسال به دلیل خشکسالی در عرصه های طبیعی به نظر می رسد باید شاهد ورود ملخ به مزارع و باغات باشیم بنابراین این مهم مشارکت کشاورزان را می طلبد تا خسارتی به اراضی کشاورزی وارد نشود.

پیش بینی عملیات مبارزه با ملخ صحرایی در سطح حداکثر ۶۰۰ هزارهکتار 

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: به طور حتم  در آینده نه چندان دور شاهد هجوم ملخ صحرایی به استان  های جنوبی کشور خواهیم بود اما به دلیل تاخیری که در حمله این آفت رخ داد به نظر می رسد سطح مبارزه با این آفت بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار هکتار باشد.

وی خاطرنشان کرد: درصورتی که این ملخ از بهمن ماه به ایران هجوم می آورد عملیات مبارزه در سطح یک میلیون هکتار پیش بینی شده بود که حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار را می طلبید.

مشکلی در تامین اعتبار نداریم

معین افزود: در سال اول هجوم ملخ به ایران به دلیل درگیری برخی مناطق با سن غلات کمی با مشکل تامین اعتبار روبرو شدیم اما طی یک تا دو سال اخیر دولت اعتبارات خوبی برای مبارزه با این آفت اختصاص داده و مشکلی دراین خصوص نداریم.

وی اضافه کرد: اوایل پاییز امسال ۵ میلیارد تومان به این بخش اختصاص یافت و  به تازگی نیز مبلغ ۱۵ میلیارد تومان از مصوبه سال گذشته به شکل اوراق و هزینه ای تخصیص یافت و در بین استان های جنوبی درگیر ملخ صحرایی تقسیم شد تا سموم و ادوات و تجهیزات لازم را تهیه و خریداری کنند.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور افزود: برای سال آینده نیز مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با ملخ صحرایی پیش بینی شده بود که با درخواست وزیر جهاد کشاورزی و دستور معاون اول ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه با مبلغ  ۱۰۰ میلیارد تومان در نیمه دوم فروردین ماه موافقت شده است که به نظر می رسد همین رقم کفاف مبارزه با این آفت را می دهد.

وی  با اشاره به اینکه این اعتبارات مذکور از محل ستاد بحران تامین می شود، اضافه کرد: بخشی از این اعتبار نیز صرف خرید سمپاش، ادوات، لباس کار، عینک، دستکش، ماشین آلات و خودروهای صحرایی می شود.

افزایش ۵ برابری قیمت سموم برای مبارزه با ملخ صحرایی 

معین از افزایش هزینه های ۵ برابری سم در عملیات مبارزه با آفت ملخ صحرایی خبرداد و گفت: سال گذشته هر لیتر سم دلتامترین و مالاتیون را حدود ۳۵ هزارتومان خریداری می کردیم اما امسال همین سموم را بین ۱۶۵ تا ۱۷۰ هزار تومان خریداری می کنیم که افزایش پنج برابری را نشان  می دهد این درحالیست که دیگر هزینه های عملیات مبارزه از جمله سوخت افزایش پیدا کرده است.

به گزارش ایرنا،  امسال در آبان و آذرماه شاهد دو حمله ملخ صحرایی به ایران بودیم، که در پی هجوم قبلی دستجات ملخ صحرایی از کویت، هند و پاکستان سرازیر شدند که عملیات مبارزه با آفت ملخ صحرایی در سطح ۲۱۹ هکتار استان های هرمزگان و بوشهر انجام شد.

پیش از این نیز پیش بینی شده بود که به دلیل تغییر دما موج بعدی هجوم سوم ملخ‌های صحرایی به ایران از نیمه دوم اسفندماه باشد زیرا  امسال عربستان به لحاظ شرایط دما، خنک تر از معمول بود و از این رو سیکل زندگی، مراحل رشد و حرکت ملخ های صحرایی به تاخیر افتاد.

در حال حاضر ۱۲۰ دستگاه سمپاش ULV در جنوب کشور داریم که  در روز بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هکتار عملیات سمپاشی انجام می دهند.

همچنین  در سال ۹۸ هجوم ملخ صحرایی توسط دیده بانی سازمان حفظ نباتات کشور در استان‌های جنوبی کشور ثبت شد و نزدیک به یک میلیون هکتار تحت مبارزه قرار گرفت.

در ۳۰ بهمن سال ۹۷ مبارزه با ملخ صحرایی در سطح ۷۵۰ هزار هکتار از ۹ استان شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و خراسان جنوبی عملیاتی شد.

ملخ‌های صحرایی در مسیر حرکت خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه مورد هجوم می‌شوند.


منبع : ایرنا