به گزارش کارگرآنلاین، هفته گذشته بود که علی خدایی، عضو کارگری شورای عالی کار در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در واکنش به ابلاغ دستورالعمل « مهارت آموزی نیروی کار حین اشتغال در فضای واقعی» گفت: در حالی که جامعه کارگری در حال بررسی طرح کارورزی بود، در تاریخ 13 اردیبهشت سال جاری دستورالعملی با استناد به بند 5 شورای عالی اشتغال تحت عنوان « مهارت آموزی نیروی کار حین اشتغال در فضای واقعی» از سوی ربیعی به مدیران کل ادارات کار سراسر استان ها ابلاغ شده است.
عضو کارگری شورای عالی کار ادامه داد: ایجاد بسترهای ایجاد اشتغال مولد و پایدار برای جوانان و عملیاتی کردن برنامه های اشتغالزایی در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال یکی از اهداف این دستورالعمل عنوان شده است. در این دستورالعمل بیان شده است که این دستورالعمل با «تأکید بر اهمیت مضاعف در دستور کار مراجع ذی ربط قرار گیرد».
عضو کارگری شورای عالی کار با تأکید بر اینکه طرح « مهارت آموزی نیروی کار حین اشتغال در فضای واقعی» همان طرح استاد شاگردی است که با توجه به ایرادهایی که بر آن وارد شد، از دستور اجرا خارج شد گفت: درحال حاضر عنوان طرح استاد شاگردی قبلی تغییر کرده و با عنوان جدید مجدداً برای اجرا به استان ها ابلاغ شده است. این طرح به مراتب بدتر از طرح کارورزی است.
عضو کارگری شورای عالی کار با انتقاد از ابلاغ ناگهانی دستورالعمل « مهارت آموزی نیروی کار حین اشتغال در فضای واقعی» گفت:این طرح که همان طرح استاد شاگردی گذشته است مجدداً با تغییر عنوان به استان ها ابلاغ شده تا یک سال از کارگران بیکار بدون حقوق بیگاری بکشند.
پس از انتشار این خبر ، وزارت کار واکنش نشان داد و به منظور شفاف سازی در زمینه سیاست های فعال بازار کار اعلام کرد. متن کامل توضیحات به شرح زیر است.
*مهارت آموزی در کارگاه صرفاً جنبه آموزش مهارتی داشته و به هیچوجه به منزله اشتغال به کار نیست
1- هدف عمده "دستورالعمل اجرایی مهارت آموزی در محیط کار واقعی" آشنایی مهارت آموزان با محیط کسب و کار، کسب تجربه، آماده سازی و ایجاد خود باوری می باشد که حضور مهارت آموز در کارگاه صرفا جنبه آموزش مهارتی داشته و به هیچوجه به منزله اشتغال به کار محسوب نمیشود واین موضوع در دستورالعمل یاد شده نیز به عنوان یکی از روشهای آموزش فنی و حرف های به صراحت مورد تاکید واقع شده است.
2- در خبر منتشره جامعه هدف دستورالعمل، جامعه کارگری فرض شده در صورتیکه دستورالعمل مذکور با هدف اصلی ارائه آموزش مهارتی به جوانان بیکار غیر دانش آموخته دانشگاهی تنظیم و ابلاغ شده است. با این وجود عضویت نماینده تشکلهای کارگری در کمیته اجرایی استانها به منظور اطمینان از صیانت حقوق جامعه کارگری پیشبینی شده است.
3- با توجه به اینکه مخالفت نماینده تشکلهای کارگری با "طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی" به استناد فصل پنجم قانون کار ومحدوده سنی موضوع بند (ب) ذیل ماده 112 اعلام شده است، لازم به یادآوری است طرح مذکور به استناد ماده 3 قانون تشکیل شورای عالی اشتغال تنظیم گردیده و در قالب قانون کار نیز با بند(الف) ماده 112 مبنی بر اینکه، کسانی که فقط برای فراگرفتن حرفه خاص بازآموزی یا ارتقاء مهارت برای مدت معین در مراکز کارآموزی و یا آموزشگاههای آزاد آموزش می بینند کارآموز تلقی می شوند، کاملاً مطابقت دارد. لذا اجرای دستورالعمل مذکور هیچگونه ارتباطی با حقوق کارگران در حال کارآموزی موضوع بند(ب) ماده 112 قانون کار ندارد.
4- در ارتباط با سوالات مطرح شده در زمینه وظایف آموزشی وزارت متبوع نیز یادآور می گردد که مسئولیت آموزشهای مهارتی بویژه در ارتباط با بازار کاردر کشور تنها در صلاحیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می باشد که از طریق سازمان آموزش فنی و حرفه ای در سراسر کشور اجرا می شود و حتی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی یا سایر دستگاههای اجرایی در صورت اقدام به ارائه آموزش مهارتی به آموزشگیرندگان غیر از پرسنل خود، بایستی موافقت سازمان مذکور را کسب نمایند.
تسنیم